Om Thomas Elmentaler
“I’m Thomas, a bike-enthusiast from the Ruhr-Area, Germany, working as travel journalist for Nordis Magazine. Besides biking I enjoy spending time in nature, playing ice hockey and electic bass in a band. I’m curious about coming to Jämtland Härjedalen and discover it by bike because it seemingly offers a lot to see, from Storsjön lake to the big mountains in the west. Discovering landscapes by bike is the best because you are always very close to nature.”
Thomas största cykelerfarenheter hittils
“I cycled the Way of St. James from Pamplona to Santiago de Compostela, then I cycled from Milano to San Remo, then France and then to Genoa, Firenze, Pisa and finishing in Livorno. And I did a bike travel from Germany to Kopenhague, Malmö, finishing in Ystad. Also I did the Rhine from Fribourg to Cologne.”
Cykling är stort i Tyskland
Magasinet Nordis noterar ett ökande cykelintresse bland tysktalande i Tyskland, Schweiz och Österrike och producerar därför en särskild cykelbilaga som publiceras under februari 2024.
Distribution
Cykelguiden kommer att distribueras via alla de relevanta stora resemässorna i Tyskland som gratis exemplar:
- CMT Stuttgart (Jan 2024) // 180.000 visitors // Mid Germany
- München (Feb 2024) // 130.000 visitors // South Germany
- Hamburg (Feb 2024) // 70.000 visitors // North Germany
- Essen (March 2024) // 90.000 visitors // West Germany
- Bremen (Nov 2024) // 60.000 visitors // North Germany
- Leipzig (Nov 2024) // 60.000 visitors // East Germany
Guiden kommer även att distribueras via samtliga Nordis kanaler: via magasinets februari 2024-nummer, deras hemsida, som gratis nedladdningsbar pdf och via deras SoMe.
Välkommen åter
Satsningen på cykelbilagan via Nordis är möjlig tack vare Jämtland Härjedalen Turism:s projekt Välkommen åter som kan ta kostnaderna för distributionen, medan delar ur den så kallade Exportgruppen: Vision Lofsdalen, Åre Destination och Destination Östersund ser till så att upplevelsen av Jämtland Härjedalen blir den bästa tänkbara. Tillsammans ser vi att den här satsningen har stor potential att generera resultat för ett flertal år framåt eftersom resemässorna är spridda under ett helt år och materialet tillgängliggörs via så många olika kanaler.