En dag för lärande & utveckling
Syftet med Campingdagen är att sätta ihop en dag utefter vad de deltagande campingarna och ställplatserna önskar. Under vårens uppstartsmöten fick deltagarna ge förslag och ideer på föreläsare, samtal, utbildning mm som de vill se i projektet. Dessa idéer är grunden till Campingdagen som projektet satte upp den 25 september 2024.
Projektledaren Johan Ericson inledde dagen med ett varmt välkomnande till alla deltagare och alla fick presentera sig. Johan gick sedan genom projektets syfte och mål och presenterade vad som hänt hittills. Efter det var det dags för första punkten på dagen.
Magnus Mattisson: Tillgänglighet som konkurrensfördel
Magnus Mattisson från MagMa Miljö & Tillgänglighet höll en föreläsning om vikten av tillgänglighet på campingplatser. Han beskrev hur tillgänglighet inte bara är en nödvändighet för personer med funktionsnedsättningar utan också en konkurrensfördel för campingar som kan locka fler gäster. Genom att göra campingarna mer tillgängliga kan de nå en bredare målgrupp, inklusive äldre och internationella besökare med höga tillgänglighetskrav. Mattisson lyfte fram praktiska exempel som förbättrad skyltning, anpassade boenden och bättre tillgång till information online.
Läs mer om Magnus föreläsning här
Polis Maria Könberg: Rättigheter och skyldigheter för campingägare
Maria Könberg från polisen deltog och höll en genomgång om campingägarnas rättigheter och skyldigheter vid utsatta situationer som brott eller hot. Hon förklarade att campingägare inte har särskilda befogenheter men kan använda sig av envarsrätten vid brott som kan leda till fängelse. Maria underströk också vikten av att upprätthålla säkerheten på campingplatser, särskilt vid vanliga problem som stölder och berusning.
Deltagarna tog också chansen att ställa frågor utefter erfarenheter från deras egen verksamhet och Maria svarade så gott hon kunde.
Läs mer om Maria Könbergs föreläsning här
Johan Fagerström, Securitas: Hot- och våldsamma situationer
Kopplat till polisen föreläsning om att hantera våldsamma eller hotfulla situationer, gästades campingdagen av Johan Fagerström från Securitas. Johan pratade om de tjänster som Securitas erbjuder och framför allt en utbildning kring hot och våld. I en sådan utbildning får deltagarna bland annat lära sig:
1. Vad som kan vara en hotfull eller våldsam situation. (Konflikttrappan).
2. Vilka verktyg du har för att hantera hotfulla eller våldsamma situationer samt vad du ska göra om ett rån inträffar.
3. Vilka rättigheter du har enligt lag.
3. Era egna rutiner och eventuella förbättringsåtgärder.
4. Vikten av tillbudsrapportering.
5. Stressens påverkan.
6. Olika sätt att larma efter hjälp.
Syftet att gå en säkerhetsutbildning är också att arbetsplatser ska utformas och utrustas för att förebygga risken för hot och våld så långt det är möjligt. Projektet kommer erbjuda deltagare att gå en utbildning som kommer ske digitalt senare.
Grupparbete: Höja sig själv och förstå sina utmaningar
Under dagen genomfördes grupparbeten där deltagare från olika campingar delades in i grupper, där de fick möjlighet att diskutera vad som fungerar bra i deras verksamhet och vilka utmaningar de står inför. Syftet med dessa grupper var att campingarna och ställplatserna dels skulle lära känna varandra mer men också att våga säga till sig själva och sina campingkollegor att man faktiskt är duktig på sitt jobb och sin verksamhet- och samtidigt våga dela med sig av de svagheter och utmaningar man står inför under vardagen.
Diskussionen gav nyttiga insikter och inspiration för hur campingägarna kan utveckla sina verksamheter framåt.
SCR Svensk Camping om verksamheten
Kent Halvarsson från SCR Svensk Camping, branschorganisationen för svenska campingplatser, presenterade sin verksamhet och förklarade hur de arbetar med att stödja campingägarna i frågor som rör standarder, kvalitet och hållbar utveckling. De beskrev också olika marknadsföringsinsatser för att locka fler turister till Sveriges campingplatser.
Digital närvaro för campingplatser
Under hösten kommer projektet erbjuda gratis utbildningar och kurser inom digital marknadsföring och dessa kurser kommer vara digitala så att deltagarna kan sitta hemma eller på sina arbeten och utbilda sig. Johanna Thofelt från Adeprimo höll en inspirerande föreläsning om vikten av digital marknadsföring för campingägare. Hon förklarade hur en smart användning av digitala kanaler som hemsidor, sociala medier och annonsering kan förbättra campingarnas synlighet och nå rätt målgrupper. Thofelt betonade också vikten av att skapa en digital upplevelse som speglar det fysiska värdskapet, och att campingplatser kan bli reseanledningar genom att erbjuda unika upplevelser och service.
Läs mer om Johannas föreläsning här
Sammanfattning och höstens Digitala Utbildningsprogram
Dagen avslutades med en sammanfattning och lyfte fram höstens digitala utbildningsprogram som ska stötta campingägarna i regionen. Utbildningen, som erbjuds kostnadsfritt, fokuserar på digital utveckling och marknadsföring för campingar och ställplatser. Alla deltagare uppmuntrades att delta i dessa utbildningar för att stärka sin digitala närvaro och konkurrenskraft på marknaden.
Dagen gav deltagarna viktiga insikter och konkreta verktyg för att utveckla sina verksamheter och möta framtidens utmaningar inom campingnäringen i Jämtland Härjedalen.
Har ni frågor eller fundringar kring projektet Samverkan och Utveckling av campingar i Jämtland Härjedalen? Kontakta projektledare Johan.
Mail till Johan Ericson