Vandring Niclas Vestefjell

Succé för utbildningen Turism Post Corona

27 maj, 2020
Text: Anne Adsten, JHT
Vandring i Jämtland Härjedalen. Foto: Niclas Vestefjell
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på email

Utbildningen har bitvis över 180 deltagare inloggade samtidigt på förmiddagarna under totalt sex veckor. Bara det faktum att några av de deltagande turismföretagen inte tidigare använt sig av videokonferens har ökat den digitala kompetensen betydligt.

Filma med mobilen

Under vecka 22 stod det filma med mobilen på schemat under måndag- och tisdagsförmiddagen. Deltagarna blev guidade av Erica och Johanna på Adeprimo i Östersund kring hur man sätter upp en så kallad Storyboard (som en tecknad serie där man beskriver filmvinkel och motiv) och därefter hur man med hjälp av en app kan klippa, tona mellan klippen, sätta text och musik till. Förhoppningen är nu att det ska strömma ut sköna filmer från både Jämtland Härjedalen och Västernorrland för att marknadsföra vår del av landet.

Google My Business

Kursdagen med temat Google My Business blev en svettig dag för arrangörerna då det krävdes tre man bakom spakarna (Adeprimo och JHT)  för att hinna med föreläsning och deltagarnas frågor via chatten. Det är nämligen märkligt tyst under lektionerna i och med att alla stänger av microfoner och kameror för att förbättra kvaliteten på sändningen då så många är inne i lektionerna samtidigt. Däremot är det livlig aktivitet i chatten där deltagarna frågar, tipsar och kommenterar. Nu har deltagarna djupare kunskap kring alla de möjligheter som finns via Google My Business och kan själva välja ambitionsnivå med verktyget som faktiskt är gratis och ger förmånlig synlighet via Google.

Både ”Filma med mobilen” och ”Google My Business” sändes för både de turismföretagare som går 6-veckorsutbildningen Turism Post Corona och för deltagare via JHTs pågående projekt ”Den digitala transformationen”.

Tidigare lektioner

De första två veckorna av utbildningen innehöll temat ”Turism & Värdskap”, både vid fysiska möten och digitalt värdskap – kort sagt värdskap under besökarens alla faser: drömma, planera, boka, uppleva och minnas. Därefter två veckor av ”Marknadsföring och kommunikation” (som nu pågår) och från och med nästa vecka påbörjas det sista blocket kring ”Affärsdrivet företagande”.

Röster om utbildningen

”Utbildningen som JHT tillsammans med andra aktörer har startat på grund av nedgång i turistbranscherna är mycket bättre än jag trodde! Jag trodde att det skulle vara en snabbt ihopkastad kurs utan mål eller riktning. Så fel jag hade! Bra och pålästa föreläsare med relevanta diskussioner som har förankring i nuläget i en ny plattform (webutbildning)! Mycket bra jobbat!” Peter Dahlbäck, Vemdalen Catering

”Givande! Intressant! Kul! Många insikter!!! Rätt Sökmotor!! Sprängfyllt huvud, så nöjd att få vara en del av detta projekt!! TACK!” Nina Nylander, Funäsfjällens VVS och Allservice AB

”Jag är jätteglad att jag tog chansen att kliva på utbildningen med tanke på rådande läge. Känns så bra att få värdefulla verktyg att kunna höja kvalitén på verksamheten. Både för oss personal men även för våra gäster. ” Marika, Jormvattnets fiskecamp

Skip to content