Paddling på Storsjön. Foto: Lars Häreblad

Workshop inbjudan & svensk instruktion för att skaffa: Google My Business-konto

30 juni, 2020
Text: Anne Adsten, JHT
Paddling på Storsjön. Foto: Lars Häreblad
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på email

Workshop med möjlighet för deltagarna att jobba praktiskt med sina Google My Business-konton. I workshopen finns en genomgång av vad Google My Business är och vilka fördelar som finns med att använda ett sådant konto för att lättare hittas när kunder/gäster googlar. Målet är att deltagarna ska få praktiska råd kring hur de använder Google My Business i vardagen. Utförare av workshopen som arrangeras inom JHTs projekt Den digitala transformationen är Adeprimo.

Längre ned i denna artikel finns anteckningar från genomförd workshop och en svensk instruktion kring hur man tar ansvar för sitt Google My Business-konto alternativt skapar ett nytt konto.

Varför Google My Business?

  1. Din hemsida kommer högre upp i Googles lokala sökresultat.
  2. Fler ”nära-mig” sökningar
  3. Du kan kontrollera informationen om ditt företag och dina erbjudanden.
  4. Du kan hantera, visa och svara på omdömen
  5. Du kan lära dig mer om dina kunder.

Workshop-innehåll

  • Företagsinformation – lägg upp rätt uppgifter om ditt företag
  • Recensioner / svara på frågor från kunder/gäster
  • Lägg upp bilder från ert företag
  • Evenemang – hittas lättare via GMB
  • Kartor – gör det lätt för gäster/kunder att hitta fram till er
  • Öppettider – vanligaste frågan – gör det lättare för gästen / kunden att hitta fram till informationen.

Inför kursen

För att tillgodogöra sig innehållet i kursen behövs inlogg till företagets Google My Business-konto. Om ni inte har ett sådant så behöver ni efterfråga det hos Google. Processen kan ta ca 14 dagar. Följ anvisningarna i bifogade dokument.

Målgrupp

Kursen är öppen för TIC-personal, destinationsföreträdare och turismföretagare i Jämtland Härjedalen.

Information & anmälan

Kursen genomförs digitalt via länk till ett videomöte. Några få platser finns på JHTs kontor, Rådhusgatan 44 i Östersund.

Datum: 27 maj 2020

Tid: 09.00-11.45 (inloggning i videomötet senast 08.45).

Kursavgift: 400 sek + moms/deltagare (avbokning senare än 18 maj faktureras).

 

Anmälan och info: Anne Adsten, JHT

Downhillcykling familj. Foto: Niclas Vestefjell
Downhillcykling familj. Foto: Niclas Vestefjell

Anteckningar från Workshop om GMB

Vanliga misstag vid hantering av Google My Business

  • Overifierade verksamheter. Ägaren av GMB-posten tar inte hand om den.
  • Använder dåliga eller kanske inga bilder alls.
  • Har verksamheten lagts ned? Då måste du berätta det.
  • Nyttjar inte tjänstens fulla potential.
  • Felplacerade pins – gör att gäster inte hittar fram/känner att företaget inte är seriöst.
  • Svarar inte på recensioner eller frågor från besökarna.
  • Information som inte är uppdaterad

Börja med hygienfaktorerna

Se till att den här information är uppdaterad:

  • Öppettider
  • Fysisk adress inkl den geografiska pin-placeringen på Googles karta (om du byter adress måste du upprepa verifieringen för att bekräfta den nya adressen)
  • Telefonnummer
  • Kategori (typ av verksamhet)
  • Webbplats

Du kan lägga till olika typer av foton i din företagsuppgift

Logotypfoto

Hjälp dina kunder att känna igen ditt företag på Google. För företag som lagt till grundläggande information (telefonnummer, öppettider osv.) framhävs logotypen i företagsprofilen.

Bakgrundsfoto

Lägg in ett bakgrundsfoto som återspeglar ditt företag på bästa sätt längst upp i profilen. I vissa fall är inte detta en garanti för att bakgrundsfotot ställs in som den första bilden för ditt företag.

Fler foton

Lägg till fler foton som framhäver sådant som kännetecknar din verksamhet och som kunderna kan vara intresserade av när de fattar sina köpbeslut. Ni får fler alternativ beronde på vilken verksamhet ni driver t ex mat. Fotona ska vara minst 720 pixlar breda och 720 pixlar höga i JPG- eller PNG-filformat.

Svara på negativ och konstruktiv kritik

Visa att du bryr dig om vad dina gäster tänker och tycker. Besvara alltid kritik så fort du har möjlighet. Likaså förfrågningar. Det gör att din företagspost får bättre betyg hos Google.

Skip to content