Hur kan inredning styra flöden, värdskap och skapa kreativitet i möten mellan värd och besökare?
Göteborg & Co invigde 10 maj 2017 sitt nyrenoverade Turistcenter vid Kungsportsplatsen. Inför renoveringen har de processat hur framtidens fysiska besöksservice ska se ut och resultatet blev bl a att det inte ska finnas någon traditionell disk för personalen att ”gömma sig bakom”. Hur kom Göteborg & Co fram till den nya utformningen? Hur kan design och inredning styra flöden, värdskap och kreativitet i mötet med besökare?
I Göteborg finns Västsvenska Turistrådets huvudkontor och de har en satsning kring ”Locals” på gång som skulle kunna vara något för Jämtland Härjedalen. Tidigare försök vid Storsjöyran med evenemanget ”Hyr en Jamt” liknar upplägget med Locals. De jobbar även uttalat med ”Naturturism”. Ett möte har även bokats med Julstaden Göteborg som drivs genom Göteborg & Co så att deltagarna kan förmedla idéer till våra lokala jul-evenemang efter resan.
Varför studieresa?
Dagens turistbyråer i Jämtland Härjedalen är enorma kunskapsbärare. Men mönstret hos besökaren har ändrats och vi behöver se vad framtidens besökare önskar av turistinformation. Ett sätt att få nya influenser är att titta på hur andra jobbar och ta hem de bästa idéerna. Resan genomförs inom projektet Framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen med stöd från Länsstyrelsen Jämtlands län och Landsbygdsprogrammet.
Tidigare har Turistinformationer/Turistcenter i Jämtland Härjedalen besökt Örebro, Sundsvalls Turistcenter som även är ett Visitor Center för Stenstan Sundsvall och Södertäljebyråns Turistinformation för att hämta idéer. Läs mer här.
Vilka deltar?
Ragundadalen TI, VisitÖstersund TC, Åre TI, Krokoms TI, Gäddede TI, Strömsunds TI, Svegs TI, Vemdalens TI, Funäsfjällens TC, Bergs kn, Lake Revsund InfoPoint och JHT.
Deltagarna tar fram frågor inför studiebesöken och redovisar i en gemensam rapport efter studieresan.