logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Jonny Lofsdalen Mats Lind

10 tips för att bli anställningsbar i besöksnäringen

11 januari, 2022
Text: Caroline Strömberg och Daniel Penot Handelskammaren Mittsverige & Andreas och Anne, JHT
Jonny Larsson har anställt många säsongsjobbare under sin karriär i Lofsdalen. Foto: Mats Lind

Caroline och Daniel reser runt till skolor i Jämtland Härjedalen och tipsar om hur man ska tänka inför sin framtida yrkeskarriär. Här delar de med sig av tips till den som vill vara anställningsbar, det vill säga: vill visa att hen är tillgänglig för ett arbete på allra bästa sätt för att öka chanserna att få sitt drömjobb.

Artikeln är ett tillägg till tidigare artiklar här på jht.se inom projektet Morgondagens medarbetare för att belysa möjligheter att jobba i besöksnäringen i Jämtland Härjedalen.

Trillevallen Anne Adsten
Trillevallen med skidanläggning, hotell och restaurang söker personal inför vintersäsongerna. Här vid ett rekryteringsevent i Östersund. Foto: Anne Adsten

För att vara anställningsbar är det viktigt att du:

1. Utbildningsnivå

Har en avslutad gymnasieutbildning. När Daniel och Caroline träffar olika arbetsgivare i regionen är det tydligt att en gymnasieexamen är avgörande.

2. Relevant utbildning för det jobb du söker

Har ett tydligt intresse och visar ett engagemang för arbetsgivaren där du söker jobb. I många fall är arbetsgivaren villig att ”klä på dig” rätt kunskaper om du visar att du verkligen vill jobba hos just dem.

3. Hur du agerar i möten med andra

Tänker på din attityd och ditt personliga varumärke. Vad du visar utåt vid ett fysiskt möte är viktigt, tänk på saker som att – passa tider, vara trevlig, visa att du är intresserad och att möta blicken hos personen du träffar. Tänk också på vad du visar i dina sociala kanaler om du har en öppen profil, räkna med att en potentiell arbetsgivare kommer att ”googla dig”.

4. “First impressions last”

Ger ett gott första intryck, eftersom det varar längst. Tittar du in ögonen på den du möter? Hur hälsar du, verkar du glad och hur är ditt kroppsspråk i ett möte med en potentiell arbetsgivare?

5. Är du service minded?

Om du vill ha ett arbete inom besöksnäringen så är det viktigt att du tycker om att möta och hjälpa andra människor. Ditt första test är i mötet med din potentiella arbetsgivare.

6. Ta fram dina konkurrensfördelar

Berättar om dina erfarenheter. Vad har du gjort tidigare i form av exempelvis fritidsintressen, elevråd eller sommarjobb och hur kan du framställa erfarenheterna så att de framstår som extra intressanta utifrån det jobb du söker? Försök att sätta dig in i sammanhanget och jämför med de konkurrenter som kan finnas för samma jobb.

7. Gör din research

Söker information och kollar upp vad jobbet som du söker innebär. Var ligger arbetsplatsen? Behöver du pendla? Är jobbet du söker relevant och passar dig och dina erfarenheter? Beskriv det i så fall.

8. Fila på din CV

Lägger ned tid på att skapa ett bra CV. Det vill säga en proffsig sammanfattning av dina tidigare erfarenheter, vem du är och dina kontaktuppgifter. Det är också bra om det finns med en bild av dig och en eller flera referenser med personer som kan berätta hur du är som person och dina erfarenheter från tidigare jobb. Det finns många bra exempel på mallar om du googlar på ”CV-mall”.

9. Använd ditt nätverk

Använder ditt nätverk för att få tips om intressanta arbetsgivare och lediga jobb som kan passa dig. Fråga vänner, släkt och tidigare arbetsgivare och jobbkompisar om de känner till något ledigt jobb eller någon bra arbetsplats. Skicka spontanansökningar till de företag som du tycker verkar intressanta, även om de inte har någon ledig tjänst ute just nu. Följ gärna upp dina ansökningar med telefonsamtal för att visa ditt intresse och för att få en möjlighet att berätta vem du är och varför du är intresserad av att arbeta just där.

10. Var dig själv

Är dig själv. Det kommer att märkas om du säger saker som inte verkar genuina och trovärdiga. Tänk istället igenom vilka som är dina styrkor och vad som är utmärkande för dig som person. En arbetsgivare vill få en ärlig bild av den du är, på samma sätt som att du vill få en bra och ärlig bild av arbetsgivaren.

Fler artiklar på den här webplatsen som du kanske är intresserad av

Skip to content