logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Noorderhuis Swedish Workshop Benelux Pauline Pedersen Lundh

JHT REPRESENTERADE PÅ SWEDISH WORKSHOP BENELUX 2025

16 januari, 2025
Text: Pauline Pedersen Lundh Jämtland Härjedalen Turism
Möte med researrangören Noorderhuis. Foto: Anne Adsten

Den 8-9 januari deltog Jämtland Härjedalen Turism genom projektet ”välkommen åter” i Swedish Workshop Benelux i Utrecht som arrangerades under Vakantiebeurs, nederländernas största resemässa för den internationella resebranschen. Den nederländska marknaden har ett stort intresse för att sälja resmålet Sverige och de flesta söker naturupplevelser, något vi gladeligen kan erbjuda i vår region. Nio givande möten med ressearrangörer genomfördes som vi hoppas leder till fler nederländska gäster.

Gruppbild Swedish Workshop Benelux Vakantiebeurs 2025

VAD ÄR VAKANTIEBEURS?

Vakantiebeurs är Nederländernas årliga mässa för resebranschen och konsumenter och en central plattform för att marknadsföra en destination, region eller verksamhet. Mässan är uppdelad i Travel Trade-dagar och konsumentdagar och har ca 70.000 besökare. Mässan är uppdelad efter kontinenter där hela världen är representerad av bland annat destinationer, regioner, hotellkedjor och flygbolag. Under mässan sker också presentationer och seminarium i olika teatrar.

Swedish Workshop Benelux

JHT deltog i mässan genom Visit Sweden som arrangerade Swedish Workshop Benelux, ett koncept som vi deltagit tidigare i, bland annat i London och Södertälje. I Europamässhallen höll vi hus i ”Nordic Theater” där mässan inleddes med en skandinavisk frukost tillsammans med våra grannländer. Utvald media och researrangörer var inbjudna med möjlighet att nätverka och knyta nya kontakter med suppliers, frukosten var fullbokad. Därefter inleddes workshopen med både förbokade och spontana möten med researrangörer som är intresserade av att sälja Jämtland Härjedalen. Under dag två fick vi chans att hålla en av fyra presentationer om destinationer/regioner i Sverige. Workshopytan gjordes om till en presentationshall där vi fick chans att presentera för alla som besökte mässan, konsumenter såväl som researrangörer. Vår presentation var välbesökt med en pigg och nyfiken publik som vi hoppas kommer på besök i vår region. Utöver JHT deltog även Turistrådet Västsverige, Visit Dalarna, Haman Group AS, Hotell Sommarhagen samt Destination Lofsdalen och Camp Berjes med sin helt egna välbesökta monter.

Vakantiebeurs 2025
Vakantiebeurs 2025. Foto: Anne Adsten

RESULTAT

Totalt nio möten genomfördes med både gamla och nya kontakter. Många av researrangörerna specialiserar sig på Norden och hade redan goda kunskaper om området och kommunikationer. Mötena var med 30-minuters intervaller där vi fick chans att presentera vår historia, våra destinationer och genomförbara paket. Beneluxmarknaden består av Nederländerna, Belgien och Luxemburg. Hela 66 % av de som är intresserade av Sverige vill vandra och 60 % är intresserade av en rundresa, och nästan lika många vill uppleva städer (Visit Sweden, 2024).  Vi såg även en trend bland dessa researrangörer att många erbjuder resor där kunderna ankommer och använder egen bil, något som underlättar tillgängligheten i vår region.

Vi träffade dessa nio researrangörer:

BBI Travel säljer idag Åre som destination där gästerna flyger reguljärt till Trondheim. De har tidigare sålt Östersund och Vemdalen via charterflyg från Groningen till Sälen och vidare till Åre Östersund Airport. De vill gärna sälja dessa destinationer igen och därför pratade vi mycket om transportmöjligheter.

Noorderhuis letar efter hållbara resealternativ till Sverige. De arbetar med small-scale tourism och letar både större och mindre destinationer. De säljer mest barmarkssäsong med vill gärna sälja ett skidpaket och gärna vårvinter. Noorderhuis representant på mässan har varit mycket i Jämtland Härjedalen och bland annat gått Jämtlandstriangeln i somras med flyg till Stockholm och sedan nattåg, hon berättade gladeligen att detta nu säljs som en resa.

Naar het Noorden är en kombination av blogg och resor med fokus på cykling. De säljer idag mest resor till södra Sverige men är väldigt intresserade av vår region. Vi pratade mycket om St Olavsleden och möjligheter att genomföra den på cykel (alternativt åka tåg vissa sträckor). De vill kombinera turen med vandring och gastronomiska upplevelser. De har tidigare jobbat med AktivUt.

Riksja Travel säljer idag 69 destinationer men vill expandera sin Europamarknad och lägga mer fokus på hållbarhet. De säljer mycket sommarresor till södra Sverige och vinterresor till Lappland. De söker unika upplevelser med inslag av vilda djur och gärna rundresor.

Buro Scanbrit har idag charterflyg till norra Finland samt Tromsö. Många av deras gäster gör en rundresa och åker med egen bil. Här pratade vi om möjligheter för rundresor.

ITG Companies (Experience Travel) jobbar mycket mot high-end marknaden och skräddarsyr sina resor till sina kunder. De var intresserade av rundresor och vad vår region kan erbjuda.

Nordic är en av de större researrangörerna i Beneluxområdet med resor till Norden. På plats träffade vi deras representanter för Norge och därför pratade vi mycket om kombinationsmöjligheter över gränsen till destinationer som t ex Storlien, Åre och Funäsfjällen. De säljer mest sommarresor och har en mindre nischad marknad för vinter. De uttryckte ett stort intresse för Fjällnäs.

Wandelboswachter – Ellen Luijks är egenföretagare med en reseblogg där hon också publicerar vandringsböcker, men arbetar även som resekonsult för researrangören Amazing Nature Scandinavia. Hon var intresserad av transport- och vandringsmöjligheter. Hon når ut till den nederländska, tyska och belgiska marknaden.

Efterarbete

De researrangörer som vi fann intressanta kommer bearbetas vidare av projektgrupp och de destinationer som de visat intresse för under den återstående tiden i projektet (projektavslut december 2025). Målet med deltagandet i workshopen är att skapa upparbetade kontakter med researrangörer som fortsätter sälja resor till regionen även efter avslutat projekt. Nu återstår ett arbete med att sammanställa efterfrågat material till researrangörerna och sätta upp möten med de destinationer de anmält intresse för. Vi ser resan till Utrecht som väldigt lyckad där vi upplever att vi fått kvalitativa kontakter för framtiden. Under våren kommer JHT även delta på liknande mässor som Nordic Marketplace och ITB Berlin.

Skip to content