Skidanläggningars betydelse för besöksnäringen
Att jobba för SLAO passar Titti som handen i handsken. Det är branschorganisationen för cirka 200 medlemsföretag, skidanläggningar, över hela landet. Under sina år som aktiv skidåkare har Titti sett många anläggningar och fått en bra inblick i besöksnäringens olika delar. Hennes ambition är att tillföra så mycket nytta och värde som möjligt för att bidra till utveckling av både besöksnäringen och glesbygden. Där skidanläggningarna kan fungera som en motor på sina orter för såväl turism och föreningsliv som idrott och hälsa.
“För mig är det otroligt stimulerande att vara en del av det arbetet. Vi jobbar med många bollar samtidigt. Högt och lågt. Från snabb nytta med exempelvis budskap kring restriktioner i coranatider till långsiktiga frågor kring investeringar och innovationer. Och visst finns det utmaningar. Intresset för uteliv ökar, samtidigt är det såklart kostsamt för små backar med liftar, pistmaskiner och underhåll för ett tryggt och säkert skidåkande.”
Tidigt intresse för skidåkning
Titti växte upp i en entreprenörsfamilj på gården i Stavre, där pappa odlade jordgubbar och mamma drev ICA-affär i Albacken. Där fick hon tidigt börja hjälpa till med olika sysslor. Familjens engagemang för föreningslivet ledde henne snabbt in i skidklubben med slalomträning på hemmaplan i Mickelbacken i Gällö. Där startade den långa skidkarriär som skulle föra henne ända till alpina eliten, med världscuper och OS i Lillehammer.
“Min familj hade även ett stort intresse för fjällen, så vi var mycket ute i naturen och åkte skidor under vinterhalvåret. Det har präglat mitt liv och den bana jag har tagit. Jag hade förmånen att få tävla i det alpina landslaget och resa runt till många vackra platser i världen.”
Parallellt med skidåkningen pluggade Titti ekonomi och marknadsföring vid Mitthögskolan. Hon tog sin examen 1997, samma år som hon la skidorna på hyllan.
“Då hade jag länge drömt om att plugga utomlands och att leva ett mindre inrutat liv. Valet föll på San Diego där jag läste International marketing och event, samtidigt som jag levde livet på stranden med surfing och en massa sociala aktiviteter. Sedan blev det ett par år i Stockholm, med arbete som managementkonsult under värsta IT-boomen.”
Läs hela porträttet här.