logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Filma med mobilkamera

Filma med mobilen

30 juni, 2020
Text: Anne Adsten, JHT
Foto: Andreas Edholm, JHT

Vem önskar inte att hen kunde göra filmer som blir virala succéer på nätet och som leder till stora marknadsframgångar för den verksamhet hen brinner för? JHT gav en kurs under två förmiddagar i maj 2020 för att skapa några fler filmare som kan hjälpa till att sprida en postitiv bild av Jämtland Härjedalen med den egna mobilkameran.

I slutet av maj 2020 gavs en workshop med möjlighet för deltagarna att jobba praktiskt med sina mobiltelefoner för att göra enkla filmer. Tillsammans fick deltagarna praktiska tips kring planering och genomförande samt tittade på olika case med filmer som enbart filmats med mobil. Utförare av workshopen var Adeprimo inom JHTs projekt Den digitala transformationen.

Målgrupp för Filma med mobilen

Primär målgrupp för workshopen var mindre destinationer, kommunala tjänstemän med ansvar inom området samt företag som inte tillhör en tydlig destinationsorganisation. Sekundär målgrupp var övriga destinationer och andra aktörer inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen.

 Kurstillfället erbjöds dessutom till de turismföretagare som. våren 2020 erbjöds att gå den sex veckor långa kursen “Turism Post Corona” med företagsstöd från Region Jämtland Härjedalen.

Här kommer en kort genomgång av kursen:

Innehåll i två-dagarskursen

  • Så skapar du en storyboard
  • Hur du filmar med mobilen
  • Filmklippning direkt i mobilen eller i datorn
  • Format och metodik
  • Uppladdning i sociala kanaler

Börja alltid med en storyboard

Alla filmer behöver ett budskap. Vad vill du säga med din film? Skissa upp ett scenario som i tecknat-serie-format beskriver vilka scener du vill filma och vad respektive scen ska innehålla för att hålla koll på din planering och se till att din film verkligen förmedlar det du vill säga. Du kan t ex fotografera scener med din mobilkamera och använda dem för din storyboard. Gör bilder som visar när det ska vara närbild och när det ska vara vidvinkel.

Fundera på: Budskap, målgrupp, önskad effekt av din film, dramaturgi (händelseförlopp: inledning, händelse, oväntad händelse, uppklarning och avslut) samt längd och format för filmen.

De första 3 sekunderna av filmen avgör om du behåller tittaren under de max 30 sek som din film ska fortgå för att ge den effekt du önskar i t ex sociala media.

Innehållsspår för din film

  • Lär ut något
  • Inspirera till att ….
  • Underhåll tittarna

Vilken typ av film passar er målgrupp?

Dela med dig av sådant du själv gillar med er verksamhet.
Om du skapar en serie filmer med samma manér så får du hög igenkänning och då kan du skapa en trogen följarskara, jmf ICA-reklamen.

  • Destinationsfilmer: Hur förmedlar ni kunskap om att vara utomhus, packa, äta ute, göra upp eld etc.
  • Boendeanläggning: Hur ser boendet ut, vad är speciellt med att bo hos er?
  • Mat: Vad gör er restaurang speciell? Vilka är ni som driver matstället?
  • Aktivitet: Hur går det till att hänga med på aktivitet x? Hur är känslan när man deltar i aktivitet x?

Metodik & format

  • Varumärkesfilm – storytelling för att stärka ditt varumärke.
  • Inspirationsfilm – personligt berättande
  • Informationsfilm – Intervju
  • Produktfilm – Bildfokus

Bästa format

Välj att filma med mobilen stående/vertikalt. Välj 16:9 för filmer som du vill göra tillgängliga på Youtube, för att kunna vidareförmedla därifrån. Gärna kvadratisk form. Spela in din film i HD 1080 30 bilder/sek = lagom. Kom ihåg att markera med ditt finger på skärmen för att berätta för din mobilkamera var i bilden du önskar att fokus ska ligga.

Samtycke

Kom ihåg att personer som ska förekomma i bild/film behöver ge sitt samtycke till att medverka. Skriv ett kontrakt så att båda parter är klara över vad som gäller.

Val av app för filmredigering

Det finns flera alternativ för filmredigering. För kursen valdes ”In Shot” eftersom samma app fanns för både Android och Iphone. Videoleap och IMovie är andra exempel på appar. De flesta appar innehåller liknande funktioner, några kostar pengar att ladda ned och andra innehåller köp i app.

Exempel på funktioner som kan ha olika namn i olika appar:

  1. ”Canvas” – Välj stående format, helst 9:16.
  2. ”Trim” – Korta din film från början och eller slutet av filmsekvensen.
  3. ”Cut” – klipp
  4. ”Split” – lägg in en film mitt i en annan film.
  5. Tryck ”+” för att lägga till ytterligare filmsnutt.
  6. En ikon visar gränsen mellan filmklipp. Ta tag i den och bestäm hur ditt klipp ska vara och hur lång övergång mellan filmklippen du önskar. Håll din film så ren som möjligt och undvik att använda ”alltför kreativa” lösningar.
  7. Spara när du är nöjd.
  8. Välj textverktyg för att lägga till text i filmen.
  9. Ta bort orginalljud från din film via volymknapp och lägg istället till musik om du önskar. Kom ihåg att även låtar omfattas av rättigheter och välj ”Fri musik” om du inte vill betala för rättigheter.

Det viktigaste är att komma igång med att göra film. Ingen kommer att vara proffs vid första filmen, sikta på att lära dig genom att prova dig fram.

Skip to content