logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
EU Medfinans
Husbilsevent Nordis Scandic Trångsviken ställplats

Tyska husbilsinfluencers besökte Jämtland Härjedalen

14 oktober, 2025
Text: Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Ullis & Rudolf blev ett populärt inslag under kvällen hos Trångsvikens Bygdegårdsförening vid ställplatsen i Trångsviken. Foto: Anne Adsten

I ett samarbete mellan Jämtland Härjedalen Turism via projektet Välkommen åter, tyska magasinet Nordis för Nordenfrälsta och tyska agenturen Scandic som bland annat företräder Trangia och Woolpower på den tyska marknaden bjöd tillsammans in tyska husbilsinfluencers för att få dem att sprida information om Jämtland Härjedalen i sina kanaler. Under tre dygn fick de uppleva allt från att laga mat på Trangiakök, doppa fötterna i isvatten och känna Woolpower-effekten när de trär på sig ett par strumpor på otorkade fötter, guidad tur till Glösa hällristningar, prova på skidskytte till en historievandring på tyska bland Jamtlis gårdar.

Matlagning på Trangiakök husbilsevent
Våra tyska gäster fick prova på att laga mat utanför Trangiafabriken på Trangiakök. Foto: Anne Adsten

Det började på ITB mässan i Berlin 2025

På världens största B2B-mässa inom turism, ITB Berlin, träffade Pauline och Anne från Jämtland Härjedalen Turism en representant för det tyska magasinet Nordis. Deras prenumeranter och köpare av lösnummer samt besökare på sin hemsida är Norden-frälsta tysktalande från Tyskland, Schweiz och Österrike. Hela magasinet innehåller enbart artiklar om de nordiska länderna och friluftsprylar som tillverkas i Norden. Idén från Nordis och deras samarbetspartner Scandic som är agent för bland annat Trangia och Woolpower på den tyska marknaden var att anordna ett campingevent för tyska husbilsinfluencers för att bland annat uppleva dessa två fabriker och produkter. Jämtland Härjedalen Turism bjöds in för att sammanföra fabriksbesöken och skapa ett helt program med så många inslag som möjligt som kan generera inlägg i olika kanaler.

Jämtland Härjedalen Turism har samarbetat med Nordis under ett stort antal år kring artiklar, inlägg i guideböcker utgivna av Nordis och annonsering och det här förslaget kring att få ett gäng husbils-gäster att skriva i sina artiklar om sina upplevelser kändes som ett nytt grepp kring att nå nya tyska gäster. Våra undersökningar visar att just vänner och bekanta spelar en stor roll för var gäster väljer att åka på sin semester och i detta projekt fick vi chansen att visa upp en helhet av både natur- och kulturupplevelser som inte går att hitta någon annanstans. Vi vet också sedan tidigare att en betydande andel av våra tyska gäster är campinggäster och vi ville gärna visa dem upplevelser som de troligen inte kände till sedan tidigare. Programmet utformades utifrån förutsättningarna att gästerna skulle besöka Trangia- och Woolpower-fabrikerna.

Uttagning av husbilsgäster och värdar för eventet

Husbilsägare bjöds in att ansöka om en plats i programmet via Nordis sociala kanaler, via annonsering i Nordis magasin samt via Nordis monter på Europas största campingmässa i Düsseldorf. Bland annat fick de beskriva vilka kanaler de använder för att berätta om sina resor. Ett annat krav var att de skulle kunna åka till Jämtland Härjedalen under de datum som Campingeventet anordnades på egen bekostnad. Deltagarna valdes ut av Nordis och Scandic och bestod av en grupp om sju husbilar med totalt 12 deltagare.

Värdar för insatsen är Jämtland Härjedalen Turism via projektet Välkommen åter som delfinansieras av EU och Region Jämtland Härjedalen. Till vår hjälp har vi Trångsvikens bygdegårdsförening, Trangia, Glösa älgriket, Mus-Olles Museum, Woolpower och Destination Östersund för att göra gruppens besök så minnesvärt som möjligt. Värdarna står alla för varsina delar av insatsen på plats medan Tyskarna åker till och från Jämtland Härjedalen på egen bekostnad. De flesta är vana resenärer i Norden och reser i par eller ensamma i sina husbilar.

Ett intensivt tredagarsprogram 28 september-1 oktober

Möte med en ren i Trångsviken

Under ankomstdagen söndagen 28 september fick husbilarna stå vid Trångsvikens ställplats vid hamnmagasinet. Trångsvikens bygdegårdsförening ordnade med middag i form av grillat från Änge chark och underhållning av lokala trubadurer. Dessutom gästade Ullis & Rudolf tillställningen under stort jubel. Ullis från Kluk tränar bland annat renar och husbilsgästerna fick fotografera sig med renen Rudolf i omgångar. Några ville ha en bild med sig, renen Rudolf och den egna husbilen.

Utomhusmatlagning på Trangiakök, möte med stenåldern, gofika hos Mus-Olle toppat med norrsken

Dag 2 började med ett besök i Trangias museum och VD Magnus Rydell visade gästerna hur produktutbudet utvecklats under de 100 år som Trangia varit verksamma (jubileumsår 2025). Därefter fick våra tyska gäster besöka Trangia-fabriken med ett stort antal tyska maskiner och de fick montera sina egna matdosor med friluftstryck. Därefter delades gästerna in i grupper om 3-4 för att laga en utomhuslunch med pasta, bacon, tomater, lök, buljong och parmesan. Med andra ord så bjöds det på ett stort antal tillfällen till fotografering och filmning. Besöket avslutades i fabriksbutiken där samtliga gäster shoppade Trangiaprylar.

Efter Trangiabesöket åkte karavanen av sju husbilar till Glösa Älgriket. Älgklansklädda Lena och Gunilla tog emot våra tyska gäster för en visning av ristningarna, utställningarna och provsmakning av älgbuljong vid stenåldershyddan. Därefter åkte karavanen till Ytterån och togs emot av AnnaKarin vid Mus-Olles Museum. Besökarna förundrades över Mus-Olles fantastiska samlingar, kikade in i huset där han bodde med sina älskade katter och lät sig väl smaka av hembakt fika bestående av hjortrongrottor och blåbärskaka. Från Ytterån till Stocke Titt-lägdan för att beundra utsikten över Storsjöbygden och Oviksfjällen och därefter middag med presentationer av Jämtland Härjedalen Turism och Destination Östersund på Frösö Park Hotel. Gruppen övernattade på First Camp Frösön med ett efterlängtat Norrsken under sena kvällen.

Woolpower-effekten, mer utomhusmat, prova på skidskytte och en tysk historievandring på Jamtli

Dag 3 började med ett iskallt fotbad för våra deltagare för att de skulle få känna på Woolpower-effekten när de sedan trär på sig Woolpowerstrumpor på sina blöta fötter. Det blev så klart ett bejublat inslag i höstsolen utanför fabriken i Torvalla. Fabriksbesöket var planerat så att deltagarna visades runt till samtliga produktionsstationer där det unika är att plaggen tillverkas av en och samma sömmerska som sätter sitt namn på plaggen om de motsvarar kvalitetsstandarden. Annars klipps etiketten bort och plagget går till försäljning som andrasortering. Våra deltagare shoppade loss även på fabriksbutiken hos Woolpower och därefter åkte karavanen till Andersön för att uppleva naturreservatet och en magisk utomhuslunch tillagad av Jämtland Härjedalen Turism:s campingexpert Johan och Svensk Campings representant i Norrland, Kent som pratade camping med deltagarna.

Efter lunchen visade Tim från Tims Eventbolag upp hur man navigerar med kompass och därefter fick deltagarna lösa klurigheter för att få tillgång till eldstål och tävla om att vara först med att få upp en eld. Karavanen åkte vidare till Skidskyttestadion där Mattias från Tord Wiksten event instruerade dem i elektroniskt skidskytte. Några av dem deklarerade att de skulle skaffa samma utrustning till sin trädgård där hemma i Tyskland. Nästa stopp blev Jamtli med en inomhusvisning av museichefen Olov och en historievandring bland gårdarna på fläckfri tyska av nordiska språk-experten Magnus, där en av deltagarna hamnade i tingsrätten och blev satt i fängelse… Även denna kväll fick deltagarna se norrsken från campingen på Frösön.

Avskedsfrukost

Elisabeth från Destination Östersund och Anne från Jämtland Härjedalen Turism som följt gruppen under vistelsen avslutade besöket med en gemensam frukost på First Camp Frösön och gav deltagarna tips på var de kunde åka vidare. Några planerade för att åka Vildmarksvägen, någon åkte till Kallbygden och ytterligare några körde via Ragundadalen och Geopark Indalsälven mot Höga Kusten.

Deltagande Husbilsinfluencers

Deltagarna kom från olika delar av Tyskland och hade skilda bakgrunder. Vissa reste i stora husbilar av lastbilsmodell medan några reste i normalstora och några i mindre så kallade Nuggets. Några reste två och två medan vi även hade två ensamma deltagare som båda var på väg till ett så kallat Nugget-möte utanför Tromsö efter besöket i Jämtland Härjedalen. Trots olikheterna fann deltagarna varandra under de tre dygnen i Jämtland Härjedalen och de skapade en gemensam What´s up-grupp för att kunna hålla kontakten vidare.

Resultat – Deltagarnas kanaler

Vi vet att många tyskar väljer Jämtland Härjedalen som resmål via rekommendationer från vänner och bekanta och vi hoppas att dessa resenärer som valts ut genom kampanjer via magasinet Nordis och på världens största campingmässa i Düsseldorf kommer att posta lockande inlägg i sina respektive kanaler. Två av deltagarna Manuel och Maren, kommer att framställa content för kommande artiklar i Nordis magasinet samt för aktören Scandics hemsida och kanaler. De har bott i sin husbil i tre år och det senaste halvåret har de rest runt i Sverige och Norge. Under eventet skapade de en stor mängd händelser i deras kanal roadtrip.the.world. Många av de övriga använder också Instagram och Facebook och framför allt händelser, några våra deltagande husbilsinfluencers använder dessutom olika appar för att kunna lägga upp bilder och färdvägar för andra resenärer, vänner och bekanta. En av deltagarna var dessutom specialiserad på just att dela norrskensfotografi (hon använde särskild kamerautrustning). I tillägg skapade JHT och Destination Östersund inlägg i sociala medier som deltagarna delade i sina kanaler under eventets gång.
Woolpowereffekten tyska husbilsägare Adsten
Woolpowereffekten uppnås när kalla blöta fötter stoppas ned i torra Woolpowerstrumpor. Foto: Anne Ads

Fler exempel på insatser som utförts i projekt Välkommen åter för att attrahera fler tyska besökare

  • Ny tysk reseguide för Jämtland Härjedalen – tyskar älskar tryckt material inklusive kartor.
  • Artiklar i Nordis – Exempelvis en rundtur i Jämtland Härjedalen på ett uppslag i tidningen.
  • Besök vid Nordic Workshop Frankfurt 25 september 2025 för att möta tyska researrangörer med önskan att sälja resor till Sverige och Norden.
  • En ny sektion på sajten Adventuresweden.com (Jämtland Härjedalen Turism:s publika sajt) på tyska med restips, sevärdheter, aktiviteter m m.
  • FAM-trip för tyska researrangörer – I flera omgångar under projektperioden (Välkommen åter) har vi bjudit in tyska researrangörer för att bekanta sig med Jämtland Härjedalen. Nu senast besökte Wikinger Reisen Östersund, Bydalsfjällen, Åre och Geo Park Indalsälven 15-19 september 2025.
  • Besök vid ITB Berlin våren 2025 för möten med researrangörer och tysk media. ITB är världens största B2B-mässa för turism.
Skip to content