logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
EU Medfinans
Exportdag 2025 Pauline, Tatjana och Anne

Exportdagen 2025: Exportkunskap och sammanfattning av projekt Välkommen åter

17 november, 2025
Text: Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Exportdag 2025 Pauline, Tatjana och Anne. Foto: Elisabeth Richardsson

Under Exportdagen fredagen den 14 november 2025 fick deltagarna en sammanfattning av vad som gjorts inom JHTs projekt Välkommen åter som tar slut vid årsskiftet 2025/2026. Deltagarna fick även med sig exportkunskap som projektledarna samlat på sig under projektets gång och framför allt från Tatjana Summermatter som är Travel Trade Manager hos Visit Dalarna och som bjudits in som talare. Deltagarna fick diskutera egna action points för sitt kommande exportarbete samt ge förslag kring vad de ser att JHT som övergripande regional aktör har för framtida roll. Dessutom fick två exportaktörer; Nordic Husky Farm och Visit Lofsdalen/Berjes Adventures presentera sitt exportarbete som inspiration för andra.

Rutger Katerina Pauline Exportdagen 2025
Rutger, Katerina och Pauline samtalar om exporterfarenheter under Exportdagen 2025. Foto: Moa Eriksson

Resultat och lärdomar från projekt Välkommen åter 2023-2025

Under Exportdagen 2025 presenterades status och resultat av projektet Välkommen åter 2023–2025, som drivs av Jämtland Härjedalen Turism (JHT). Organisationen är regionens samverkansplattform för besöksnäringen och arbetar både strategiskt och operativt för att stärka den internationella konkurrenskraften hos små och medelstora företag i regionen. Ett 40-tal kollegor från hela Jämtland Härjedalen hade samlats – företagare, destinationsrepresentanter och projektpartners – alla med en sak gemensamt: viljan att fortsätta stärka vår region som internationell besöksdestination.

Exportmognad och målsättningar

Projektet syftar till att höja exportmognaden hos företag i hela regionen genom analyser, kompetenshöjande insatser och marknadsföringsinsatser. Målet är att fler företag och organisationer i Jämtland Härjedalen ska kunna skapa paketerade, internationellt säljbara produkter och stärka sin närvaro på prioriterade marknader som Norge, Danmark, DACH-länderna (Tyskland, Österrike, Schweiz) Finland, Benelux-länderna (Nederländerna, Belgien och Luxemburg) samt Storbritannien. De prioriterade marknaderna har valts ut för att de har en hög andel globala resenärer som kan, vill och är intresserade av att upptäcka Sverige och för att det är förhållandevis lätt för dessa marknader att ta sig till Jämtland Härjedalen och för att kulturen och naturen samt det sammantagna turistiska utbudet i regionen lockar dessa marknader.

Analyser visar tydliga skillnader mellan marknaderna. DACH-regionen söker natur och vandring, danskarna är vinter- och aktivitetsorienterade, och britterna efterfrågar bekväma helhetskoncept inom ”soft adventure”. Norrmännen lockas främst av restauranger, shopping och familjeupplevelser. Analyserna har skett via omvärldsbevakning, studier av fakta och statistik, kunskapsunderlag från Visit Sweden samt via de workshop-tillfällen som getts inom ramen för projektet via den inledande Exportmognadsutbildningshösten 2023.

Resultat: Ökad export och fler paketerade produkter

Projektet har hittills lett till ökad kännedom om regionen internationellt, ett växande antal paketerade reseupplevelser (cirka 60 från JH-aktörer och ett tiotal som skapats av internationella researrangörer), samt fler pressresor och kampanjer på prioriterade marknader. Detta har bidragit till ökade utländska gästnätter, särskilt från Danmark (+28 %), Tyskland och Nederländerna. Totalt har 85 aktörer i Jämtland Härjedalen deltagit i tre eller fler av projektets aktiviteter. Inom projektet har en mängd material skapats för att nå ut till en utländsk marknad: nya artiklar på danska, tyska, engelska och svenska (finlandssvensk målgrupp) har skapats för plattformen Adventuresweden.com, bilder och filmer har tagits fram för att underlätta marknadsföring, kartor och presentationer har skapats för att underlätta möten med researrangörer, kampanjmaterial har skapats för exempelvis marknadsföring ombord på Wasa Line.

Marknadsföring, FAM-trips och internationell synlighet

Visit Sweden-samarbeten, pressresor och FAM-trips (FAM=Familiarization/lära känna) har varit centrala verktyg för att bygga relationer och visa upp destinationerna i Jämtland Härjedalen. Besök från medier som The Times, Forbes Magazine, Landhaus Living och Nordis har gett stor spridning och stärkt regionens varumärke på de prioriterade marknaderna. Liksom arbete med både intern och extern kommunikation via JHTs egna kanaler. Värdeguiden har varit ett horisontellt hjälpmedel för att på ett enkelt och rättframt sätt beskriva hur vi vill att Jämtland Härjedalen ska verka för att uppfattas som välkomnande för både bofasta och tillresta.

Exempel på aktiviteter inom projektet Välkommen åter

  • Analyser
  • Exportgrupp
  • Exportdagar
  • Höstutbildning 2023 – bl a marknadskunskap
  • Kampanjer: Danmark, Finland och Tyskland
  • FAM-trips: 3 stora, flera mindre
  • Husbilsresa för tyska influencers
  • Pressresor (Politiken, The Times UK, Forbes Magazine CA, Nordis m.fl)
  • PreTour Lofsdalen
  • Workshops
  • Reseguide på tyska, artiklar på adventuresweden.com, exportguide, coachningstillfällen, dropbox-samling, bild och videomaterial
  • Infrastruktur: Bland annat har projektledningen haft möten med flygbolag och lämnat material till tåg- och flygbolag för att skapa förutsättningar för ökad trafik.

Framtida exportarbete

Exportdagen avslutades med blicken framåt: fortsatt utveckling av en Exportguide inom projektet, kommande workshop-deltagande och FAM-trips med fortsatt stöd från JHT som bollplank och kunskapsresurs. Ett långsiktigt arbete där relationer, hållbar utveckling och kvalitet i produkter lyfts som avgörande faktorer för framgång. Jämtland Härjedalen Turism söker i dagsläget vidare finansiering för aktiviteter, men minimum är att Jämtland Härjedalen Turism bildar en bas där deltagande i Swedish Workshop ingår när den arrangeras i Sverige. Detta för att underhålla befintliga kontakter som skapats inom projektet med internationella researrangörer. Jämtland Härjedalen Turism kommer även att fortsätta att ta emot förfrågningar från internationell press och förmedla dessa kontakter till efterfrågade medlemsdestinationer. Vad gäller så kallade FAM-trips så kommer vi fortsatt att kunna arrangera sådana i de fall det finns lokal finansiering.

Är det för sent att börja jobba med export nu när projektet snart är slut?

Nej, exportarbete kommer alltid att vara aktuellt så länge vi önskar attrahera utländska gäster för kulturellt utbyte, minskad sårbarhet oavsett världsläge, stärkt varumärke för regionen och hela Sverige samt ekonomisk tillväxt (utländska gäster spenderar i genomsnitt mer per dag än svenska gäster).

  1. Håll aktiv kontakt med din närmaste destinationsorganisation – tillsammans når vi längre. Samarbeta med andra inom din destination. En turismprodukt består av delarna bo/äta/göra/resa och om du och dina produkter/tjänster består av en del av dessa så behöver du kroka arm med verksamheter som kompletterar.
  2. Jobba med din produkt/tjänst utifrån vald marknad (se exempelvis Visit Swedens kunskapsbank för aktuell statistik och kunskap om olika marknader). Vilken produkt, kvalitet och utformning passar för din målmarknad? Prenumerera på JHTs nyhetsbrev och delta i nätverksaktiviteter och vidareutbildning. Säg JA! och var beredd på att fortsätta anpassa din produikt/tjänst efter input från dina gäster.
  3. Jobba med din egen kommunikation så att dina produkter/tjänster finns tillgängliga på hemsida (minst på engelska), SoMe och att de kan bokas/betalas även av utländska besökare med utländsk valuta. Det minsta du kan göra är att lägga in hashtags för de marknader du är intresserad av att ta emot i din Instagram-kanal.
  4. Glöm inte att kommunicera hur du jobbar med ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
  5. Se över tillgängligheten till din produkt/tjänst. Om en gäst kommer med flyg – var landar hen och hur tar hen sig till din produkt/tjänst.
  6. Tacka ja till att vara en del av en FAM-trip eller pressresa. Det är förhållandevis prisvärd marknadsföring av dina produkter/tjänster jämfört med annan marknadsföring.
  7. Skicka nyhetsbrev, exempelvis en julhälsning, till de researrangörer du fått kontakt med t ex via FAM-trips.
Kommersiella gästnätter Jämtland Härjedalen 2024 Nordanalys
Kommersiella gästnätter Jämtland Härjedalen 2024. Diagram: Nordanalys

Jämtland Härjedalens största marknader 2024

  1. Sverige 2 370´gästnätter
  2. Norge 244´gn (45% av utländska gästnätterna)
  3. Danmark 71,5´gn (13% av utländska gästnätterna) – har ökat mest i nominella tal jämfört med 2023.
  4. Tyskland 55´gn (10% av utländska gästnätterna)
  5. Finland 30´gn (6% av utländska gästnätterna)
  6. Nederländerna 29´gn (5% av utländska gästnätterna)
  7. Storbritannien 18,5´gn (3% av utländska gästnätterna) – minskar på grund av brittisk ekonomi och brist på smidiga kommunikationer.

Om vi antar att varje gäst spenderar i genomsnitt 500 SEK/dygn, vilket gästundersökningar i Jämtland Härjedalen visat, så har exempelvis ökningen av danska gästnätter gett en ökad omsättning i regionen motsvarande 7 800 500 SEK.

Kommersiella gästnätter 2024

  • Sverige 2 370 000 gn (81% av totala antalet kommersiella gästnätter)
  • Norden 344 000 gn (12%)
  • Övriga utländska: 201 000 gn (7%)
  • Totalt: 2 915 000 kommersiella gästnätter

Hur våra utländska målmarknader tar sig till Sverige

Här listar vi kunskap som vi fått till oss via analyser och egna erfarenheter inom projektverksamheten:

  • Norrmän: Egen bil till största andelen
  • Danskar: Direktflyg med SAS mellan Köpenhamn och Åre Östersund Airport samt tåg samt även bil. Exempelvis kan danska och mellaneuropeiska gäster med fördel ta färja mellan Danmark och Oslo och köra till Jämtland Härjedalen via Norge.
  • Tyskar: Till stor del med egen bil eftersom vi idag har störst andel tyska gäster under barmarksperioden. Tyska gäster som väljer att köpa sin resa via researrangör föredrar flyg/tåg.
  • Finnar: Till stor del egen bil, men även bussresor. Finska gäster skulle kunna lockas i ännu större grad att resa via tåg, då de visar stort intresse för tågrelaterade artiklar om Jämtland Härjedalen på SoMe.
  • Nederländare: Till stor del egen bil eftersom vi idag har störst andel nederländare på besök under barmarksperioden. De som vill upptäcka Jämtland Härjedalen på vintern flyger gärna och en andel skulle föredra tåg om resan var smidig.
  • Britter: Önskar smidiga resor med flyg där väntetiderna mellan flyg är så kort som möjligt om det inte finns direktflyg. En liten andel skulle kunna tänka sig att åka tåg hela vägen med smidiga övergångar.

Störst andel utländska gästnätter i Jämtland Härjedalen 2024

  1. Strömsund – 33 % (Mest norrmän och tyskar)
  2. Östersund – 33% (Mest norrmän)
  3. Bräcke – 27% (Mest norrmän, tyskar och nederländare)
  4. Ragunda – 26% (Mest norrmän, tyskar och nederländare)
  5. Krokom – 24% (Mest norrmän, tyskar och nederländare)
  6. Åre – 22% (Mest norrmän, danskar och finnar)
  7. Berg – 11% (Mest norrmän, tyskar och nederländare)
  8. Härjedalen – 11% (Mest danskar, norrmän, tyskar och nederländare)

Så bor våra utländska gäster 2024 – till störst andel

  • NO: Camping & Hotell
  • DK: Förmedlat boende
  • TY: Camping
  • FIN: Förmedlat boende
  • NL: Camping
  • UK: Hotell

Två vinterkommuner och resten barmarkskommuner – gästnätternas fördelning 2024

Tittar man på hur de kommersiella gästnätterna är fördelade mellan vinter och barmark så uppstår följande mönster som ger oss fingervisningar kring hur vi kan lägga strategier för att skapa mer året-runt-verksamhet:

  • Strömsund – 77% barmark
  • Ragunda – 75% barmark
  • Krokom – 67% barmark
  • Östersund – 65% barmark
  • Bräcke – 65% barmark
  • Bergs kn – 60% barmark

*********************

  • Härjedalen – 79% vinter
  • Åre – 72% vinter
Skip to content