logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Adventure Sweden karta rundturer 2024 Nestorville

Exportkunskap i samband med Swedish Workshop Södertälje 2024

22 maj, 2024
Text: Anne Adsten, JHT
Adventure Sweden karta över rundturer 2024. Illustration: Nestorville

17 nationer deltog i Swedish Workshop i Södertälje 2024 med sammanlagt ca 200 deltagare, varav 20 DMC (Destination Management Companies). Dagen innan den förbokade speed-datingen fick alla köpare träffas för en kunskapsdag om Sverige och vi säljare fick en egen med tips och råd inför morgondagens möten. Vid fikapauser fanns möjlighet till mingel köpare-säljare.

Via Jämtland Härjedalens projekt Välkommen åter deltog Philip Kibsgård och Anne Adsten vid kunskapsdagen och själva workshopen med 21 möten inbokade med researrangörer.

Om den brittiska marknaden 2024
Kunskapsdag inför Swedish Workshop i Södertälje 2024. Om den brittiska marknaden.

Globala resetrender och beteenden – Placebrander

Anna Österlund är VD och platsstrateg för Placebrander och hon berättade insiktsfullt kring hur allt från modefärger till andra företeelser speglas i hur och var vi har lust att resa. Allmänt är det idag vanligt att människor väljer de resmål som kan fylla egna personliga varumärken. Till exempel tågresa till ett hållbart resmål med stort aktivitetsutbud, resa till lyxig badort med högklassiga restauranger eller campingsemester med tjejgänget. Många söker en avkopplande, ouppkopplad semester och då är vatten något som blir viktigt med dess avkopplande effekt på oss. För att behålla överaskningsmomentet är det vanligt att inte allt avslöjas innan ankomst för ett högre upplevt värde för gästen.

Några råd från Anna:

  • Visa mänsklighet i en tid då AI blir allt vanligare
  • Visa vyer med folk – som speglar hur det faktiskt är på en plats
  • Hjälp besökaren att göra rätt
  • 69% vill vara flexibla – erbjud utflykter på plats
  • 24% vill stärka sin relation på semestern – hur hjälper vi dem med det?
  • Ange antal timmar med dagsljus – så att de inte tror att det är för mörkt
  • Gör målgruppsläxan – läs på om era utländska gäster
  • Var ärlig
  • Bygg relationer
  • Tänk “localhood”. Lokalbefolkningen är de bästa ambassadörerna för platsen.

Luxury of a different nature

Lina Skandevall som pratar resor i morgonsoffan i TV4 pratade mycket om kulturturismens potential (även för den svenska marknaden). Mat, kultur och att lära sig något blir den perfekta kombinationen för att skapa attraktiva upplevelser för både svenskar och utländska besökare. Lina menar att naturupplevelser, trygghet, säkerhet, autenticitet och att lära sig något nytt under en resa till Sverige, är det som lockar. Sverige förknippas med jämlikhet, hållbarhet, unika boenden, design, natur, svensk livsstil och kultur.

Visit Swedens pågående tema Luxury of a different nature, handlar inte om guld och diamanter utan om lyx i bemärkelsen lyxiga annorlunda upplevelser som kan kombineras i roadtrips, matlagningskurser eller kulturvandringar m m.

Lockande svenska upplevelser

  • Swedish fika
  • Att samlas runt en eld
  • Meet a local
  • Se stjärnhimlen utan ljusföroreningar
  • Norrsken
  • Gå på en isbelagd sjö om vintern
  • Baka tunnbröd
  • Gör-det-själv-restaurang (t ex, att få ingredienser i en korg med instruktion)

Lollo Blomberg, Digital analytiker hos Visit Sweden

Unga idag söker hellre via sociala media än via Google-sökningar enligt Lollo. De som söker info om Sverige som helhet via Visit Sweden söker 90% digitalt och 16% via resetidningar, 40% avstår från att boka om de inte kan boka via sitt eget språk (därmed är det fördelaktigt att ha researrangörer som hjälper till med bokningar). Visit Swedens Upplevelseguide finns idag på engelska, norska och danska (Östersund, Lofsdalen och Vemdalen har valt att lägga in information i databasen). Förra året ökade antalet besök till Upplevelseguiden med 452% och planen är att Visit Swedens Open data-arbete ska kopplas så att den info som läggs in i nya systemet kommer att synas via Upplevelseguiden. Open data gör att fler olika system kan använda info och hjälpa till att marknadsföra t ex Sverige. För att tillgängliggöra sin data så att den blir Open Data krävs strukturerad data (jmf databas) och redan nu används sådan data i search generative AI och AI chattar som integreras i sökresultat.

Kristina Nyström, Head of PR Visit Sweden

Turism är ett sätt att öka Sveriges attraktions- och konkurrenskraft samt bidrar på olika sätt till grön omställning. 65 miljoner människor i världen har ett sverigeintresse och av dessa är 22 miljoner nyfikna upptäckare. Tillsammans arbetar vi inom Sverige för ett medvetet resande sammanfattat som ”We are shaping the new era of purposeful travel”. PR-kampanjer är ett sätt att sticka ut i bruset och Visit Swedens nya kampanj är Sweden, not Switzerland utifrån att många i världen blandar ihop dessa två länder. Schweiz ambassadör i USA svarade på kampanjen och gjorde senare en film tillsammans med den svenske ambassadören vilket stärkte kampanjen.

Anne och Philip på Swedish Workshop i Södertälje 2024
Anne och Philip på Swedish Workshop i Södertälje.

Visit Swedens marknadsrepresentanter om vad som är aktuellt på respektive marknad

Det är mer kostnadseffektivt att jobba via researrangörer än B2C, direkt mot utländsk gäst, eftersom researrangörerna har egen kommunikation och redan har en relation till sina kunder.

Benelux-marknaden

Belgien som marknad växer, vinterintresset ökar liksom intresset för medvetet resande, lugna platser, COOLCATION (åka någonstans där det inte är för varmt och där man orkar vara aktiv på sin semester), BLEISURE/WORKATION och transport hela vägen är attraktivt liksom flexibla avbokningsvillkor.

DACH-marknaden (tyskspråkiga delar av Tyskland, Schweiz och Österrike)

Hög kvalitet och hellre en kortare resa, Skandinavien står för hållbarhet, tyskspråkiga guider efterfrågas, önskar att flygen inte vore så dyra till Sverige, föredrar soft adventures, trend mot mer platsbaserat resande med lokaltrafik inom destinationen hellre än rundresa, önskar ökade öppettider utanför den svenska högsommaren.

Brittiska marknaden

Britterna önskar soft adventures, info på engelska, fler paketlösningar (kräver ökat samarbete inom svenska destinationer) och de anser att certifieringar och hållbarhetsarbete är attraktivt.

Amerikanska marknaden

Visit Sweden meddelade att de ser en skillnad jämfört med tidigare år och att Sverige är högst aktuellt som resmål, särskilt för amerikaner. De många researrangörerna som ville komma från Nordamerika behövde prioriteras på grund av platsbrist på Workshopen.

Amerikaner bokar till 72% via researrangörer och de flesta tillhör ”high-end-marknaden” som önskar hållbara resmål och närodlad mat. De vill gärna ha en aktiv semester med kulinariska inslag och wellness. Resorna ska vara skräddarsydda (FIT=Free Individual Travel) och de har höga krav på leverans av utlovade resedetaljer.

Kinesiska marknaden

Fler och fler kineser väljer individuellt resande efter pandemin. De efterfrågar lokala produkter och vill gärna ha en lokal DMC som hjälper till att arrangera resan. Kinesiska gäster behöver VISA för att resa till Sverige och ett sådant gäller för 15 dagar. Kinesiska guider är efterfrågat, soft adventures med halvdagsutflykter och vattenkokare på rummet är ett måste. De vill gärna resa juni-september och de har totalt 11 dagars semester per år.

Anette Karlsson ägare av Haman Group – Att jobba som researrangör

Anette har jobbat sedan 1999 med incoming och som DMC (Destination Management Company) och har idag kontor i både Sverige och Norge. Idag är Incoming och DMC synonymt.

Arbetet kan delas in i följande segment:

  • Leisure FIT 60% (växande segment). FIT=Free Individual Travel
  • Leisure Groups 40% (minskar inte)
  • Technical Visits – Att resa för att lära t ex inom sitt yrke
  • MICE – Meetings, Incentives, Conferences/Conventions and Events
  • Cruise/Shorex (Shorex=Shore Excursions)

Kedjan som beskriver hur en produkt för utländsk marknad når gästen

Privatresenären handlar av en Reseagent som säljer resor som i sin tur skapats av en Turoperatör som har resegaranti. Turoperatören kan i sin tur ha tagit hjälp av en DMC (Destination Management Company) som i sin tur kan ha haft hjälp av en lokal DMC för att faktiskt göra bokningar hos den lokala Leverantören/turismföretagaren: Äta, bo, göra, resa. Eller, så kan Turoperatören själv ha bokat resans delar direkt från Leverantören/turismföretagaren: Äta, bo, göra, resa.

DMC=Destination Management Company

Har färdiga upparbetade kontakter med utländska kunder och gör därmed en del av marknadsföringen. En DMC talar oftast kundens språk och är kulturellt insatt. Det är säkrare att jobba med en lokal DMC exempelvis vid fakturering och då en DMC tar valutarisken. En DMC har ofta 24 timmars jour för både kunder och leverantörer.

En DMC önskar resor med 1-2 års framförhållning. Bokningsbara och tillgängliga produkter till en viss volym där samtliga parametrar är förutsagda och formaliserade. De älskar allotment (t ex att de har x antal rum fram till ett visst datum och därefter kan hotellet själva sälja rummen via egna kanaler). Priset måste fungera i kedjan som beskrivs ovan och behöver 15-20% av försäljningspriset till kund för sitt arbete.

Trender som Haman Group ser

  • Individuellt resande
  • Coolcation (resa till svalare länder för aktiv semester)
  • Aktiviteter
  • Grupper – tema – fler singelrum
  • Hållbarhet / Sustainable travel
  • Fler önskar resa över större delar av året

 

Skip to content