Uppföljning och vidareutveckling av ledare
Både nöjdhetsgraden bland gäster och medarbetare mäts kontinuerligt och används som uppföljning och vid utveckling av medarbetarna. Ledarna inom Skistar genomgår olika utvecklingsprogram centralt och lokalt. De lägger stor vikt vid att skapa högre delaktighet och engagemang bland medarbetarna. På ledningsgruppsmötena arbetar man till exempel med olika teman som ”Vi tillsammans” för att stärka ledarskapet och lyhördheten.
Digitala verktyg för att kontinuerligt nå ut till alla
Medarbetare som trivs och är engagerade är nyckeln till mycket. Arbetsledarna coachas och har olika verktyg för att arbeta med att öka medarbetarnöjdheten. En digital ”internhubb” som också fungerar i mobilen används för att dela information om nyheter, utbildningar, dagsaktuell status med mera. Detta för att öka delaktigheten. Information sker också genom livesändningar från de med ledande befattningar. Varje vecka skickas i tillägg ett nyhetsbrev ut från destinationschefen via hubben.
Ett synligt ledarskap
Arbetsledarna har också ökat synligheten ute bland gästerna i skidsystemet genom att ha gula gästvärds-västar (förutom officiella arbetskläder) på sig för att vara med och möta gästen, men även stötta medarbetare i alla delar av verksamheten. Ledare, arbetsledare och medarbetare är dock inte lika synliga på den officiella webben mot gäst. Gästservice på destinationerna hanterar de flesta frågor och problem som dyker upp på destinationerna, sedan har gästen möjlighet att ringa till ett centralt call-center som besvarar frågor.
Internrekrytering i första hand
Inom Skistar strävar man efter att medarbetarna ska kunna växa och utvecklas internt och bli kvar i organisationen. Vid nyrekryteringar till mer kvalificerade tjänster rekryterar de därför i huvudsak internt, även fast det har blivit vanligare att det också rekryteras externt framför allt till tjänster som kräver specialistkompetens. Det finns goda möjligheter att göra livslång yrkeskarriär inom Skistar. Genom olika internutbildningar och vidareutbildningar stärks medarbetarnas kompetens.
Rekrytering som “spiller över” till övriga Jämtland Härjedalen
Inom Skistar praktiseras avtalsenliga löner för den stora mängden medarbetare. Ledande befattningar har individuella löner. Många har sina första jobb inom Skistar och de får en bra introduktion och grundutbildning som är värdefull inför framtida yrken inom branschen. Skistar bidrar också till rekryteringen för andra än sig själva. De som inte får en anställning på Skistar rekommenderas att söka andra tillgängliga tjänster inom destinationen eller i andra destinationer i länet.
Lyckade instegsjobb
För tre år sedan startade ett projekt inom Skistar Åre för att rekrytera och hjälpa ”nysvenskar” att komma in på arbetsmarknaden, genom ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Skistar Åre. Det har varit lyckosamt och de kan nu se effekterna av satsningen genom att de som började med praktikplats nu är anställda.
Anders och Sebastian är goda exempel
Både Anders Lundqvist på SkiStar Vemdalen och Sebastian Thomasson på Skistar Åre är bra exempel på individer som började inom Skistar som säsongsarbetare och som sedan utvecklats inom Skistar och har gjort yrkeskarriär.