Många av våra gäster behöver krångelfria aktiviteter, boenden, resmöjligheter och restauranger. Men hur informerar vi på ett bra sätt om hur lätt det är att vara gäst på våra anläggningar? Vid en enkel googling och via besök på Jämtland Härjedalens olika hemsidor konstaterar vi snabbt att det är svårt att hitta information om vilka möjligheter som finns för gäster med rullstol, rullator eller barnvagn. Vi vill med denna artikel uppmärksamma att det finns många olika typer av gäster som behöver mer information innan de bestämmer sig för ett resmål. Grundbehoven är desamma hos alla, men förutsättningarna skiljer sig åt.
Jämtland Härjedalen Turism finns med i en referensgrupp i MIUNs projekt “Tillgängliga och inkluderande naturmiljöer” med stöd från BFUF. Den 12e februari 2020 hölls en workshop i Stockholm för projektets räkning vilket aktualiserade hur tillgängliga Jämtland Härjedalens resmål och attraktioner är. Texterna i artikeln nedan bygger på Jämtland Härjedalen Turisms tidigare projekt kring “Turism och tillgänglighet, 2012-2013″.
Funktionsnedsättningar och åldersrelaterade funktionshinder
Personer med funktionsnedsättningar utgör en stor del av samhället. Man räknar med att ca 20 procent av befolkningen har omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar. Det handlar om personer som har svårt att röra sig, svårt att höra, svårt att se, svårt att bearbeta och tolka information och att vissa personer har svårt att tåla vissa ämnen.
Det sker också en ökning av människor med åldersrelaterade funktionshinder. Människor över 55 år är idag den största växande marknaden i världen.
Det finns olika skäl till att funktionshindrade inte reser i samma utsträckning som andra. Det är dels bristen på fysisk tillgänglighet, bristen på tillförlitlig information samt den psykologiska osäkerheten där man inte vet om man vågar resa eller är välkommen.
Tillgänglighet som begrepp
Tillgänglighet = användbarhet, att designa för att göra användbart för fler människor.
Att komma ifrån ”vi- och dom”-tänket
Finns ingen ”average user” utan alla människor har olika förmågor och därav olika behov. Alla människor har sina egna, unika funktionsnedsättningar, vi bör därför försöka komma ifrån uppdelningen av ”normala” vs ”funktionsnedsatta” människor som två olika grupper. Fokus på funktionalitet för många. Segmentera inte personer med funktionsnedsättning som en egen målgrupp, de är inte homogena utan har lika spretiga intressen som andra grupper. Bör istället fördelas i vanlig segmentering, t ex ålder, familjesituation och intressen. Tillgänglighet bör ses som en mänsklig rättighet eftersom det leder till delaktighet och jämlikhet. Resande och upplevelser handlar inte bara om nöje, utan är även en fråga om att växa, utveckla sin potential och erfara kulturella aktiviteter.
Dra inte alla över en kam. Alla rullstolsburna är t ex inte automatiskt allergiker. Tänk dig att du har hund och sitter i rullstol och det endast finns rullstolsanpassade rum som är allergisanerade, eller att det bara finns möjlighet att åka tåg i allergisanerade vagnar för rullstolsburna.
Angreppssätt tillgänglighet
Tillgänglighet bör inkluderas i horisontellt perspektiv i besöksnäringen snarare än att ses som nischade produkter. Tidigare gjordes ofta en uppdelning, där personer med grövre funktionsnedsättningar har egna lösningar och produkter, som t ex ramp vid alternativ ingång eller bredvid den ”vanliga” trappan. Fokus bör istället ligga på aktiviteter, hur kan fler aktiviteter breddas så att en bredare målgrupp kan inkluderas? Få tillgänglighet att genomsyra allt på ett mer naturligt sätt.
Tillgänglighet bör genomsyra allt i besökarnas konsumtionskedja
Tänk t ex på att natur- och kultursevärdheter utan fast adress är svåra att få färdtjänst till, då det krävs en adress för att göra en beställning.
- Marknadsföring
- Information
- Bokning
- Transport
- Information på destinationen
- Boende
- Upplevelser
- Bemötande
Värdera inte vad som är tillgängligt och inte
Det är svårt att skriva att något är tillgängligt för alla. Däremot kan vi bli bättre på att beskriva byggnader och konstruktioner, moment med mera som vi kan tänka oss kan vara av vikt för att olika grupper ska känna sig välkomna hos oss. Gör t ex informationen tydlig på sidor där ni beskriver era öppettider – där gästen letar efter information som beskriver hur lätt det är att vara gäst hos er.
Tillgänglighet som säsongsutjämnare
Äldre eller andra med särskilda tillgänglighetsbehov reser gärna under lågsäsong p g a att det då är en lugnare stämning med mindre trängsel och lättare att få god service, det finns fler lediga rum, mer fysisk plats o s v.