Tillvägagångssätt
Projektgruppen identifierade 351 stycken aktörer varav 124 naturturismaktörer, 101 kulturturismaktörer och 125 campingar och ställplatser i samtliga åtta kommuner i Jämtland Härjedalen. Av dessa svarade 193 stycken varav 66 naturturismaktörer, 44 kulturturismaktörer och 83 campingar och ställplatser. Överlag visade aktörernas svar en väldigt liknande bild över hela regionen, men i den fullständiga rapporten nedan av inventeringen finns även sammanställningar per kommun och destination.
Aktörerna har fått svara på frågor kring deras digitala närvaro och hur de arbetar med digitala verktyg, om de upplever någon form av utmaningar i sin verksamhet, om och i så fall hur de samarbetar med andra aktörer, hur de ser på att utveckla verksamheten och om de själva upplever att de påverkas av evenemang i sin närhet.
Aktörerna svåra att få tag i
En reflektion projektgruppen gjorde under inventeringen var att det har varit väldigt svårt att få tag i aktörerna. Vi sökte flera aktörer via både telefon och mejl ett flertal gånger utan att få svar. Problematiken i det ligger i att det skulle kunna vara en möjlig gäst som försöker nå aktören för att eventuellt boka en upplevelse eller boende.
Det kan finnas olika anledningar till att det varit svårt att få tag i aktörerna, då många är småföretagare och har hand om allting själv. Det kan vara så att aktören är ute på exempelvis fjället och håller i en guidad tur eller så är de kanske inte i säsong och passar på att ta semester då det är mindre bokningar. Oavsett orsak kan svårigheterna i att få kontakt med aktörerna innebära ett problem och missade intäkter, varpå vi väljer att lyfta detta som en reflektion.
Samarbeten stärker platsen
Inventeringen visade att det fanns en stor samarbetsvilja hos aktörerna i regionen där många försökte samarbeta lokalt. Eftersom många aktörer var av mindre skala betydde ett samarbete med andra i närområdet väldigt mycket då det kunde leda till ökad attraktionskraft, bättre upplevelse för gästen och en bättre sammanhållning på platsen. Dock fanns det fortfarande ett stort behov av mer samarbete, speciellt ute i byarna. Samarbete kan ske i olika former och det såg olika ut från plats till plats men det var många som värnade om varandra genom att använda lokalproducerat och närodlat till sin verksamhet.
Det identifierades även ett stort behov av mer erfarenhetsutbyten aktörerna emellan och aktörer ute i regionen är villiga till mer samarbete och paketering, vilket är mycket positivt. Det är därför viktigt att aktörerna får information kring hur de ska paketera och vad som är viktigt att veta när man gör det eftersom att paketera varor och tjänster på ett bra sätt ökar både merförsäljningen och marknadsföringen. Det innebär också ett ökat utbud som blir attraktivt för den potentiella gästen. Något som tydligt kunde utläsas i de svar vi fick från campingaktörerna var att det i den gruppen fanns en stor efterfrågan av att träffas och utbyta erfarenheter och nätverka med varandra.
Digitala närvaron hög – men kunskapen låg
Majoriteten av aktörerna som svarade hade en hög digital närvaro med hemsidor och sociala medier, men det fanns stora skillnader i hur ofta och hur bra de uppdaterade sina plattformar. Färre än hälften av alla respondenter använde Google My Business. Eftersom detta är ett gratisverktyg borde fler vara intresserade av det då det ökar synligheten och sökresultaten och låter verksamheten visa upp bland annat kontaktuppgifter, öppettider och var aktörerna finns. Det fanns en okunskap kring verktyget och dess fördelar och inventeringen har också kunnat visa att många som inte har kunskapen vill få hjälp med sociala medier, hemsidor och marknadsföring men är osäkra på hur de ska gå tillväga.
Att det var svårt med marknadsföring var något som togs upp frekvent av aktörerna, där utmaningen främst handlade om att få tiden att räcka till och att det upplevdes som dyrt att ha annonser ute eller att ta in externa tjänster. Vi såg också att det såg olika ut med hur aktörerna använde webbokning och att många föredrog att skräddarsy en upplevelse för sin gäst och bara tog bokningar via mejl eller telefon. Men att sälja färdiga paket mot en specifik målgrupp säljer oftast bättre och är dessutom smidigare både för aktören och gästen.