Dag 1 – Picknick med fjällutsikt
Flygplanet från Arlanda landade 45 minuter sent, men så landade äntligen våra resenärer på Åre Östersund flygplats. Efter att ha bekantat oss med varandra och hämtat ut allas bagage packade vi in oss i minibussen och började färden mot Glösa hällristningar. Väl på plats klev Jägare Räv, alias Allan Borgsten, fram ur skogen framför gruppen och berättade om historien kring Glösa hällristningar. Allan visade även stenåldershyddan och bjöd gruppen på älgbuljong och mjukstut i Älghallen med föremål som visar hur man färdades under stenåldern.
För lunch stannade vi till vid Wångens Wärdshus. Där träffade vi sportchef Jan Hallberg som berättade för oss om Wångens sportanläggning och hur man arbetar och går i skola på Wången.
Dagens slutdestination var Trillevallens fjällhotell. Hotellchef Sandra Landèn, tillsammans med guiden Karin Ericsson från Taiga Nature & Photo, mötte upp oss när vi anlände och på schemat stod vandring med fika. Alla deltagare fick varsin termos med kaffe eller varm choklad och en smörgås som vi fick packa ner i våra ryggsäckar. Guiden Karin tog sedan täten och började vandringen genom en trolsk skog med lava på träden. Efter några kilometer hade vi kommit till vindskyddet på Ludumyren där alla fick packa upp sitt fika och avnjuta en god eftermiddag med utsikt över fjällen. Karin berättade under vägen och gruppen fick en introduktion till Skogsbad, eller Shinrin Yoku, som det heter på japanska. Gruppen fick även smaka på en vitaminrik dryck gjord på bland annat björksav och kråkbär.
På kvällen serverades en god middag och Sandra Landèn presenterade verksamheten i Trillevallen – hotell med restaurang, konferensrum och bar, lägenheter, restaurang, skiduthyrning och skidskola. Kvällen avslutades med att guiden Karin visade ett bildspel från området och den fina naturen som finns i Södra Årefjällen.
Dag 2 – Mot Lofsdalen och bad i bäcken
Efter att ha serverats en god hotellfrukost packade vi in oss i bilarna och körde mot Iffelnäs för att göra ett stopp och berätta om Storsjöodjuret, som en del i temat Spellbound by Sweden och för att Storsjöodjuret är en del av vår kulturhistoria. Vi styrde därefter vidare mot Wikners i Persåsen. Mattias Wikner mötte oss och visade verkstaden, hotellrum och stugor samt berättade om verksamheten. Vi serverades lunch från Fjällkonditoriet och besöket avslutades med att grundaren Leif Wikner berättade om varför han en gång i tiden startade Wikners i Persåsen.
Slutdestinationen för dagen var Lofsdalen men på vägen ner mot Härjedalen stannade vi för att researrangörerna skulle fortsätta lyssna på berättelsen Kiln inspirerad av Spellbound by Sweden. Första delen fick de lyssna på hemma i sina länder, medan den andra delen skulle lyssnas på under denna resa. Stoppet gjordes på Hoverberget där det blev 40 minuters trollbindande lyssning i skogen bland mossa, rötter, träd och fågelkvitter.
Efter 260 km bilåkning i solskenet anlände vi till Lofsdalen och efter en snabb installation i lägenheter åkte vi vidare till Uppvallens fäbod. Vi hälsades välkommen av ett stort gäng turismföretagare i Lofsdalen, blev bjudna på lokala snacks och dryck och alla deltagare fick genomföra ett yogapass på renskinn under himlen. Carola Arnaryd, som driver Uppvallens fäbod, visade oss runt fäboden med de populära Glampingtälten och bäckbadet med bastu. De serverar fika både vinter och sommar och ordnar evenemang. Och faktiskt, 4 av våra researrangörer doppade sig i den 5 grader kalla/varma bäcken efter den gemensamma middagen! Modigt!
Dag 3 – Vandring upp på toppen med avslutande SPA
När vi vaknade upp i Lofsdalen dag 3 blev vi serverade en jättegod frukost på Fällkonditoriet i Lofsdalen. Det var en bra uppladdning inför den vandring och cykling vi senare fick göra tillsammans med proffsiga guider. Innan cykling och vandring passade Destination Lofsdalens VD, Tina Lindman, på att visa arrangörerna nybyggda stugor som går att hyra vid privat- eller gruppresor. Väl på plats för att börja aktiviterna fick alla varsin elcykel (MTB) och vi cyklade upp till det nybyggda vindskyddet på fjällkanten av Hovärken för sedan vandra hela vägen upp mot toppen. Det blåste och regnade men alla kämpade och det blev ett härligt äventyr.
När vi kommit ned igen till vindskyddet blev vi serverade en klassisk grillad korv med bröd till lunch och vi fick besök av en representant från samebyn Ruvhten Sijte som berättade om deras verksamhet och hur ett år ser ut för en renskötare.
På eftermiddagen begav vi oss till Vemdalsskalet och besökte Destination Vemdalen. Där mötte Anna Hansson, VD för Destinationen Vemdalen, upp och berättade om deras verksamhet och vad de kan erbjuda året runt tillsammans med Martina Widell. Klövsjö fjällhotell blev vår slutdestination på onsdagen och där fick vi en visning av hotellets faciliteter av Mimmi Backskog och därefter besökte vi deras nya spaanläggning. En otroligt uppskattad aktivitet efter dagar av vandring, cykling och andra intryck. På kvällen åt vi en trerätters middag och med oss var Destinationen Vemdalen och representanter från Klövsjöfjäll hotell. Deltagarna passade på att ställa frågor och knyta kontakter med värdar och varandra.
Dag 4 – Vattenfall och tidsresa
Dag fyra när vi vaknade upp i Klövsjö och ätit en god frukost åkte vi för att göra en lättare vandring till det 60 meter höga vattenfallet Fettjeåfallet. Guiden Torgny Svensson mötte upp oss och guidade oss upp till vattenfallet. Sherpas var i full färd med att bygga vidare på de nya stentrapporna längs vandringsleden för att öka tillgängligheten och göra det säkrare för vandrare som vill besöka området.
Efter besöket i Fettjeåfallet åkte vi mot Östersund för lunch på Arctura. Där mötte Elisabeth Richardsson från Destination Östersund upp oss och under lunchen berättade hon om deras verksamhet och attraktioner och aktiviteter i och kring Östersund.
Vi besökte därefter Jamtli Historieland och fick en presentation av Nils Thomassons fantastiska samiska fotografier, Överhogdalsbonaden, Storsjöodjuret och därefter fick vi följa med på en tidsresa genom Östersunds historia med flera stopp i 1800-talet och ett i 1970-talet.
Våra researrangörer checkade in på Hotell Gamla Teatern innan Destination Östersund tog oss ut i Östersund city för middag. Vi började med snacks på Jazzköket där det serverades lokal chark och ost. Vi tog sedan en promenad till Norra Station där Manne Mosten servade mer snacks och serverade lokal bubbel från SAV. Jenny Hall från Östersunds kommun berättade om St Olavsleden. Middagen åt vi i Galleri LUX som sitter ihop med Norra Station.
Dag 5 – Älgar och matlagning utomhus
På femte och sista dagen började vi med att besöka Moosegarden i Oviken. Vi träffade tama älgar som vi fick chansen att klappa, ta kort och upphovsmannen till Moose Garden, Sune Häggmark, berättade om varför han startade upp verksamheten och tiden som gått med all publicitet och besökare de har varje år.
Nästa stopp blev Andersön där Sofie Jugård från Aktivut och Emil Eklöv från Kåda Natur mötte upp. Vi fick lära oss att göra upp eld med hjälp av tändstål, vi fick lära oss karta och kompass och vi fick laga mat tillsammans, allt från att hacka lök, mosa lingon till sylt och till att steka rårakor på muurikka.
Hela äventyret avslutades på Frösö Park Hotell & SPA där vi fick en visning genom hotellet och SPA-avdelningen. Vi fick chansen att summera hela veckan och alla researrangörer fick berätta om deras intryck under veckan. Sedan skjutsade vi dem till Åre/Östersund flygplats för flyg hemåt, med nya och härliga minnen från Jämtland Härjedalen.
Nöjda researrangörer
Vi har fått otroligt fin feedback från alla researrangörer. Veckans program som vi hade satt ihop med hjälp av alla destinationer, arrangörer och aktörer som hade planerat detta var välplanerad och vi möttes av bra värdskap, bra omhändertagande, proffsighet och en bra variation på aktiviteter som våra researrangörer fick testa. Vår förhoppning är nu att researrangörerna hittar samarbeten med våra destinationer och aktörer för att skapa paketresor från Tyskland, Belgien och England till Jämtland Härjedalen i framtiden. Jämtland Härjedalen Turism kommer att hålla kontakten med dem, men avtal kommer att slutas direkt mellan aktörer och turoperatörer utan Jämtland Härjedalen Turism som mellanhand. En av turoperatörerna har redan meddelat att de har för avsikt att skapa en resa för barnfamiljer inför nästa år till Jämtland Härjedalen från Tyskland!
Tips för er som vill attrahera utländska grupper
Om ni har möjlighet, lägg upp en avdelning på er hemsida med information på svenska och engelska om vad en gruppresa hos er kan innehålla.
Förslag till namn: Gruppresor (för svenska grupper) respektive Group travel (för engelskspråkiga grupper).
- Formulera en tänkt veckas upplägg med förslag till aktiviteter (den arrangör som är intresserad kan via exemplet komma med förslag till ändringar).
- Målgrupper: Gör till exempel en vecka för barnfamilj, en vecka för par utan barn respektive en vecka för grupper (beroende på era målgrupper). En för vinter, en barmark och en höstresa.
- Beskrivningar: Skriv max fem rader om varje aktivitet/sevärdhet med länk och kontaktperson för varje (om du inte företräder en destination och önskar hjälpa till med bokning). Ni kan även använda dessa beskrivningar när ni gör turförslag och kopiera in dem i nästa dokument.
- Om ni företräder en destination: Bestäm er för om det är ni som sköter förhandlingar för hela destinationen eller om det är upp till varje aktör.
- För att jobba med utländsk marknad behöver priser finnas för nästa år och nästnästa år. Ta höjd för valutaförändringar. De behöver framförhållning för att hinna sälja in resorna.
- Allotment – handlar om hur stor volym som avtalas med en turoperatör att de ska sälja. Ni avtalar om när en allotment ska sluta gälla. Exempelvis en månad innan datum för resan infaller, för att ni då ska kunna hinna sälja t ex ett boende som inte turoperatören lyckats sälja.
- Provision – Att sälja via en turoperatör kostar pengar i form av % som ni avstår som betalning för att de säljer er produkt/tjänst i sina kanaler. Hur mycket % ni lämnar avtalas mellan er och turoperatören och kan variera beroende på hur nära avresa en försäljning sker, volym m m. Lämna högre provision på sådant ni själva har svårare att sälja till exempel.