logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Klövsjöfjäll Backskog Mats Lind

Visionen har blivit verklighet för Anders

7 september, 2021
Text: Helena Bredberg
Foto: Mats Lind
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på email

Han var bara en liten grabb när familjen byggde Katarina Wärdshus och de första liftarna i Klövsjö. Det var 70-tal och turismen hade ännu inte kommit igång på allvar. Men det fanns en vision och en drivkraft som levt vidare i flera decennier. Anders Backskog är andra generationens entreprenör och hotellägare. I somras slog han tillsammans med sin sambo Maria upp dörrarna till Nya Hotell Klövsjöfjäll. Ett högklassigt, väl genomtänkt och supermodernt spahotell – i fjällbyn som han älskar och brinner för. 

Backskog Klövsjöfjäll Mats Lind
Det nya hotellet är en viktig förutsättning för den fortsatta utvecklingen i området. Foto: Mats Lind

Nya Hotell Klövsjöfjäll slog upp dörrarna till en toppsommar

Det var inte självklart att Anders skulle välja en bana inom turismen. Han hade ett starkt intresse för skidåkning och idrott, med träningsuppdrag från Svenska Skidförbundet. Samtidigt ville pappa Lars utöka med en större boendedel.

”Vi ska bygga lägenhetshotell och jag förväntar mig att du är med och hjälper till, sa pappa. Och så blev det, berättar Anders.”

 

Det var 1983 och sedan dess har det mesta kretsat kring att utveckla turismen i området. Både på de egna anläggningarna, men också med ett stort engagemang och driv för bygden och Destination Vemdalen.

”De första boendedelarna byggdes med 20 lägenheter och några år senare fick restaurangen nya, större lokaler. På 90-talet länkade vi ihop hotell och restaurang genom en ny del med 13 dubbelrum. Liftanläggningen drev vi ända fram till 1999 när Skistar satsade i Vemdalsfjällen. Vi tyckte att det var bättre för bygden att tillhöra än att stå utanför.”

Långsiktigt förtroende och envishet

För att lyckas som företagare i Klövsjö och klara såväl goda som tuffare tider krävs en stark vilja. Att inte ge sig. Anders berättar att det också är en fråga om att jobba hårt för att skapa förtroende, både lokalt och hos investerare.

”De står inte på kö för att satsa här, som i Vemdalen eller Åre. Men genom goda kontakter och hög trovärdighet kunde vi genomföra den dröm som även var min pappas. Vi hade gjort många om- och tillbyggnader men inte gjort så mycket med själva värdshuset. Genom att ta in Fastighetsaktiebolaget Lilium som delägare kunde vi så småningom få in det kapital som behövdes för att bygga det nya hotellet.”

Vid premiäröppningen i början av juli fanns en stor ovisshet. Skulle besökarna hitta dit och skulle de ens våga resa inom landet och bo på hotell? Det visade sig inte vara något problem.

”Det blev succé. Helt fantastiskt och det har bara fortsatt över alla förväntningar. Vi fick nypa oss i armen för att fatta att det var på riktigt. Det var en stor vinst för mig och min familj att det äntligen var klart och igång. All tid vi lagt på att skapa ett hotell med design och funktion för att allt ska vara smidigt och bra för gästen.”

”Under de senaste åren har vi upptäckt en ny grupp som vuxit, vi kallar dem ”lyxvandrare”. Det är gäster som gör kortare vandringsturer på 3–4 timmar under dagen och sedan kommer tillbaka till hotellet för att äta och sova gott. För dem är vårt koncept helt rätt.”

Läs hela artikeln här

Klövsjö Mats Lind
Klövsjö by med utsikt över skidområdet. Foto: Mats Lind

PORTRÄTTSERIE INOM PROJEKTET MORGONDAGENS MEDARBETARE

Porträttet ingår i en serie med syfte att lyfta profiler inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen för att inspirera morgondagens medarbetare till att satsa på en framtid inom turism.

VILL DU OXÅ ARBETA INOM BESÖKSNÄRINGEN?

Turismutbildningar i Jämtland Härjedalen

Skip to content