logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Offpist i Funäsfjällen. Foto: Martin Söderqvist.

Dansk vinterkampanj 2024/25

7 februari, 2025
Text: Anne Adsten Jämtland Härjedalen Turism
Offpist i Funäsfjällen. Foto: Martin Söderqvist.

Inför vintersäsongen 2024/25 genomfördes en kampanj av Grand North via sociala media för hela den danska marknaden på uppdrag av Jämtland Härjedalen Turism:s projekt Välkommen åter. Kampanjen var uppbyggd för att först skapa intresse och medvetenhet samt att kunna skapa målgruppsprofiler för att senare i kampanjen riktas mot de som verkligen visat intresse för skidåkning i Jämtland Härjedalen. Kampanjen genererade totalt ca 2 miljoner kontaktytor med potentiella danska gäster.

Vinterkampanj Danmark Grand North 2025
Vinterkampanj Danmark, Grand North 2025

Jämtland Härjedalen för danskar som längtar efter vinter

Jämtland Härjedalen är en perfekt vinterdestination för danska resenärer som söker barnvänliga, snösäkra skidupplevelser och magiska vinterlandskap och dessutom till fördelaktigt pris tack vare kronkursen. Med smidiga resealternativ är det enklare än någonsin för danskar att ta sig till regionen.

Under vintersäsongen (mitten av december-slutet av mars) finns direktflyg från Köpenhamn till Åre Östersund Airport, vilket gör att skidsemestern kan börja redan inom några timmar. För den som föredrar tåg går det bekväma förbindelser via Malmö–Stockholm–Östersund och vidare till fjälldestinationer. Dessutom kan danska familjer välja att ta färjan till Oslo och sedan köra vidare med egen bil till Lofsdalen, Funäsfjällen och Vemdalen i Härjedalen samt vidare norrut i Jämtland.

Väl på plats väntar skidorter som Åre, Vemdalen, Funäsfjällen, Lofsdalen, Trillevallen, Storlien, Bydalsfjällen och Östersund med välpreparerade backar, längdskidspår och aktiviteter för hela familjen. I kampanjen inkluderades såklart även vår genuina fjällkultur, goda mat och gästfrihet. Allt för att beskriva Jämtland Härjedalen på bästa sätt och som en vinterdestination som danskarna inte får missa.

Om kampanjen

Den danska vinterkampanjen via Meta pågick från mitten av oktober till årsskiftet 2024/25. Totalt exponerades kampanjen närmare 2 miljoner gånger för ca 535 000 olika danskar, vilket gav närmare 18 000 klick vidare. Siffrorna är något högre än vid förra årets kampanj, vilket kan tyda på att Jämtland Härjedalen ökar i kännedom hos den danska marknaden. Kampanjen skapade bra engagemang och visades många gånger (3,34 gånger per person), vilket betyder att den haft bra synlighet i målgruppen. Antalet klick är högt, vilket tyder på att budskapet träffat rätt personer. Annonskampanjen har framför allt fångats upp av personer kring Köpenhamn på Själland, men även på Jylland och Fyn.

Kampanjen innehöll även en film på Youtube som gav bra synlighet (och fortsätter att kunna göra det), men ledde inte till klick, vilket gjorde det svårt att mäta effekten och därav drogs Youtube-budgeten ned efter inledningsfasen av kampanjen.

Att notera är att den så kallade karusellen med bilder från samtliga åtta destinationer gav bäst uppmärksamhet. Bland de enskilda destinationsinslagen fick Funäsfjällen och Trillevallen mest klick. Facebook var den plattform som dominerade för kampanjen med 60% och 64% av de som nåddes var 25-64 år. Närmare 100% nåddes via mobilen och 55% av samtliga var män, trots att de flesta kampanjer oavsett vad de handlar om brukar nås av övervägande andel kvinnor.

Kampanjen justerades löpande för att se till att resultatet skulle bli så bra som möjligt och för högsta möjliga exponering av samtliga åtta destinationer i kampanjen och därmed regionen som helhet. De som besökte landningssidan stannade i genomsnitt 10 sekunder, vilket tyder på att sidan inte är tillräckligt tydlig eller intressant för besökarna. Inför kommande kampanjer behöver vi därför se över innehåll, design och budskap.

Hur kan vi mäta resultat av en kampanj i sociala medier?

Klick och beteenden kan till viss del mätas med hjälp av så kallade cookies utom i de fall då användare undanbett sig dessa. En kampanj kan även ge utslag i gästnattsstatistik över kommersiella gästnätter. Vi vet dock inte om resultatet kommer denna säsong eller en kommande och vi kan inte med säkerhet avgöra om det var just vår kampanj som fällde avgörandet för att en gäst valde att åka till vår region. Det vi dock kan vara säkra på är att utan annonsering är det svårare att öka kännedomen på en utländsk marknad och därmed få nya gäster att upptäcka Jämtland Härjedalen.

Skip to content