Sammanfattning externa intervjuer
Majoriteten av de tillfrågade medlemmarna som svarat på enkäten känner till värdeguiden. Många av de som känner till värdeguiden tycker att den är genomarbetad och välskriven, den ger eller upplevs kunna ge inspiration. Framför allt anses den kunna vara ett bra verktyg i hållbarhetsarbete. Ett par verksamheter använder den mer aktivt, exempelvis som referensmaterial vid projektansökningar. Men de flesta som känner till värdeguiden använder sig inte av den i verksamheten. Många upplever heller inget behov av att använda den då de har egna väletablerade värdegrunder och policys som de arbetar efter.
Samtliga som svarat har kommenterat att en checklista vore bra för att lättare använda sig av värdeguiden i verksamheten.
Slutsats
Mina slutsatser av de externa intervjuerna är att kännedomen om hur värdeguiden kan användas är relativt låg. Mest användbar tror jag att den är för destinationsbolag och turistföretag, där är sannolikheten störst att den kan användas som ett verktyg och för inspiration. En checklista kan därför bidra till att praktiskt öka användandet av värdeguiden och vara till större nytta hos verksamheterna. Vilket styrks med att samtliga som svarade på undersökningen ställde sig positiva till en checklista. Den externa undersökningen kan, på grund av urvalsfel, ha en felmarginal och ge osäkerhet i resultatet.
Internt har alla koll på värdeguiden men det finns förbättringspotential att arbeta mer aktivt med den. Mer tid för värdeguiden, genom diskussioner i projekt och mellan projekt, hade säkerställt att den efterlevs bättre och används mer av alla i verksamheten. En strategi hur värdeguiden löpande ska användas vore bra.
För att få JHT:s medlemmar att mer aktivt använda värdeguiden tror jag det vore bra att när man lyfter den även ge konkreta exempel vad den är bra för. Checklistan kan också presenteras som ett verktyg att ta med.