-
Att arbeta inom besöksnäringen
Aktiviteten syftar primärt till att utveckla och förstärka branschens status. Arbete med referensgrupp och andra aktörer och regioner, dialog med politik och andra viktiga intressenter för att påverka utbildningssystemet i en riktning som bättre svarar mot besöksnäringens behov och stärker dess företag.
Delaktiviteter:
-Etablering av ett mötesforum som en modell för återkommande dialog och samarbete i frågor kring kompetensförsörjning.
-Uppbyggnad av underlag och argument för påverkansarbete genom omvärldsbevakning, erfarenhetsutbyte, utbytesprogram och studieresor för lärande av goda exempel även internationellt.
-Löpande kommunikationsinsatser i olika kanaler och former avseende branschens karriärvägar och utvecklingsmöjligheter.
-
Kompetensutveckling
Aktiviteten syftar till att utveckla och stimulera till nya lösningar för att minska gapet mellan utbildningsutbudet och näringens behov. Särskilt fokus på ledarskap i olika former inom företag och destinationsbolag. Målgruppen avseende medarbetare är här främst de som finns inom besöksnäringen, inklusive säsongsanställda, på olika nivåer och i olika roller.
Delaktiviteter:
-Utvecklade former och modeller för mentorskap, coaching, praktik, samordning mellan säsongsvis arbete och utbildning mm.
-Avseende traineelösning är målet att ett initiativ inom detta projekt ska övergå till att genomföras i separat projekt som på sikt kan utgöra en modell för ett traineesystem för besöksnäringen på i första hand universitetsnivå.
-Erfarenhetsutbyte genom studiebesök och studieresor.
-
Rekrytering
Utveckling av former och modeller kopplat till rekrytering, matchning och “employer branding” Målgruppen här är främst arbetssökande eller möjliga nya medarbetare, inkl nyanlända svenskar.
Delaktiviteter:
-Utveckling och klargörande av roller och ansvar i samarbetet mellan destinationer, företag, Arbetsförmedling m fl aktörer avseende rekrytering, matchning etc.
-Fördjupad dialog och utveckling av utökat samarbete med rekryteringsföretag.
-Etablering av poolsystem, eventuellt i samarbete med rekryteringsföretag, som en modell för att tillgodose mer kortsiktiga kompetensbehov som alternativ till anställning eller fortbildning inom företaget.
-Insatser inom employer branding för att skapa attraktiva arbetsplatser och arbetsgivare. Utvecklad introduktion av nyanställda för att även därigenom skapa en bild av en seriös näring.
-
Framtidens besöksnäring
Diskutera och problematisera framtidens arbetsmarknad inom besöksnäringen. Hur möter vi och tillvaratar en ökad digitalisering, utveckling av artificiell intelligens (AI), den demografiska utvecklingen, nyanländas kompetens, klimat- och miljöfrågan mm? Hur bör vi arbeta för att omsätta spaningar och insikter i konkret handling?
Delaktiviteter:
-Kompetensuppbyggnad i framtidsfrågor för projektets deltagare genom nyttjande av förekommande framtidsstudier som t ex www.visitthefuture.se samt extern kompetens.
-Seminarier kring ovanstående frågor om framtidens arbetsmarknad och de krav på kompetens den kommer att ställa.
-Tydliggörande av en modell för hur och i vilken riktning roller och ansvar inom området framtida kompetensförsörjning bör utvecklas och hur näringens attraktionskraft ska öka även på längre sikt.
-Kommunikationsinsatser i olika former.