Infopoint vildmarksvägen strömsund

Ny utformning av Strömsunds turistinformation

13 augusti, 2019
Text: Annika Baudin, Strömsunds turistinformation och Anne Adsten, JHT
InfoPoint längs Vildmarksvägen i Frostviksfjällen.

Strömsunds och Gäddedes turistinformationer har tagit chansen att samla inspiration och kunskap via projektet Framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen inför en anpassning av verksamheten och den fysiska besökslokalen. Målet är att få fler besökare att hitta in till Turistinformationen och stanna längre vid sitt besök, för att ta till sig mer information om kommunen. Anpassningen ska på sikt leda till att gäster stannar minst 7 dagar i kommunen, medan de flesta i dag stannar 3-5 dagar.

Visitor Center för Vildmarksvägen

Strömsunds turistinformation finns i Strömsunds Folkets hus. För att dra nytta av lokalerna även när de inte är uthyrda så kommer de att tematiseras för att bättre gestalta olika delar av Strömsunds kommun som besöksdestination. Ett rum får tema Dunderklumpen, en annan har ett samiskt tema då kommunen är samisk förvaltningskommun och en tredje har tema Vildmarksvägen. När allt står färdigt kommer det att finnas 7 tematiska konferensrum som tillsammans med receptionen bildar det nya Visitor Centret för kommunen och Vildmarksvägen. Även receptionen har genomgått en förändring utifrån de studiebesök inom projektet Framtidens besöksservice som Strömsunds och Gäddedes turistinformatörer deltagit i.

En välkomnande besöksservice med InfoPoints

Det blir lättare att vara gäst med fler som aktivt kan ge god service. Med lättåtkomlig information och inspiration till att stanna längre så är chansen även större att gästernas utlägg i kommunen ökar. Därav har Strömsunds och Gäddedes turistinformationer nu hittat ett gott samarbete med butiker, receptioner, boenden m m längs med en bra spridning i kommunen till så kallade InfoPoints. InfoPoints är en enklare typ av turistinformation som en del av annan verksamhet. Dessa får kontinuerlig information via Turistinformationen i Strömsund för att i sin tur kunna ge bättre service till besökare. Strömsunds InfoPoints bidrar till ett gott värdskap och ett högre upplevt värde av ett besök i kommunen. Därmed ökar viljan att bli en återvändande gäst vid ett senare tillfälle. Även viljan att rekommendera kommunen för vänner och bekanta ökar med ett ökat antal nöjda gäster. Inom Strömsunds kommun finns som nämnts, två turistinformationer: Strömsund och Gäddede. Att de samarbetar för utveckling är en självklarhet, speciellt kring framtagningen av rutiner för att jobba med InfoPoints så att det sker lika över hela kommunen.

Nu när projektet Framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen går in i sitt tredje år har Strömsunds kommun så många som 20 aktiva InfoPoints.

“När det gäller InfoPoints så har vi ett otroligt bra samarbete med alla och det kommer vi att fortsätta med. Vi har arbetat väldigt enkelt med att få ut information till våra InfoPoints, vi har ringt, mejlat och även postat brev. Våra IP har olika verksamheter, vissa har inte ens en dator så vi har postat och ringt. Vi tror också att vår nära kontakt med IP har gjort att de är så goda ambassadörer.

Det är svårt att få alla IP att komma på våra möten eftersom det är många mil mellan oss. Mötet nu i våras 2019 hade vi på två olika orter, Gäddede och Hoting, och det blev då en bättre uppslutning. I Gäddede hade vi mötet i samband med verksamhetsträffen inför säsongsöppningen av Vildmarksvägen. I Hoting så bjöd vi in till möte med studiebesök på Ivars Bil museum och på Forntidsmuseet.” Säger Annika Baudin, projektansvarig vid Strömsunds turistinformation.

Skip to content