Visit Swedens marknadsrepresentanter om vad som är aktuellt på respektive marknad
Det är mer kostnadseffektivt att jobba via researrangörer än B2C, direkt mot utländsk gäst, eftersom researrangörerna har egen kommunikation och redan har en relation till sina kunder.
Benelux-marknaden
Belgien som marknad växer, vinterintresset ökar liksom intresset för medvetet resande, lugna platser, COOLCATION (åka någonstans där det inte är för varmt och där man orkar vara aktiv på sin semester), BLEISURE/WORKATION och transport hela vägen är attraktivt liksom flexibla avbokningsvillkor.
DACH-marknaden (tyskspråkiga delar av Tyskland, Schweiz och Österrike)
Hög kvalitet och hellre en kortare resa, Skandinavien står för hållbarhet, tyskspråkiga guider efterfrågas, önskar att flygen inte vore så dyra till Sverige, föredrar soft adventures, trend mot mer platsbaserat resande med lokaltrafik inom destinationen hellre än rundresa, önskar ökade öppettider utanför den svenska högsommaren.
Brittiska marknaden
Britterna önskar soft adventures, info på engelska, fler paketlösningar (kräver ökat samarbete inom svenska destinationer) och de anser att certifieringar och hållbarhetsarbete är attraktivt.
Amerikanska marknaden
Visit Sweden meddelade att de ser en skillnad jämfört med tidigare år och att Sverige är högst aktuellt som resmål, särskilt för amerikaner. De många researrangörerna som ville komma från Nordamerika behövde prioriteras på grund av platsbrist på Workshopen.
Amerikaner bokar till 72% via researrangörer och de flesta tillhör ”high-end-marknaden” som önskar hållbara resmål och närodlad mat. De vill gärna ha en aktiv semester med kulinariska inslag och wellness. Resorna ska vara skräddarsydda (FIT=Free Individual Travel) och de har höga krav på leverans av utlovade resedetaljer.
Kinesiska marknaden
Fler och fler kineser väljer individuellt resande efter pandemin. De efterfrågar lokala produkter och vill gärna ha en lokal DMC som hjälper till att arrangera resan. Kinesiska gäster behöver VISA för att resa till Sverige och ett sådant gäller för 15 dagar. Kinesiska guider är efterfrågat, soft adventures med halvdagsutflykter och vattenkokare på rummet är ett måste. De vill gärna resa juni-september och de har totalt 11 dagars semester per år.
Anette Karlsson ägare av Haman Group – Att jobba som researrangör
Anette har jobbat sedan 1999 med incoming och som DMC (Destination Management Company) och har idag kontor i både Sverige och Norge. Idag är Incoming och DMC synonymt.
Arbetet kan delas in i följande segment:
- Leisure FIT 60% (växande segment). FIT=Free Individual Travel
- Leisure Groups 40% (minskar inte)
- Technical Visits – Att resa för att lära t ex inom sitt yrke
- MICE – Meetings, Incentives, Conferences/Conventions and Events
- Cruise/Shorex (Shorex=Shore Excursions)
Kedjan som beskriver hur en produkt för utländsk marknad når gästen
Privatresenären handlar av en Reseagent som säljer resor som i sin tur skapats av en Turoperatör som har resegaranti. Turoperatören kan i sin tur ha tagit hjälp av en DMC (Destination Management Company) som i sin tur kan ha haft hjälp av en lokal DMC för att faktiskt göra bokningar hos den lokala Leverantören/turismföretagaren: Äta, bo, göra, resa. Eller, så kan Turoperatören själv ha bokat resans delar direkt från Leverantören/turismföretagaren: Äta, bo, göra, resa.
DMC=Destination Management Company
Har färdiga upparbetade kontakter med utländska kunder och gör därmed en del av marknadsföringen. En DMC talar oftast kundens språk och är kulturellt insatt. Det är säkrare att jobba med en lokal DMC exempelvis vid fakturering och då en DMC tar valutarisken. En DMC har ofta 24 timmars jour för både kunder och leverantörer.
En DMC önskar resor med 1-2 års framförhållning. Bokningsbara och tillgängliga produkter till en viss volym där samtliga parametrar är förutsagda och formaliserade. De älskar allotment (t ex att de har x antal rum fram till ett visst datum och därefter kan hotellet själva sälja rummen via egna kanaler). Priset måste fungera i kedjan som beskrivs ovan och behöver 15-20% av försäljningspriset till kund för sitt arbete.
Trender som Haman Group ser
- Individuellt resande
- Coolcation (resa till svalare länder för aktiv semester)
- Aktiviteter
- Grupper – tema – fler singelrum
- Hållbarhet / Sustainable travel
- Fler önskar resa över större delar av året