Rader från VD v46 2025
Vad händer när vi börjar designa för tystnad?
Det pratas ofta om lyx inom besöksnäringen. Om signaturupplevelser, välkomponerade menyer, varma bad, fulla program och välfyllda kalendrar. Allt detta har sitt värde. Men jag tror att något håller på att förändras.
Läs mer
Stor gästundersökning 2025/2026
Via Jämtland Härjedalen Turisms avtal med Region Jämtland Härjedalen har vi fått möjligheten att göra regionomfattande gästundersökningar via vår basverksamhet. De kommande undersökningarna kommer att göras för vintersäsongen respektive barmarkssäsongen och huvudsyftet är att lära känna våra gäster för att kunna ta så bra beslut som möjligt kring framtida turismutveckling. Ett exempel är att kunna ta fram genomsnittligt dygnsutlägg, för att kunna titta på vilken omsättning turismen bidrar med.
Läs mer
Innovation & Besöksnäring
Den 1 oktober var representanter för Jämtland Härjedalen Turism-projektet Samverkan för besöksnäringen i Stockholm för att utbyta erfarenheter kring att arbeta med innovation och besöksnäring för den regionala utvecklingen. Det var den första fysiska träffen för den här gruppen som tidigare träffats digitalt under ett års tid.
Läs mer
Filminspelning i Lofsdalen
I två dagar spelades det in en film i Lofsdalen med temat hur man bygger hållbara leder. Den kommer att släppas som en del i ett större tool-kit som riktar sig till företagare och myndigheter genom SUB-projektet, Hållbar arktisk och perifer cykelturism, där Jämtland Härjedalen Turism ingår.
Läs mer
Campingdagar i Hede och Österåsen
Inom ramen för projektet ”Samverkan och utveckling av campingar i Jämtland Härjedalen” har två nya temadagar, så kallade Campingdagar, genomförts under oktober månad. Syftet med dessa dagar är att skapa en plattform för utbildning, informationsutbyte, inspiration och nätverkande mellan regionens campingverksamheter. Genom att samla aktörer inom branschen vill projektet bidra till ökad samverkan, kompetensutveckling och gemensam utveckling av campingnäringen i regionen.
Läs mer
Exportmöte i Strömsund
Temat för Strömsunds turisms Infopoint-träff hösten 2025 var export och projektledningen för Välkommen åter bjöds in för att berätta om projektet och tipsa om insatser som ökar synlighet och bokningsbarhet för utländsk marknad. Under första delen av dagen avrapporterades sommaren som varit hos de 16 deltagarna innan det var dags för exportkunskap från Jämtland Härjedalen Turism följt av en workshop där deltagarna fick tillfälle att omsätta sina erfarenheter i praktiska uppgifter.
Läs mer
Gästnattsstatistik september 2025
De kommersiella gästnätterna i Jämtland Härjedalen under september 2025 minskade med -2% jämfört med samma månad förra året. Det är den svenska marknaden (-4%) som drar ner totalen. De större kommunerna följer i stort totalresultatet med minskningar på 1-2%, medan de mindre (Krokom, Bräcke och Ragunda minskar lite mer). Strömsund går mot strömmen och ökar med +2%. Bland fjälldestinationerna är det plussiffror för Åre (+6%), Vemdalen (+4%) och Funäsfjällen (+5%).
Läs mer
Läs hela Jämtland Härjedalen Turism nyhetsbrev v46 2025