logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Gruppbild från Nordic Workshop i Frankfurt 2025.

Jämtland Härjedalen representerade på Nordic Workshop

30 september, 2025
Text: Pauline Pedersen Lundh, Jämtland Härjedalen Turism
Gruppbild från Nordic Workshop. Fotograf: Anneli Chrichlow

Den 25 september deltog Jämtland Härjedalen Turism på Nordic Workshop 2025 i Frankfurt genom projektet Välkommen åter. Nordic Workshop är ett väletablerat evenemang där de nordiska länderna och deras turismleverantörer möter researrangörer från DACH-marknaden (Tyskland, Schweiz och Österrike).  Under en heldag hade vi förbokade möten med både befintliga men främst nya researrangörer i Tyskland och Schweiz. Utöver affärsmöjligheter gav workshopen även viktiga insikter i vad tysktalande resenärer efterfrågar just nu.

Vad är Nordic Workshop?

JHT har tidigare deltagit på Swedish Workshop som arrangeras av Visit Sweden där svenska aktörer/regionala- och lokala turismorganisationer möter researrangörer. Nordic Workshop skiljer sig då hela Norden (Visit Sweden, Visit Iceland, Visit Norway, Visit Finland och Visit Denmark) kraftsamlar för att träffa tysktalande researrangörer. Detta är ett ypperligt exempel på samverkan genom att kunna kombinera flera länder på en resa, något som efterfrågas på marknaden just nu. Vi ser oss inte som konkurrenter, utan kollegor. Sverige var starkt representerade med regioner från norr till söder.

Förberedelser och genomförande

Innan workshopen bokas möten (14 min per möte) med relevanta researrangörer som har intresse att sälja resor till Jämtland Härjedalen. För att säkerställa att tiden nyttjas till fullo har JHT som rutin att göra research om företaget, vad de erbjuder för resor idag, vad de är intresserade av för typ av boenden/produkter etc. Under mötet har vi en grundpresentation som täcker hela vår region och dess destinationer, om vi tidigare träffat researrangören så pratar vi om hur vi kan utveckla deras nuvarande produkter till regionen och/eller möjligtvis expandera. Vi såg gladeligen att många hade koll på vår region.

DACH-marknaden

Tyskland är en utav våra största utlandsmarknader i Jämtland Härjedalen under sommartid och vi ser även att bland annat Schweiz ökar. Främst ser vi ett intresse av natur- och kulturupplevelser men även att göra ett stopp i vår region påväg mot Nordkap. Här försöker vi visa på möjligheter att stanna fler nätter med diverse aktiviteter, eller skapa en självständig resa i Jämtland Härjedalen. Vi märker att intresset för vinterresor ökar även om det är barmarkssäsongen för de tysktalande gästerna som dominerar. Vi upplever inte att de är känsliga för längre avstånd då många företag erbjuder bussresor hela vägen från Tyskland men även self-guided bilresor. Läs mer om den tyska marknaden på Visit Swedens kunskapsbank här.

Pauline & Anne på Nordic Workshop i Frankfurt 2025.
Anne och Pauline mellan möten på Nordic Workshop.

Researrangörer, efterarbete och uppföljning

Under mässan träffade vi TUI, Ameropa Reisen, GLUR Reisen, Umfulana GmbH, Service-Reisen och Tuja Reisen, utöver dessa researrangörerna nätverkade vi även med fler utanför mötesbokningarna där vi bokat digitala möten. De flesta utav researrangörerna säljer resor till alla de tysktalande länderna. Vi upplevde mötena som kvalitativa och vissa uppföljningsmöten är redan bokade. Många letade efter förslag på nya rundresor och gärna i kombination med Norge och/eller våra grannregioner Dalarna och Höga Kusten.

Det viktigaste arbetet sker efter avslutad workshop. Kort efter workshopen följer vi upp med researrangörerna utifrån vad som intresserade deras företag. Vi ger även förslag på möjliga rundreseförslag, typer av aktiviteter utifrån olika destinationer och hur de kan ta sig hit. Vårt främsta verktyg till en potentiell affär är vår samlade dropbox-länk, vilket kan ses som en digital produktmanual. Här samlar vi paket från regionens aktörer, kartor, en hotellportfölj, vår presentation från workshopen, reseguider, kontaktinformation etc. Via denna information kan researrangörerna läsa på och hitta potentiella resor till sina kunder med stöttning av oss.

Ytterligare ett steg i efterarbetet av en workshop är att bjuda in till en FAM-trip (familiarisation trip) där researrangörerna själva får lära känna regionen och potentiella aktiviteter, boenden etc. till sina kunder. Genom projektet Välkommen åter har vi haft möjligheten att bjuda in till tre olika FAM-trips som haft olika teman och besök till olika destinationer. När de fått ”klämma och känna” själva på regionen är potentialen mycket större att det blir en fysisk affär.

 

Har du en exportmogen produkt som du vill erbjuda till den internationella marknaden? Hör av dig till Pauline eller Anne i projektet Välkommen åter.

Skip to content