Utländska marknaderna
Under andra delen av höstprogrammet startade vi utbildningar, föreläsningar och workshops till utvalda utländska marknader. Här fick varje aktör välja fritt vilken marknad de vill fördjupa sig i och få mer kunskap om. Vissa aktörer var med på flera föreläsningar och vissa valde att vara med på enstaka och det var mellan 20-30 st aktör med på varje föreläsning.
Heli Blomberg, som arbetar EEN (Enterprise Europe Network) på Almi Mitt, är från Finland men bott i Sverige i många år och hon tog sig an uppdraget att föreläsa om våra finska resenärer. Hon inledde med personliga 80-talsbilder från när hon besökte Åre första gången och delade med sig av hennes syn på att semestra i länet. Sedan visade hon oss en del fakta i siffror om befolkning, hur många som reser och om det finska språket. Något som Heli kom in tidigt på, och som var återkommande genom föreläsningen, var kulturen kring att bada bastu. Man älskar att bada bastu i Finland och man har räknat ut att det finns ca 3,2 miljoner bastun i landet. Det gör att det finns fler bastu än bilar. Att bada bastu är också till stor del också hur finländare väljer att bo när det reser till Sverige. De bor gärna i egen stuga eller lägenhet med bra kök för att kunna laga sin egna mat. De bor gärna för sig och vill ha lugn och ro. Att det då finns bastu är ett stort plus men också spa-bad är populärt.
De allra flesta reser med egen bil via båt/färja. Nästan ingen åker tåg och de som flyger bor runt Helsingfors. Åre är det mest kända resmålet för skidor och de väljer det före alperna. Att finländare väljer att åka till Sverige beror bland annat på att det är billigare här, enkelt att resa hit, det är barnvänligt, intressant shopping och de gillar servicenivån. I Finland är man stolt över sin historia och därför kommer de till Sverige för att de är nyfikna på vår historia och vill gärna ta del av den. De gillar att vara utomhus i naturen där de gärna fiskar, vandrar och plockar bär. Vad gäller marknadsföring och hur man ska nå resenärer i Finland så är sociala medier ett bra sätt att synas på och rikta sitt budskap till kvinnan, då det är hon som oftast tar besluten. De läser traditionella tidningar och ser helst att man tar kontakt via mail och sms än att prata i telefon. Man ska ge dem tid till att reflektera och fundera fram beslut, inte vara för på.
När man umgås i grupp eller i annat sällskap i Sverige och stämningen blir tyst och krystad kan det upplevas som jobbig, men så är det inte i Finland. Där är tystnad inte farlig och inte alls ovanligt. Man trivs med att vara försiktiga och är inte så ivriga på att ta kommando. Finländare anses som trevliga och ärliga och är alltid punktlig vad gäller tider. Något att ta med sig och som finländare tycker om är ”okända pärlor” i Jämtland Härjedalen. Exempel på det är vattenfall med vida vyer, mindre hotell och värdshus på mindre orter och okända mindre fjälldestinationer. Bra att veta är barnen har skollov vecka 8-10, beroende på vart i Finland men bor, och höstlov vecka 41.
Brittiska marknaden (UK) 10/11
Ett glatt gäng med företagare, destinationsföreträdare, studenter och aktörer fick höra på Gabriel Dorch från Visit Sweden, med ansvar för UK, berätta om de brittiska resenärerna och hur de fungerar när de är ute och reser. Det finns ca 6,6 miljoner brittiska globala resenärer med Sverige-intresse. Olika värderingar som vägs in när de ska boka en resa är att de vill värna om miljön, de vill resa hela familjen, ha en hälsosam livsstil och ha roligt. De har ett stort spann på vilka upplevelser de vill uppleva. Det är allt från, kultur med traditionell livsstil, uppleva landsbygden och städer till utomhusupplevelser, shopping och rundresor.
Det är ca 10% av de resande britterna som har kännedom om region Jämtland Härjedalen. När resenärerna väl kommit till oss vill 85% bo på 4-stjärniga hotell. 10% väljer vandrarhem eller camping och de hittar sina boenden oftast på TripAdvisor, via google eller rekommendationer från vänner. Antal sökning på Sverige är ökande och det som de söker mest på är Icehotel, semesterpaket, städer och öar. Britter är väldigt digitala och att boka via researrangörer ökar mer och mer medans att boka allt själv minskar. Har man en verksamhet inom besöksnäringen och vill utforska den brittiska marknaden är det därför en fördel att ha nära kontakt med en eller flera researrangörer och då även ha färdiga filmer och bilder på sin verksamhet, ha konkurrenskraftiga priser, möjlighet att boka off-season och gärna info på engelska på sin hemsida.
Varför britter i slutändan väljer att resa Sverige och Jämtland Härjedalen är för de vill komma åt den friska luften, de gillar den svenska livsstilen, de är ett miljövänligt alternativ, de vill undvika överfulla platser och de vill komma och ta del ”Swedish fika”. De som kan hindra britter att komma hit är att de är dyrt, det upplevs som mörkt här, det är kallt och det är en låg kännedom om regionen.
Om den tyska marknaden fick vi höra på Isabell Kendzia som arbetar på kommunikationsföretaget Erhenberg & Sørensen. Hon började med att berätta att det bor 83 miljoner invånare i Tyskland och ca 53 miljoner av dem reser mer än 5 dagar när de är och reser. 14 miljoner tyskar är intresserade av att resa till Sverige.
Nästan hälften väljer att åka med sin egen bil, husvagn eller husbil, annars är flyget det alternativ de väljer som nummer 2. Något som är viktigt för tyskarna är att de får berättat för sig vad det finns att göra efter vägen till det resmål de ska till för de ser även bilresan som semester. De vill upptäcka orörd natur, de vill ha tillgång till bra hygien och de vill kunna avboka sin resa. Sedan är lokal/regional matkultur väldigt viktigt.
Det är fortfarande väldigt många som fortfarande läser tidningar i Tyskland vilket gör att att man når dem väldigt bra med annonser och artiklar i tysk press. Bland sociala medier är det Facebook som är störst med nästan 46 miljoner användare. Tyskar kollar väldigt mycket på Youtube där videos visar resvägar och verksamheter. Bland yngre resenärer är TikTok mest populärt och den plattformen växer även hos de äldre användarna.
Att campa och bo campingar är det mest populäraste sättet att resa och semestra för tyskarna. Hela 60% av de tyskar som gästar Jämtland Härjedalen väljer att campa. Merparten av resenärerna har egna husbilar eller husvagnar och de reser i genomsnitt 13 dygn när de är ute. De väljer att åka till Sverige för att bland annat vara i naturen, komma till frisk luft, få kontakt med folket, hitta en mental hälsa och vara aktiv såsom vandra och cykla.
De tyska resenärerna är lojala och trivs med att umgås. De rekommenderar och delar med sig av sina erfarenheter till släkt och vänner, därför att det viktigt för en aktör att göra ett så bra intryck som möjligt för att de ska ett gott ryckte. De kommer gärna tillbaka till bra platser och får man nöjda tyska resenärer blir de otroligt bra ambassadörer för en verksamhet utan att de kostar något extra. Ett problem som kan uppstå är att tyskarna gärna semestrar till mitten av september medans många campingar och andra verksamheter avslutar och stänger sin säsong under augusti. Här kan man gå miste om en stor del av sin omsättning och aktörer inom besöksnäringen bör kolla på alternativ för att ha öppet sin säsong längre och på så sätt göra sin verksamhet mer hållbar och attraktiv.
Mie Faarbech är danska och har arbetar på Skistar sedan Mars 2023. Via hennes tidigare arbetsliv och egna erfarenheter av att resa, föreläste hon för 30 talet aktörer om de danska resenärerna. Något som Mie tog upp tidigt var att när vi i Sverige ska ange avstånd till danskarna är det viktigt att beskriver det i kilometer (km). Beskriver vi i mil kan det uppstå missförstånd då danskarna använder engelsk mile när de pratar mil.
Mie delade upp de danska resenärerna i 3 kategorier. Familjer med barn, seniorer utan barn och grupper utan barn. Familjer med barn vill ha upplevelser och god atmosfär. För att locka dessa ska det visas bilder på lekplatser, grillplatser, bilder på flera barn och att man gör aktiviteter med hela familjen, inklusive mor- och farföräldrar. Seniorer som reser utan barn vill ha soft adventure med vandring, spa och romantik. De vill upptäcka natur, mat och unika upplevelser. Grupper utan barn som reser till Jämtland Härjedalen vill ha aktiviteter med hela företaget eller vännerna där alla kan vara med och glädje och gemenskap är temat.
När våra danska resenärer kommer på sommaren uppskattar de också rundresor att ge sig ut på. Dels resor där de är ute och åker 2 veckor men det kan också vara dagsresor där de är ute på dagarna och kommer tillbaka till ett boende på kvällarna. De vill gärna uppleva nåt varje dag men viktigt är att upplägget är bra beskrivet. Transport är en utmaning i vår region upplevs det som men de är villiga att hyra bil direkt när det anländer till tågstation eller flygplatsen. På vintern är det mest alpint som gäller. Väldigt få åker längdskidor och de säker sig sällan till andra vinterupplevelser. Och köper de liftkort för att åka skidor så utnyttjar det hela liftsystemets öppettider, från morgon till kväll.
Många får inspiration från sociala medier och många seniorer vill fortfarande kunna läsa om upplevelser och resmål på broschyrer. De vill ha information om lokala råvaror och specialiteter som de kan köpa med sig hem. Gärna lokalt öl istället för danskt öl. De söker information på hemsidor och tittar gärna på bilder för att få den rätta känslan. Språket på hemsidan kan vara svenska och engelska. En stor anledning till varför danskar reser till Jämtland Härjedalen är för att det är snösäkert, prisvärt, barnvänligt och ett säkert ställe att vistas på.
Benelux marknad består av Nederländerna och Belgien, framförallt fick vi höra om norra Belgien. Det var Gerlinde Anderberg från Visit Sweden som höll denna föreläsning. Gerlinde är från Nederländerna men bott halva sitt liv i Sverige. Hon berättade att regionen Jämtland Härjedalen ligger på 11:e plats som resmål till Sverige och de har en genomsnittlig reslängd på 8 dagar. Camping är det mest populära boendeform där hela 68% av resenärerna till vår region väljer det och en bidragande orsak till det är at de vill vara nära naturen.
Norden som helhet börjar bli mer och mer intressant för Benelux. Sommarsemestrarna nere i Europa börja bli för varma och då blir vår region mer attraktivt. De reser hit för att de vill äta på fina matställen, vara utomhus och vintern vill de gärna åka skridskor på naturis. För resenärerna från Nederländerna är resandet viktigt och gör det gärna fler gånger per år. Att resa utanför skolloven ha blivit populärt vilket gjort att de nederländska familjerna nu är bundna till skolsemestrarna och att det överlag inte får tillstånd att avvika från de utsatta datumen för skollov.
Rundresor är intressant, gärna paketerade med resor över regiongränserna för att upptäcka Sverige. De vill vandra och uppleva svensk kultur/livsstil. Resenärer från Nederländerna vill gärna äta lokal mat med besök hos lokala matmarknader och saluhallar medans resenärerna från Belgien äter gourmetmat. Benelux är också nyfikna på lokalbefolkningen och vill träffa dem och se hur de bor och lever. De är vara att prata med främlingar och deltar gärna på aktiviteter som ordnas. De är väldigt digitala och söker information via google, youtube och sociala medier. Potentiella veckor att sy ihop pakeresor till Nederländerna är vecka 7-8, v.18 (Koenigdag) och vecka 43-44.
När denna föreläsning var klar kl 10:00 den 30/11 hade vi avslutat hela höstprogrammet. Otroligt givande höst med ca 75 personer som vart med någon gång och merparten flera gånger. Totalt 14 män och 60 kvinnor som tillsammans deltog i utbildning 342 gånger. Ca 60 företag, kommuner, destinationer och studenter har deltagit och vi har gäster från delar av Sveriges näringsliv som varit intresserade över hur vi jobbar dels i projektet Välkommen Åter men också hur vi lagt höstprogrammet 2023. Alla som deltagit minst 3 gånger under höstprogrammet hat blivit tilldelad ett diplom där det dels står vilka kurser de medverkat i, men också ett bevis på att de har nu mer kunskaper kring att arbeta med en utländsk marknad och export.
Direktflyg Köpenhamn-Åre/Östersund
Utifrån SAS direktflyg CPH-OSD vintern 2023/24 har vi inom projektet valt att satsa på den danska marknaden inför vintersäsongen i ett samarbete med SAS, Swedavia, Strawberry och Visit Sweden tillsammans med åtta av våra vinterdestinationer: Östersund, Storlien, Bydalsfjällen, Trillevallen, Åre, Vemdalen, Lofsdalen och Funäsfjällen. Kampanjen består av:
- En journalistresa 18-21 december till Östersund och Vemdalen samt enskilda journalistresor på egen hand eftersom intresse uppstår i samarbete med Visit Sweden.
- En SoMe-kampanj i Danmark med både bildkaruseller och små filmer som visar 8 destinationer i Jämtland Härjedalen (en karusell och en film per destination): Storlien, Trillevallen, Bydalsfjällen, Åre, Östersund, Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen. Kampanjen leder till en landningssida på vår plattform. Och därifrån finns en artikel om vardera åtta destinationer samt en artikel om hur barnvänliga vi är och en om hur man reser till oss (flyg, tåg, färja+bil).
- Pressmeddelande och presskontakter via en dansk byrå.
Cykelartikel via Nordis
21-25 september reste cykeljournalisten Thomas Elmentaler till regionen. Han åkte runt med husbil och testade cykling i Lofsdalen, Åre och Östersund under fyra dagar. Därefter fortsatte han till södra Sverige för ytterligare ett reportage. Thomas kommer att skriva och fotografera för en flersidig artikel som kommer att publiceras i en cykelbilaga via tyska magasinet för skandinavienfrälsta, Nordis. Magasinet distribueras dessutom vid 6 olika resemässor i Tyskland, via deras SoMe och web under 2024.
Kinfolk book about journeys skriver om Vildmarksvägen
Kinfolk resehandböcker handlar om konsten att resa medvetet. De är pionjärer inom så kallad Slow travel – där man tar sig tid att verkligen lära känna de områden man reser till. Filosofierna som genomsyrar Kinfolk resehandböcker är enkelhet, äkthet, avsiktlighet och omsorg om samhället. Sedan tidigare finns böcker om allt från museiresor i Tasmanien till fågelskådning i London och nu kommer dessutom en bok att innehålla en resa längs Vildmarksvägen! Läs mer om när Kinfolk var på här
Intressant studie kring biltåg
Inom projektet har vi också tagit till oss en presentation av Albin Kvarnefalk, som är utredare på tågtrafik och logistik på Sweco, som utrett möjligheter kring biltåg och ser stora kompletteringsmöjligheter till befintliga trafik. Vi är övertygade om att vi kommer att behöva en utveckling av samtliga trafikslag för ökad hållbarhet i besökares resor till regionen. Biltåg kan vara ett medel för att minska turistresors miljöpåverkan då det kombinerar järnvägens energieffektivitet och låga utsläpp med bilens räckvidd, bekvämlighet och flexibilitet. Biltåg är inget nytt koncept för Sverige. På 1950- och 60-talet var det möjligt att pollettera sin bil på en godsvagn över ett rikstäckande nätverk. Det senaste biltågskonceptet som fanns i Sverige gick somrarna 1984-1992 mellan södra Sverige och övre Norrland. I Finland, Tyskland, Österrike med flera länder har däremot systemet vidareutvecklats och är idag ett bekvämt sätt att ta sig längre sträckor med sin bil utan att själv behöva köra. Läs hela artikeln om presentationen här
Swedish workshop i London
Swedish Workshop UK (tidigare Swedish Matchmaking) är ett tillfälle att träffa utvalda, kvalitetssäkrade researrangörer som alla är intresserade av att paketera, marknadsföra och sälja resmålet Sverige på den brittiska marknaden. Tillfället anordnas av Visit Sweden och via dem kan köpare och säljare boka mötestider i 20 minuters intervaller. JHT har tillfrågat 17 researrangörer om möten och hittills har 15 tackat ja inför mötesdagen 7 november i London. Anne Adsten från JHT och Elisabeth Richardsson från Destination Östersund kommer att åka London och representera Jämtland Härjedalen
Bild/film-avrop
De aktörer som vi genom projektet har avtal med om bilder/filmer har tillfrågats om vilka arkivbilder de kan ha till salu för projektets räkning. De förväntas skicka in förslag senast 31 oktober enligt en lista med önskvärda motiv för framtida presentationer/marknadsföring inom projektet. Kostnaderna för bild/filminköpet kommer att tas inom projektet.
Har du frågor om projektet, kontakta Anne Adsten
Har du frågor om höstprogrammet inom export, kontakta Johan Ericson