logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Skoterköket Lofsdalen Anne Adsten

Sagt om rekryteringseventet på Storsjöteatern

29 november, 2021
Text: Malin Wermelin, Region Västernorrland
Restaurang Skoterköket i Lofsdalen söker nya medarbetare inför vintern. Foto: Anne Adsten

Rekryteringseventet den 25e november 2021 samlade ca 100 arbetssökande och företagsrepresentanter samt arrangörer. De sökande uttryckte att de blev bättre och bättre på att presentera sig själva ju fler företag de mötte och företagarna var nöjda med uppslutningen och att de som kom var genuint intresserade av att jobba inom hotell och restaurang.

Eventet anordnades inom JHTs projekt Morgondagens Medarbetare och eftersom även Västernorrland jobbar med samma syfte så har vi en del erfarenhetsutbyten. Malin Wermelin från projektet ’Samverkan för Framtidens besöksnäring’ som drivs av Destination Sundsvall, Höga Kusten Destinationsutveckling & Region Västernorrland deltog vid Rekryteringsevent med Speed date på Storsjöteatern för att samla på sig erfarenheter för ett liknande evenemang. Här följer Malins punkter om eventet:

Nicki Eby Anne Adsten
Nicki Eby välkomnar fler in i hotell- och restaurangbranschen. Foto: Anne Adsten

Mina pluspoäng går till er på Jämtland Härjedalen Turism för:

Öppenheten – Att jag kunde vara med och se hur det fungerade. Kommer vi på nån briljant idé hos oss i våra destinationer så ska vi bjuda tillbaka 😊

Initiativet – Rekryteringseventet uppskattades av näringen. Att det konkret görs något är en viktig signal.

Tillsammans-grejen – Att ni samordnade med flera aktörer; Region Jämtland Härjedalen, Lärcentrum, Arbetsförmedlingen, Östersunds kommun, Jämtlands Gymnasium etc

Media-biten – Att lokaltidningen ÖstersundsPosten och Radio P4 fångade upp eventet och spred det ytterligare. Vilket är viktigt för synligheten.

Lokalen – Storsjöteatern är lätt att ta sig till, foajén där eventet hölls är luftig och det finns bra med utrymme. Möjligen hade det varit ännu lättare att röra sig om den inte var långsmal.

Möblering – Dämpad belysning och mysiga sittgrupper är bättre än stela konferensbord eller ståbord. Här kunde arbetssökande slappna av lite under samtalen.

Inledningen av Nicki Eby från Clarion Hotel Grand Östersund – Kort och kärnfullt med alla nyckelbudskapen: jobben finns, vi har roligt, karriärvägar finns, du behöver attityden, vi har schyssta villkor.

Timing av samtal – 2 min mellan byten hade kanske varit kort – 4 min upplevdes lagom av de företag jag pratade med. Viktigt i den här branschen att göra intryck på kort tid, i reception eller restaurang etc, så längre än så kanske inte ska behövas för ett första intryck.

Mottagandet – Bra att så många kom och var med från början och att stationen där de sökande kunde skriva sin egen namnskylt fungerade utan vidare instruktioner. De som kom sent togs om hand av de som stod närmast (Lärcentrum, Region Jämtland Härjedalen och Arbetsförmedlingen). Bra med någon på plats vid entrén för frågor och välkomnande under passet. Kanske kan man göra ännu mer för att fånga upp de som ’drar omkring’ och liksom inte vågar sätta sig? Å andra sidan måste de ha drivet själva och alla var kanske inte intresserade av alla deltagande företagsaktörer.

Spänningen– I att se om det skulle komma tillräckligt med folk, men alternativet att begära anmälan i förväg kanske också hade skrämt bort folk och begränsat uppslutningen?

Trillevallen Anne Adsten
Trillevallen med skidanläggning, hotell och restaurang söker personal inför vintern. Foto: Anne Adsten

Jag tar också med mig tankar till vårt projekts fortsatta arbete:

Aspiranten

Ert lärlingssystem i samarbete mellan kommun och Lärcentrum där arbetsgivare tar sig an en lärling under 9 månader och där perioden avslutas med betyg och goda möjligheter till jobb. Ersättning i form av CSN blir förmånligt för båda parter. Så viktigt att det finns ett praktiskt spår för alla som inte orkar igenom långa utbildningar med mycket teori och bara egentligen vill komma igång och jobba

Kommunservice i form av hjälp med urval

Kommunens service via Mohammed som kunnat sortera ut ansökningar i högar från Arbetsförmedlingen (AF), vilket sparat arbetsgivare massor med tid. Många använder inte AF systemet då det medför “för många ansökningar” från icke-anställningsbara som måste söka. Vi behöver hitta en lösning för att systemet ska fungera på ett hanterbart sätt. Tjänster som inte syns i AFs statistik “finns inte” och det rimmar inte med att vi vet att företag inom besöksnäringen har stora behov av att rekrytera.

Rekryteringseventet i media

Speeddejting ska lösa hotell och restaurangföretagens personalbrist (SR)

Lyckad speed-dejting för restaurangelever och företag (Östersunds kommun)

 

 

https://bhu.no/tr/visningsturer/felles/

Skip to content