Campingar och ställplatser – kombinera boende med fiske
Bland campingarna nåddes fem av sju identifierade aktörer i Ragunda. Även här har alla egna hemsidor som de också sköter själva, då ekonomin för att låta någon annan sköta dem saknas. Alla svarande finns på sociala medier med konton på främst Facebook, men även Instagram.
Tre av de fem campingarna upplever utmaningar i form av att hitta rätt personal och att marknadsföringen upplevs som svår och tar tid. Det geografiska läget skiljer campingarna åt, då vissa ligger nära tätorter medan andra ligger mer avsides vilket också gör dem svårare att hitta eller ta sig till. Endast två av fem har uppger att de har tillgänglighetsanpassat sin verksamhet. Något de emellertid har gemensamt är att samtliga svarande campingar erbjuder fiske av något slag, antigen direkt på platsen eller i nära anslutning.
Många märker av att det kommer många både nya och återkommande besökare och att beläggningen är god. Utmaningarna till trots uppger fyra av de fem svarande att de planerar eller har påbörjat någon slags renovering eller utbyggnad. Behoven skiljer sig åt och därmed även omfattningen på projekten som innefattar allt från nytt servicehus till att måla en vägg.
Även bland campingaktörerna är samarbete med andra vanligt. Tre av fem uppger att de har ett samarbete med ett annat företag i kommunen, bland annat mellan fiskecamper och catering, men även genom att hänvisa till andra boendeaktörer. Campingarna är även måna om att få gästerna att nyttja vandringsleder och stigar som finns i närheten av boendet.
Campingarna verkar dock inte påverkas så mycket av kringliggande evenemang. Endast en menar att de gynnas av närliggande evenemang, medan en annan endast märker av när Storsjöcupen spelas i Östersund. Då letar sig många till den aktuella campingen för att uppleva mer lugn och ro längre bort från stan.
Reflektioner från inventeringen
Att campingarna i Ragunda känner att de har bra beläggning och vågar lägga både tid och pengar på att utveckla verksamheten är roligt att se. Camping fortsätter vara en växande trend, vilket vi lyfte under Campingdagen i oktober och som vi hoppas kan fortsätta att gynna campingarna. Sett ur ett ekonomiskt hållbarhetsperspektiv så vittnar det om att campingföretagarna ser en trygghet i att investera för framtiden.
Det är också positivt att se att så många aktörer samarbetar och paketerar sina tjänster och upplevelser. Genom att lyfta och nyttja varandra skapas mer attraktiva erbjudanden och bidrar även till att gynna den lokala ekonomin. På så sätt kan dessa samarbeten öka platsens attraktivitet och möjlighet för andra att leva och verka lokalt.
Något som inte är unikt för Ragunda är att det har varit svårt att nå flera av aktörerna, vilket även varit svårt i andra destinationer och kommuner. En reflektion från vår sida är att det kan innebära problem då även potentiella kunder och besökare kan ha svårt att nå fram, vilket kan leda till tappade intäkter. Förklaringar till detta kan så klart vara att verksamheterna endast verkar under vissa perioder under året och att de därför inte varit aktiva under perioden för inventeringen. En annan förklaring kan vara att en klar majoritet av företagen är små- och medelstora företag där många kan ha andra sysselsättningar vid sidan om.
Samtliga destinationer och kommuner kommer presenteras i den färdiga sammanställningen i vår, där även mer ingående analyser kommer presenteras. Är du en aktör i Ragunda inom natur- och kulturturism eller har en camping eller ställplatser men ännu inte nåtts i inventeringen? Hör av dig till Johan Ericson eller Philip Brodin Kibsgård!