Rader från VD
“Avsaknaden av en näringspolitik i Sverige som ser besöksnäringens storhet och vikt har jag tidigare uttryckt mina önskningar kring. Drömmen om en turistminister kommer jag mest troligt få ta med mig i graven, men en politik som starkare ser nyttan och behoven kan väl ändå vara en rimlig önskan?”
Läs mer
Turismdagen 17 oktober i Storlien
Turismdagen ger oss insikter i tågtrafik, både från norska och svenska sidan. Anna Österlund VD för Placebrander berättar om framtidens attraktiva platser, vi får det senaste om hur vi tillsammans marknadsför Sverige av VD för Visit Sweden, Susanne Andersson, Karin Mattsson berättar om hur hon är Jämtlandsambassadör oavsett uppdrag och så klart så kommer vi att få höra historien om hur Storlien Högfjällshotell väcktes ur sin Törnrosasömn av Hans Bark och Magnus Jönsson. Dessutom gruppsamtal om aktuella ämnen.
På kvällen delar vi ut turismpriser samt lyssnar till musik. Säkra din plats (anmälan via mail till Jämtland Härjedalen Turism) och passa på att boka rum (bokas direkt hos Storliens högfjällshotell) till specialpris före 31 augusti.
Nominera din kandidat inför Årets Turismföretagare
I artikeln om Turismdagen hittar ni även instruktioner kring hur ni bäst nominerar era kandidater inför kvällens prisutdelning: Årets turismföretagare, Årets eldsjäl samt Årets hederspris.
Läs mer
Exportdag 24 september
För er som önskar fördjupa er kunskap om Export (att jobba med utländsk gäst) inom: Marcus Eldh ger oss exporttrender, prissättning, hur man landar en affär och bygger långsiktiga samarbeten. Vi kommer även att få lyssna till exempel på hur turismföretag i Jämtland Härjedalen jobbar och hur de lyckats hitta kanaler för att nå utländska gäster: Nordic Husky Farm, Inlandsbanan, Trillevallens högfjällshotell, Norråker Lanthandel/Base Camp och Mid Scandinavia Tours. Dagen är öppen för anmälan t o m 13 september.
Läs mer
Campingutbildning hösten 2024
I höst erbjuder projektet Samverkan och utveckling av campingar i Jämtland Härjedalen en rad föreläsningar och utbildningar i syfte att öka och effektivisera användningen av digitala tjänster och på så sätt stärka konkurrenskraften.
Höstens kursprogram är utformat och anpassat för Jämtland Härjedalens campingar och ställplatser och kommer rikta in sig på hemsida, sociala medier, Google Företag och hur campingar kan använda sig av AI.
Läs mer
Campingutbildning 2024 – För dig som driver camping/ställplats eller företräder kommun/destination.
25 september Hur kan det digitala jobbet ge energi och ökad omsättning?
1 oktober: Effektiv marknadsföring för campingar
3 oktober: Skapa en bra hemsida
8 oktober: Grundkurs Facebook
15 oktober: Grundkurs Instagram
22 oktober: Skapa Google Företagsprofil
5 november: TikTok
12 november: Filma med mobilen
19 november: AI
Utbildningsdag: Hållbara leder
I samverkan mellan JHT:s projekt “Sustainable Arctic & Peripheral Biking Tourism” och “Organisering av vandringsleder” arrangeras en tema- och utbildningsdag den 20:e september med fokus på hållbara leder. Detta för att höja kompetensen bland aktörer som arbetar med ledutveckling. Utbildningen sker i samarbete med Cykelfrämjandet.
Läs mer
Gästnattsutveckling maj & juni
De kommersiella gästnätterna för maj i Jämtland Härjedalen visade en ökning om 2% och juni visade 9% ökning. I riket i övrigt syns ett blandat utfall för maj med en minskning i Dalarna och övriga Norrland, medan Värmland ökade och i juni ökade Dalarna, Norrland och Värmland. Riket totalt visade en liten minskning i både maj och juni.
Läs mer om maj 2024
Läs mer om juni 2024
Läs hela Jämtland Härjedalen Turism nyhetsbrev v33 2024