logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Swedish Workshop UK 2024 Pauline Pedersen Lundh Anne Adsten Michael Halsall

JHT deltar på Vakantiebeurs 2025

11 december, 2024
Text: Anne Adsten Jämtland Härjedalen Turism
Anne och Pauline deltar vid Swedish Workshop Benelux för att möta researrangörer intresserade av att sälja Jämtland Härjedalen vinter och barmark (Bilden är från Swedish Workshop UK 2024). Foto: Tatjana Summermatter

Vakantiebeurs är Nederländernas årliga mässa för resebranschen och konsumenter och en central plattform för att marknadsföra en destination eller verksamhet. 2024 lockade Travel Trade-dagen över 8 100 representanter från branschen, där majoriteten var beslutsfattare och försäljningsansvariga. Via Jämtland Härjedalen Turism:s pågående projekt Välkommen åter finns regionen representerad vid mässans B2B-dagar 8-9 januari 2025.

Susser Feit får skidskytteinstruktion av Mattias Sandström 2023
I Östersund kan utländska besökare testa skidskytte. Foto: Anne Adsten

Kännedoms- och säljarbete via workshops

Tack vare det pågående projektet Välkommen åter (pågår t o m december 2025) kunde Jämtland Härjedalen Turism ordna utbildningsserien hösten 2024, anordna marknadsföringskampanjer samt delta vid workshops. Det senare för att träffa researrangörer på utvalda marknader som är intresserade av att sälja Jämtland Härjedalen till sina kunder. Hittills har projektet medverkat vid Swedish Workshop UK 2023 och 2024 samt vid Swedish Workshop 2024 (Södertälje). Intresset för regionen är stort, men kunskapen om vår del av Sverige är litet. Många av researrangörerna har bra kännedom om den nordligaste delen av Sverige och den södra till och med Dalarna, medan Jämtland Härjedalen är en vit fläck. Ofta krävs mer än ett möte för att researrangörer ska vilja gå vidare med att sälja en region/destination/aktör.

Hur fungerar en workshop?

Inför en workshop arrangeras möten med 20 minuters mellanrum, ofta via ett digitalt system där man ansöker om att få till ett möte från vardera säljares och köpares håll. På plats finns oftast en mötesordförande som ringer i en klocka när det är dags för köparna/researrangörerna att byta bord för att träffa nya säljare/destinationer/regioner/besöksnäringsföretag. Representanterna för Jämtland Härjedalen Turism har med sig en powerpoint med information och bilder från de destinationer och anläggningar/aktiviteter/sevärdheter som uttryckt en önskan om att jobba med utländsk målgrupp. Från projektledningen prioriteras de aktörer som visat att de har en exportmogen produkt eller tjänst.

Efterarbete efter en workshop

Efter workshopen sammanställs researrangörernas önskemål av Jämtland Härjedalen Turism:s representanter och kommuniceras till den så kallade Exportgruppen (representanter för medlemmar i Jämtland Härjedalen Turism) för vidare kommunikation till produktägare. Oftast behövs en paketering av produkter och tjänster i en destination för att researrangören ska vilja gå vidare med att faktiskt sälja en destination. Ett paket består oftast av transfer från flyg/tåg, boende, aktiviteter inklusive transfer till aktiviteterna samt i vissa fall måltider. Några researrangörer önskar skidresepaket: boende, liftkort, skidhyra samt eventuellt skidskola och transfer till/från tåg/flyg. Ytterligare andra researrangörer önskar Äventyrsvecka sommar/vinter eller en rundtursresa. De flesta önskar ha en kontakt för hela paketet, en så kallad DMC (Destination Management Company) och vill inte själva behöva boka transfer för sig, boende, måltider och aktiviteter separat.

Ruvallens fäbod i Funäsfjällen fjällutsikt höst
Fäbodkulturen och lokal arktiektur är intressant för utländska besökare. Foto: Helena Åkerlind

Har du en exportmogen produkt/tjänst?

Har du ett boende, en restaurang, ett aktivitetsföretag, ett transferföretag, en sevärdhet som du vill att vi marknadsför? Är du och din produkt/tjänst exportmogen?

Exportmognad handlar om att kunna kommunicera med en utländsk marknad. Att minimum ha information på engelska på hemsida och på plats, samt att kunna ta emot betalning i utländsk valuta. Det handlar även om att produkten/tjänsten ska ha den standard som förväntas av en gäst från den marknad som du valt att rikta dig mot. Du behöver även kunna vara nåbar och svara på frågor inom 8 timmar från förfrågan (annars väljer gästen en annan leverantör). Följer ni lagar och regler kring resegaranti om det handlar om en paketresa, nödutgångar, hälsovårdsmyndighetens krav etc. Kan du agera producent för ett paket eller kan du tänka dig att vara leverantör i ett större paket? Tillhör du en destinationsorganisation där ni kan samverka för att skapa ett paket tillsammans med andra? Prissättning och planering behöver göras långt i förväg för att en researrangör ska känna sig trygg med att anlita er. Kom också ihåg att prissättningen behöver ge plats åt en provision (vanligen 12-30%) till researrangören för att hen ska kunna marknadsföra ert paket via sina kanaler och sälja in paketet med sin personal.

Vad behövs för att vi ska kunna sälja er vid en workshop?

  1. Nära kontakt med din närmaste destinationsorganisation/turismsamordnare
  2. Exportmognad.
  3. Info om produkten/tjänsten på engelska.
  4. Länk till hemsida med mer info på engelska.
  5. Från-priser och perioder när x är tillgängligt.
  6. Minimum tre bilder. Exempelvis om det är ett boende: ett foto utifrån, ett från ett rum och ett från ett allmänt utrymme.
  7.  Ännu lättare är det för oss att sälja er och för researrangörer att köpa: om du/ni i destination x redan är sammankopplade till ett paket med en tydlig producent och x antal leverantörer. Till exempel en skidvecka, en äventyrsvecka eller en rundtur (kan vara längre än en vecka).

Kommande workshops där Jämtland Härjedalen Turism planerar att delta

  • Swedish Workshop Benelux med köpare från Nederländerna och Belgien, Utrecht NL – januari 2025 (deadline för material 2 januari).
  • Nordic Workshop med köpare från Europa, Köpenhamn DK – februari 2025 (deadline för material 12 februari).
  • Troligen: ITB Berlin TY – mars 2025 (deadline 25 februari).
  • Swedish Workshop online med köpare från hela världen (Jämtland Härjedalen Turism fokuserar på TY, UK, Benelux samt DK och FIN via projektet).
  • Troligen även en workshop under hösten 2025

 

Skip to content