logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Inlandsbanan i Södra Storsjöbygden Håkan Wike

Visningsresa med utländska researrangörer 2024

28 maj, 2024
Text: Anne Adsten, JHT
Inlandsbanan i Bjärme i Storsjöbygden. Foto: Håkan Wike, Inlandsbanan

I slutet av augusti anordnar Visit Sweden, Visit Dalarna och Jämtland Härjedalen Turism med medlemmarna Inlandsbanan, Destination Östersund och Strömsunds kommun, en visningsresa för utländska researrangörer. Denna så kallade FAM-trip syftar till att öka kännedomen om både Dalarna och Jämtland Härjedalen samt öka möjligheten att fler researrangörer väljer att ta med produkter och tjänster från de leverantörer som visar upp sin verksamhet under resan. FAM-trip:en är möjlig att arrangera tack vare bland annat Jämtland Härjedalen Turism:s pågående projekt Välkommen åter.

Visningsresa på temat “Luxury of a different nature”

Vistelsen i Mora låter deltagarna få ett smakprov på Dalahästens ursprung med besök i tillverkningen i Nusnäs, ett besök i konstnären Anders Zorns fantastiska hem i Mora och en tur till Fryksås fäbod utanför Orsa. Därefter följer en upplevelse av rälsbussen som trafikerar Inlandsbanan med stopp för ett besök vid Fågelsjö gammelgård med guidad tur samt stopp för middag vid nyligen återuppbyggda Åsarna Skicenter (brann ned våren 2023). Under dag tre påbörjas resan längs Vildmarksvägen genom Strömsunds kommun. Vägen låter besökare se en stor del av svensk ”vildmark” på ett bekvämt sätt. Egentligen är området ingen vildmark utan i själva verket ett samiskt kulturlandskap och researrangörerna kommer att få stifta närmare bekantskap med renägande samer under resan.

Vildmarksvägen kan sägas erbjuda lyxen av ”att fjällvandra med fyra hjul” eftersom man kommer ända upp på kalfjället utan att behöva lämna bilen om man inte vill. Resan passar därför även äldre som vill se och uppleva, men som inte vill gå 17 km om dagen med ryggsäck och vandringskängor. Sevärdheterna längs Vildmarksvägen är ofta väldigt nära parkeringarna så att det är korta sträckor att gå till vattenfall, samiska kyrkstäderna i Ankarede och Fatmomakke (på Västerbottensidan), caféer, hotell, vyer o s v. Vildmarksvägen är Sveriges högsta asfalterade väg och går som högst 876 m ö h över Stekenjokk fjällplatå. Se hela reseprogrammet för 20-25 augusti 2024.

Deltagare på resan

Vi känner att det är bekvämt att ha en minibuss för att kunna ta oss runt på ett smidigt sätt och därför är max-antal inklusive en representant från Visit Sweden 6 researrangörer. Då hinner vi som arrangörer prata med alla och ”se” alla. Bland deltagarna finns researrangörer från brittiska Regent Holidays, Nature Travels, Steppes Travel och Hays Travel. Från Tyskland reser en representant för Diamir Erlebnisreisen och från Nederländerna reser en representant från The Travel Club. I tillägg deltar en representant för Visit Sweden och två från Jämtland Härjedalen Turism som agerar chaufförer och samordnare/guider längs vägen.

Intresset för resan är otroligt stort och totalt finns just nu 11 researrangörer på väntelistan, ifall det sker avbokningar!

Visningsresan är ett samarbete

Jämtland Härjedalen Turism samarbetar kring arrangemanget av resan med Visit Sweden, Visit Dalarna, Inlandsbanan, Destination Östersund och Strömsunds kommun.

Fördelar med att arrangera en FAM-trip som denna

En visningsresa, eller FAM-trip (Familiarization Trip), arrangeras för att ge researrangörer, journalister och andra branschpersoner en förstahandsupplevelse av de destinationer och tjänster som vi vill erbjuda för utländska gäster.

Här är några anledningar till varför man bör arrangera en FAM-trip:

  1. Ökad kunskap och trovärdighet: Genom att uppleva destinationen själva kan de deltagande researrangörerna ge mer detaljerade och trovärdiga rekommendationer till sina kunder.
  2. Förbättrad marknadsföring: Researrangörer som deltar i FAM-trips kan skapa engagerande innehåll och sprida positiva berättelser om destinationen genom artiklar, blogginlägg och sociala medier.
  3. Relationer och nätverkande: FAM-trips erbjuder en möjlighet att bygga starkare relationer med resebyråer, arrangörer och andra branschaktörer, vilket kan leda till framtida samarbeten och affärer.
  4. Direkt feedback: Arrangörer får värdefull feedback från de deltagande researrangörerna om deras upplevelser, vilket kan användas för att förbättra tjänster och anpassa erbjudanden.
  5. Försäljningsökning: Genom att visa upp destinationens unika drag och fördelar kan FAM-trips öka intresset och efterfrågan, vilket kan leda till ökade bokningar och intäkter.

Sammanfattningsvis är FAM-trips ett effektivt verktyg för att utbilda och inspirera reseprofessionella, stärka marknadsföringsinsatser och bygga långsiktiga affärsrelationer. För oss i Jämtland Härjedalen är det ett bra alternativ att försöka få utländska researrangörer att sälja in våra destinationer jämfört med att själva försöka skapa kampanjer utifrån de tillgängliga medel vi har för sådant. En första FAM-trip inom projektet arrangerades hösten 2023 med mycket gott resultat.

 

Skip to content