logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Skridsko vinter Ånnsjön Jämtland Anette Andersson

Kunskaps- & Inspirationsdag: Upplevelseturism i Jämtland Härjedalen

23 januari, 2020
Text: Anne Adsten, JHT
Skridskoåkning på Ånnsjön i Västjämtland. Foto: Anette Andersson.

Kompetensutveckling för ökat värde och bärkraft i turismupplevelser. “Med rätt koncept, innehåll och marknadsföring skapar vi merförsäljning genom smartare specialisering”. En dag med fokus på berättande, konceptutveckling och marknadsföring för företag inom besöksnäringen, destinationsföreträdare, turismstrateger och näringslivsrådgivare i Jämtland Härjedalen. Självklart är företagare eller blivande företagare som har funderingar på att starta verksamhet inom Jämtland Härjedalens besöksnäring oxå välkomna.

Dagen arrangeras i samarbete mellan Länsstyrelsen Jämtlands läns projekt ”Kompetensutveckling för företag på landsbygden” med stöd via Landsbygdsprogrammet 2014-2020 och JHTs projekt “Den digitala transformationen” med stöd från Region Jämtland Härjedalen och EUs Regionala Utvecklingsfond.

Plats: Stockesalen, Frösöns hembygdsgård Stocketitt

Tid: 9.00 – 16.00.

Lunch: På egen bekostnad. Meddela preferenser vid anmälan.

Kostnad: Arrangörerna bjuder på föreläsningar och fika under dagen.

Avbokning senare än 28 februari 2020 faktureras med 200 sek inkl moms/person.

Anmälan till Anne Adsten, JHT senast 8e mars 2020.

Inbjudan som pdf längst ned på sidan.

Medverkande föreläsare

Linda Forss – Konsten att berätta din historia

Med berättandets kraft kan vi levandegöra och beröra. Bra berättande kan vara en del i företagsutvecklingen och kan både skapa mervärden och möjliggöra nya upplevelseprodukter. Exempel är kulturguidningar, föreställningar och naturvandringar. Linda ger en introduktion i att utveckla deltagarnas förmåga att berätta enstaka, utvalda fakta som engagerar. Egenskaper som även kan användas där berättelser kan ge ett mervärde till andra tjänster. Det kan gälla turridning, matproduktion, camping eller för dig som driver hotell- och restaurangverksamhet. Kursen utvecklar förmågan att använda smarta berättarknep som berör. Linda Forss har erfarenheter av affärsdrivet arbete med kultur- och upplevelsearrangemang och har jobbat med produktioner med berättande i fokus.

Inom projektet “Tillsammans för en hållbar framtid” via Länsstyrelsen Jämtlands län finns möjlighet att delta i kurstillfällen för att fördjupa sig i ämnet. Kontakta Eva B Jonsson på Länsstyrelsen Jämtlands län för mer information.

Vilseledaren – Lär dig utveckla och sälja naturturism

Vilseledaren ger tips kring naturguidning med ett rikare innehåll och hur naturturism-aktiviteter i många fall kan vara ett värdefullt komplement till annan verksamhet. Exempelvis ett hotell som önskar paketera boende + utomhusmatlagning, eller en kajakuthyrare som vill erbjuda guidade turer. Vilseledaren är ett företag aktivt i Frostviksfjällen med bl a guidningar i Korallgrottan och Bjurälvens naturreservat.

Inom projektet “Tillsammans för en hållbar framtid” via Länsstyrelsen Jämtlands län finns möjlighet att delta i kurstillfällen för att fördjupa sig i ämnet inklusive hur man når ut på en internationell marknad med sina produkter. Kontakta Eva B Jonsson på Länsstyrelsen Jämtlands länför mer information.

Evelina Åslund – Slow Adventure

Evelina Åslund driver bl a Wild Jämtland och Joy Event Hunt & Health. Här berättar hon utifrån en förstudie som hon genomfört för Peak Innovation kring begreppet Slow Adventure; Om att ta sig fram i naturen utan motorfordon för en aktivitet i utemiljö med koppling till lokal kultur och historia med lokalproducerad mat och där boendet i anslutning till aktiviteten har en naturlig koppling eller närhet till naturen.

Delmomentet genomförs tack vare “Tillsammans för en hållbar framtid” via Länsstyrelsen Jämtlands län.

Marcus Ståhl – Marknadsföring i en föränderlig värld

Marcus Ståhl är till vardags VD för Destination Vemdalen och har tidigare drivit egen firma inom digital marknadsföring. För Destination Vemdalen har han lagt upp strategier för hemsida, nyhetsbrev, pressinformation och sociala media som gör att destinationen nu har bra synlighet på marknaden och där samtliga kanaler talar samma språk. Här ger Marcus deltagarna i inspirationsdagen insikt i generella marknadstrender och hur man bättre anpassar sin verksamhet och sin synlighet med tanke på omvärld och gästernas preferenser.

Inom projektet Den digitala transformationen finns möjlighet att anlita Destination Vemdalen för översyn av den egna destinationens eller företagets synlighet – bokas via Anne Adsten, JHT

Marcus Eldh – Konkreta tips för en mer säljande hemsida

Även om ni har världens bästa produkt med underfundiga historier om regionen, de mest härliga lokaltillverkade godsakerna till lunch, fantastisk utsikt och har tänkt på allt för gästernas bekvämlighet så kommer inte gästen att dyka upp om inte informationen når fram. Vid det tillfälle då gästen googlar för att hitta inspiration, information och möjlighet att boka den fantastiska turismupplevelsen så måste budskapet vara rätt och finnas i rätt kanaler för vald målgrupp. Grunden är dock alltid hemsidan. I det här passet tar Marcus Eldh upp konkreta tips för att deltagarna själva ska kunna gå igenom den egna hemsidan för att se vilka justeringar som behöver göras för en mer säljande sajt.

Inom projektet Den digitala transformationen finns möjlighet att anlita Marcus Eldh för översyn av aktivitetsföretagets hemsida eller en föreläsning inom en destination. Bokas via Anne Adsten, JHT

Marcus Eldh WildSweden
Marcus Eldh WildSweden
Skip to content