logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Johanna Thofelt föreläser på campingdag. Foto Johan Ericson; JHT

Johanna Thofelt föreläste på campingdagen – “Den digitala framtiden ställer högre krav på besöksnäringen”

2 oktober, 2024
Text: Johan Ericson, Jämtland Härjedalen Turism
Johanna Thofelt föreläste om digital marknadsföring för de deltande campingarna på Campingdagen 25 september 2024. Foto: Johan Ericson, JHT

I projektet Samverkan och Utveckling av campingar i Jämtland Härjedalen anordnades den 25 september en campingdag för campingägarna med föreläsningar, samtal och nätverkande. En av föreläsarna var Johanna Thofelt från Adeprimo som höll en inspirerande föreläsning där hon belyste vikten av att anpassa sig till den digitala eran och använda digital marknadsföring som en kraftfull verktygslåda. Målet med föreläsningen var att ge deltagarna verktygen och motivationen att påbörja utbildningar inom digital marknadsföring under hösten, med ett tydligt fokus på hur de kan förbättra sin verksamhet genom ökad digital närvaro och smartare marknadsföringsstrategier.

Digitalt värdskap är viktigt menar Johanna Thofelt
Att ha ett bra digitalt värdskap kan vara en avgörande faktor om en gäst vill besöka en verksamhet.

Digital närvaro – en avgörande framgångsfaktor

Johanna inledde med att förklara grunderna i digital marknadsföring och hur viktigt det är att campingägare tar kontroll över sina egna kanaler. Hon beskrev de fyra huvudsakliga typerna av digitala kanaler:

  1. Egna kanaler – Hemsidan, nyhetsbrev och andra plattformar som man själv äger och kontrollerar. Dessa är grundläggande för att skapa en långvarig relation med sina kunder.
  2. Fria kanaler – Plattformer som Facebook, Instagram och Google My Business där man kan nå en bredare publik utan kostnad, men med potential att engagera och informera besökare.
  3. Andras kanaler – Exempelvis kommunala webbsidor eller registreringssidor, där andra aktörer kan presentera verksamheten.
  4. Köpta kanaler – Annonsering med betalda sociala medier-kampanjer. Dessa kan snabbt öka synligheten när de används rätt.

Johanna förklarade att genom en smart kombination av dessa kanaler kan campingägare nå rätt målgrupper och skapa starkare relationer med potentiella gäster.

Affärsplan och strategi – grunden för effektiv kommunikation

En del av föreläsningen fokuserade på vikten av en genomtänkt affärsplan för digital kommunikation. Johanna förklarade fördelen med att klara kommunikationsmål, förstå sin målgrupp och reflektera över verksamhetens personlighet och varumärkesidentitet. Hon föreslog att campingägare bör fundera över vilken känsla de vill förmedla och hur deras budskap ska utformas för att spegla detta.

Ett tips Johanna gav var att tänka genom en strategi för innehåll och tonalitet för att skapa en igenkännbar närvaro på de digitala plattformarna och hon lyfte upp vikten av att skapa innehåll som inte bara informerar, utan också inspirerar och utbildar målgruppen.

Digitalt värdskap – en nyckel till framgång

Ett annat viktigt begrepp som lyftes fram under föreläsningen var ”digitalt värdskap”. Johanna beskrev hur campingägarna ska tänka på sin digitala närvaro som en förlängning av sin fysiska campingverksamhet. Precis som en campingvärd välkomnar gäster fysiskt, ska den digitala närvaron vara en inbjudande och informativ upplevelse. Viktig information om exempelvis öppettider, priser, faciliteter och närliggande butiker bör vara enkelt tillgänglig online.

En annan nyckelaspekt av digitalt värdskap handlar om att skapa unika upplevelser som blir minnesvärda för gästerna. Johanna utmanade campingägarna att fundera på om deras plats kan bli en reseanledning i sig. Hon gav exempel som att erbjuda en fantastisk utsikt, särskilda bekvämligheter som badtunnor eller bastu, eller till och med att bygga sitt varumärke kring en unik produkt, som den ”sjukaste juicen” eller den ”roligaste personalen”.

Kundresan – från inspiration till bokning

Johanna gick också igenom hur campingägare kan förstå och optimera kundresan, från det första mötet med varumärket till att gästen bokar sin vistelse. Hon pratade om att det handlar om att inspirera, utbilda och engagera kunden längs hela resan. I det tidiga skedet är det viktigt att svara på kundernas behov och frågor på ett enkelt och tillgängligt sätt, till exempel genom att använda sig av Google och andra sökmotorer.

När kunden kommit en bit på kundresan är et dags att driva försäljning. Det kan ske genom att använda sig av erbjudanden, rabatter eller andra incitament för att få kunden att ta nästa steg och göra en bokning.

Plattformar och innehåll – fokus på målgruppen

Johannas tog upp i sin föreläsning att det var bra att veta vilka plattformar som fungerar bäst för olika målgrupper. Hon uppmanade campingägare att ha koll på sin målgrupp och att fokusera på kvalitet före kvantitet i sitt innehåll. Hon lyfte fram Facebook, Instagram, Google My Business och till och med TikTok som exempel på plattformar där campingägare kan nå nya och befintliga kunder.

Ibland räcker det inte att bara publicera inlägg utan interaktion är minst lika viktig. Att svara på kommentarer, chatta med följare och engagera sig i dialoger kan skapa en starkare koppling till målgruppen. Det handlar om att skapa innehåll som inte bara är intressant, utan också värdefullt för mottagaren. Något som de kan tänka sig att spara, dela vidare eller skicka till en vän.

Johannas favorit – ”Unikitet”

Ett bra sätt att sätta avtryck och få gästerna att minnas en vistelse hos en camping är att skapa något som är unikt för just deras verksamhet, något som kan skapa en ”snackis” och även bli en reseanledning. Detta är ett ämne som Johanna har som favorit och gärna värnar om. Som exempel nämnde hon att ”varför inte sätta chefens ansikte på toapapperet”? Varje gång en gäst ska torka sig finns ägaren med på bild på papperet.. Hon gav såklart också exempel på saker som är mer förknippat med en campingverksamhet som att erbjuda campingplatser med otroliga vyer och lyfta fram lokala profiler som sticker ut.

Hon lyfte också fram sättet att kunna ändra negativa recensioner till positiva,  och roliga, för att göra platser mer unik, spännande och få gäster att sprida campingen vidare.

I Johannas avslutning av föreläsningen visade hon hur man kan ”fuska” i marknadsföringen. Chat GPT är verktyget som kan hjälpa campingarna när de har hjärndimma och de inte vet hur de exempelvis ska formulera en text till ett inlägg. Johanna gick in live i AI-verktyget och gav exempel på hur de kan jobba. AI kommer vara en kurs under höstens digitala utveckling som campingarna kommer att erbjudas gratis att gå och Johanna påvisade vilken bra möjlighet de har att verkligen lära sig mer om AI.

Sammanfattning – framtiden är digital

Johanna Thofelts föreläsning gav campingägarna en tydlig bild av hur de kan förbättra sin verksamhet genom att utnyttja digitala verktyg på ett smartare sätt. Med rätt strategi, en tydlig affärsplan och kontinuerlig interaktion med sin målgrupp, kan digital marknadsföring bli en kraftfull resurs för att locka nya kunder och skapa en lojal kundkrets.

Den digitala framtiden ställer högre krav på besöksnäringen att vara synlig och tillgänglig online. Genom att satsa på utbildning och utveckla sina digitala färdigheter kan campingägare ta ett steg framåt och göra sin verksamhet ännu mer konkurrenskraftig.

Läs mer om projektet Samverkan och Utveckling av campingar i Jämtland Härjedalen här

Frågor om projektet maila projektledare Johan Ericson

Skip to content