9 av 10 kan tänka sig att någon gång besöka Jämtland Härjedalen
Listan över tänkbara resmål i regionen toppas av Östersund/Frösön och Åre/Duved, därefter kommer Funäsfjällen, Vemdalen, Västjämtland och därefter Strömsund.
Vidare gav undersökningen värdefulla insikter om hur svenskar ser på resande till Jämtland Härjedalen:
Spontana associationer med Jämtland Härjedalen
Många av svaren är som man kan anta, kopplade till skidåkning, vinter och vintersport samt friluftsaktiviteter. Östersund och Åre förekommer som ortnamn. Östersund som centralorten mitt i Sverige och Åre som Sveriges alpina centrum, där framförallt Åre utifrån storleken får extremt mycket publicitet och uppmärksamhet i media.
En positiv bild av regionen
Respondenterna har kunnat värdera olika påståenden om Jämtland Härjedalen och rankar då ren/oförstörd miljö och vacker natur högst. Därefter en sund och aktiv livsstil och att det finns mycket attraktivt att se, uppleva och göra framförallt vintertid. Befolkningens öppenhet och gästvänlighet rankas också högt.
Den klassiska rundresan är fortsatt överst på önskelistan sommartid
Närmare 9 av 10 kan tänka sig att besöka regionen sommartid. Listan toppas av Östersund, Åre, Funäsfjällen, Vemdalen, Västjämtland och Strömsund. Även om vi ser att det destinationsspecifika resandet ökar under sommaren så är det fortsatt en klassisk rundresa i regionen som hamnar högst på önskelistan. Därefter följer vandring, besöka attraktioner, matupplevelser och fiske.
Alla vill inte åka skidor under hela vintervistelsen
8 av 10 kan tänka sig att besöka regionen under vinterhalvåret. Bland dessa är Åre mest intressant följt av Vemdalen, Funäsfjällen och Östersund. Bland de som tidigare besökt Jämtland Härjedalen framträder vinterdestinationerna mycket tydligt: Åre, Vemdalen, Östersund, Funäsfjällen, Lofsdalen, Bydalsfjällen och orter inom S Årefjällen. Mest intressant vid en resa är utförsåkning (50%) följt av åka runt och se/uppleva orter och sevärdheter, längdåkning, skoter, matupplevelser och turåkning.
Besöksservice på plats ska vara personlig
När det gäller frågorna om information så ställdes en fråga om hur man vill få/söka information om besöksmål och aktiviteter inför en ev. resa inom Sverige. Den viktigaste källan är “googla”/söka information via Internet, vilket anges av 8 av 10. Därefter följer rekommendationer från vänner (40%), sociala medier (24%), reportage/artiklar i media (23%) och broschyr (13%). Betydelsen av rekommendationer ökar med sjunkande ålder, vilket också gäller sociala medier. Motsatsen gäller för broschyrer och reportage/artiklar i media.
När man väl befinner sig på en resa och vill ha information/personliga tips kring besöksmål och aktiviteter, är det tips från vänner/bekanta som värderas allra högst. Därefter följer tips från lokalbefolkningen tillsammans med broschyr/kartor/reseguide. Auktoriserade turistbyråer ses som något viktigare än InfoPoints och tips via digitala appar värderas som ungefär lika viktigt som turistbyråer och Infopoints. Enligt samma mönster som föregående fråga ökar betydelsen av tips från vänner/bekanta med sjunkande ålder, vilket också gäller också för digitala appar, medan motsatt mönster märks för auktoriserad turistinformation och broschyrer/kartor/ reseguider.
Om undersökningen
Under maj 2020 svarade drygt 1100 slumpmässigt utvalda svenskar (18-74 år) via en webbenkät på frågor om vilken bild/uppfattning de har om Jämtland Härjedalen. Boende i Jämtlands län ingick inte i målgruppen. Jämtland Härjedalen Turism upphandlade undersökningen av Nordanalys, Östersund inom projektet Framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen.