logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Emil Eklöv spelar gitarr på Andersön för utländska researrangörer

Nuläge: Välkommen åter hösten 2023

14 december, 2023
Text: Johan Ericson, JHT

Tiden går fort och snart har projektet Välkommen Åter varit igång i ett år. Vi har journalistresor, vi har bjudit in researrangörer från Tyskland, Belgien och England och visat dem runt i Jämtland Härjedalen och vi har avslutet ett späckat höstprogram med utbildningar, föreläsningar och workshop som export. I stort sett allt vi har gjort i projektet har finns det artiklar om på projektsidan, men för att få ett grepp om våra aktiviteter så har vi gjort en sammanfattning som sträcker sig fram till 15/12 2023.

Thomas Elmentaler Nordis
Thomas Elmentaler för tyska skandinavienmagasinet Nordis.

Spellbound by Sweden

Via ett samarbete med Visit Sweden anordnade vi en visningsresa 25-29 september för utländska researrangörer och agenter där vi besökte destinationer och företag runt om i Jämtland Härjedalen. Visit Sweden satte temat Spellbound by Sweden i syfte att lyfta vad Sverige som besöksmål har att erbjuda inom budskapet mytomspunna skogar. Planeringen för denna visningsresa började redan i mars månad för våran del. Via vår kontaktperson på Visit Sweden, Gabriel Dorch, har vi haft åtskilliga mailkonversationer och telefonsamtal för att spika vårt schema denna vecka. När vi mötte upp våra researrangörer, samt en representant från Visit Sweden, på Åre/Östersund flygplats på måndag förmiddag var det en tystlåten men förväntansfull grupp. Men efter vi bjudit alla på en kanelbulle och lite chokladbitar i vår minibuss på väg till första stoppet började tystnad gå över till småprat och ju längre veckan gick lärde arrangörerna känna varandra och blev en tajt och härlig grupp. Hela veckan blev superbra och alla var jättenöjda med vad det hade fått sett och uppleva i de härliga höstfärgerna runt om i våra fjäll och natur. Nu hoppas vi att researrangörerna tillsammans med våra destinationer och företag hittar ett samarbete för att skapa paketresor till Jämtland Härjedalen.

Läs mer i en separat artikel om vad vi gjorde dag för dag här.

Uppstart för höstprogrammet 2023

Exportdag med Bianca Brandon-Cox

41 st anmälda

Den 4 oktober drog vi igång höstens utbildningsprogram där 14 tillfällen är inplanerade med föreläsningar och workshops där syftet är att hjälpa våra företag och destinationer inom besöksnäringen är bli mer exportmogna. Det är en blandad utbildningshöst där det kommer föreläsas om utvalda marknaders gäster och deras sätt att resa, leva och bo när de turistar och det har förelästs om hur man på bästa sätt kommunicerar via hemsidor och sociala medier.

Först ut var Bianca Brandon-Cox som intog Hotell Östersund med en heldag där temat var “Morgondagens gäst – vem är det och hur tar vi han dom dem?”. Vi hade också med oss ett 10-tal på länk via Zoom hela dagen. Första delen av dagen gick Bianca genom mycket siffror kring turism och den utländska gästen. Där konstaterades att vi nästan är uppe i 2019 års nivåer (innan pandemin) av gäster som reser. Sverige anses vara ett hållbart land och många utländska gäster reser hit för att uppleva svenska traditioner och vårt sätt att leva. Rundresor och temaresor som är paketerade är önskvärt med natur, kultur, mat och upplevelser. Klassisk Swedish fika ska kommuniceras för det är något som många via ha med sig på sin resa. Ett tips som Bianca gav till deltagarna denna dag var att i den mån det går servera lokala produkter vid måltider. Alla vet att det är en extra kostnad då råvaror lokalt oftast är dyrare, men marknadsföringsmässigt är det mycket bättre och upplevelsen för gästen blir bättre vilket kan gynna företag framåt. Bianca menar att en extra kostnad för råvaror skulle kunna tas från marknadsföringens budget.

Bianca hade besök några av företagens och destinationernas hemsidor och sociala medier innan föreläsningen. Här visade hon oss exempel på det hon sett med utgångspunkt vad en internationella gästen söker efter. Det finns många bra artiklar att läsa om Jämtland Härjedalen vilket bra för marknadsföringen av regionen. Det som saknas är framförallt upplevelser inom mat och dryck som ex “Mat- och dryckesfestival”, “Besöka en matproduktion” och “Äta hemma hos”.

Efter lunch fick deltagarna sitta och inventera vilka resurser de har i sina verksamheter och se om det har möjlighet till ett hållbart upplevelsepaket mot morgondagens gäst och hur de skulle kunna se ut. Vilka samarbetspartners skulle kunna vara intressanta i så fall? Sedan fick de sitta i grupper och diskutera vad de kommit fram till och få hjälpa varandra. Dessa underlag fick de sedan ta med sig hem och fortsätta undersöka om det skulle vara möjligt att utveckla.

Bianca gick också genom Chat GPT. Här visade hon hur man kan mata in en kunskapstext och be Chat GPT att skapa optimala upplevelser. Viktigt att man inte helt kopierar vad Chat GPT tar fram, men det går att få inspiration på hur man skulle lägga upp en text och sno åt sig delar och formulera om så det blir företagets eller destinationens egna formulering. Till sista tog hon upp saker att tänka på för att få fram bra information så att sin hemsida blir en bra SEO optimering.

3 föreläsningar inom kommunikation med Bonda

11/10 28 st anmälda. 17/10 30 st anmälda. 26/10 33 st anmälda

En del av höstens exportprogram är att få mer kunskap om hur företagen och destinationerna kan tänka när det marknadsför sig mot utländska gästen. Till vår hjälp då hade vi Annethe Andersson som driver kommunikationsbyrån Bonda. Via 3 st digitala föreläsningar tog hon deltagarna genom hemsidor, sociala medier och hur de ska tänka för att det ska bli så bra som möjligt.

Den första föreläsningen hade vi på förmiddagen 11/10. Den föreläsningen kallade Annethe för “Vem är din dröm & hur fångar du den?”. Här pratade hon om att skapa innehåll på sina plattformar som”flyger internationellt”. Man skulle fundera på hur man kan twista sina erbjudanden, med vad ska man synas och vem vill du fånga? Att leva som vi svenskar så som  hur vi bor, äter och gör är intressant. Något som Annethe la tyngt på var att man ska “gräva där man står”. Men det mena hon att fokusera på det ni gör idag och är duktig på och gör det superbra, istället för att göra många saker halvbra bara för att kunna erbjuda så mycket möjligt. Att kunna leverera bra kvalitet på sitt utbud är viktigare och där blir helheten mycket bättre. Se hellre till att ha samarbeten med företag om utbudet ska ökas. Om man vill utveckla sin marknadsföring men inte vet på vilket sätt är tips att spana på liknande verksamheter och “låna med stolthet”. Hur uttrycker de sig? Vilka nyckelord använde de? Vilka hashtagg använder de? Vilken tonalitet? När man sedan undersökt det kan man gå tillbaka till sin verksamhet och omvandla den informationen så det passar in sin kommunikation. Förmiddagen avslutades med frågor från deltagarna och pepp för att närvara på nästa föreläsning.

Bondas andra föreläsning var på förmiddagen 17/10. Den valde Annethe att kalla “Attraktivt innehåll för utländsk gäst”. Den föreläsningen syftade på hur man som företag och destination ska kommunicera på sina sociala medier. Här gav Annethe som tips att verkligen fråga sig själv som aktör vilken som är deras gäst och skapa koncept och innehåll till den målgruppen. Den målgruppen ska du också lära känna så du vet vart du ska marknadsförs sig. Många kör enbart på Facebook och Instagram, men det finns många andra kanaler att finnas på som poddar, magazin, tiktok, snapchat mm. Våga kliva ut och testa andra möjligheter för att fånga dina kunder, gör en bra omvärldsbevakning helt enkelt. En målgrupp är inte alltid en person eller familj, det kan vara företagare, en grupp eller par. Växla därför också din marknadsföring mot olika årstider, de som gillar mys och äventyr. Gör topplistor och tips på vad som går att göra. Frågan kom upp hur man ska göra med språket, ska man skriva på engelska eller svenska. Annethe menar att det är oftast är bilderna som talar språket och att det är helt okej att skriva på svenska men att man använder det utländska hashtaggen för kunna fånga gästerna. Idag har fler plattformar utformat en översättningsfunktion som gör att du kan få en översättning direkt på inlägget vilket gör det lättare nå ut till sin marknad.  Även denna förmiddag avslutas med frågor och diskussioner med deltagarna.

Den tredje och sista föreläsningen med Bonda och kommunikation mot utländsk marknad döptes till “Bästa hemsidan för utländsk gäst”. Annethe började med att förklara att hemsidan är navet till all marknadsföring. Om du har en cirkel och hemsidan är i mitten så är alla plattformar som ben ut i världen mot ex Facebook, LinkedIn Tripadvisor, Google mm. Hemsidan är som ett skyltfönster och frågan är vad du ska fylla den med. Något dom visar sig vara populärt och framgångsrikt är att skapa samma innehåll men som vinklas till olika målgrupper. Målgrupper kan vara gänget, företaget, familjen eller kärleksparet och dessa målgrupper kan klicka på undersida på hemsidan. På undersidan sen finns samma innehåll sommar som vinter men de är skapat i olika former och designer. Bara genom dessa uppdelade sidor skapar man ett “personlig” intresse hos den utländska målgruppen. Vilka bilder man välja på sin hemsida är svårt och här måste man också göra klart till vem man ska skapa innehåll till. Vissa länder och målgrupper vill ha fjäll, natur och inga människor på bilder, medans andra marknader vill se hur människor lever, rör sig och vad man kan göra för utflykter i sin region. På hemsidan ska man försöka hitta sin dragare, våga lyfta fram något specifikt som lockar kunder att stanna på hemsidan och utforska den. Har man inget som lockar så hitta samarbete lokalt och hjälps åt att skapa intresse i ert område. För att skapa stor trovärdighet kan man berätta en story om sig själv eller företaget. Varför ni gör det ni gör, er passion och hur mycket man älskar sitt företag. Det går även bra att berätta storys om Sverige och svenskar. Och för att hålla kontakt med sina utländska gäster erbjuder man nyhetsbrev även på engelska.

Samarbete med Almi Mitt

I vårt höstprogram har vart att samarbeta med Almi företagspartner Mitt. Tanken var att vid 3 tillfällen bjuda in företag inom besöksnäringen till sitt kontor och prata om Hållbarhet mot utländsk gäst, ekonomikunskap och att lära sig pitcha. Tyvärr blev deltagande för få vid första tillfället så de valde att ställa in men valde i stället att ställa om sina workshops till digitala. Så den 18/10 har sin första träff digitalt och där pratade de om ekonomi och värdskap. Mariann på Almi hade en grundlig genomgång kring ekonomin och   berättade hur vi är finansierade med balansräkning, tillgångar, skulder, intäkter och kostnader. På så sätt också komma fram till hur man får fram sin resultaträkning. Hon gav flera exempel på hur en ekonomi kan se ut i olika branscher och det blev en intressant förmiddag. Den 16/11 avslutade Almi sin del med en förmiddag där 7 aktörer fick gå en kurs med Sven och Sandra på Almi om hur de ska lära sig pitcha sitt företag på 3 minuter. Alla företag fick i förväg instruktioner och förbereda en pitch som de sedan på engelska fick framföra för alla. Sedan fick de andra aktörerna bedöma allas pitcha och komma med feedback på vad som var bra och vad som kunna förbättras. Otroligt nyttigt och alla var modiga som ställde upp trots att aktörerna inte kände varandra och alla höll med om att de hade haft en givande dag som de kommer ha med sig i framtiden. Tack Almi för gott samarbete den gång.

Exportdag 2 med Marcus Eldh

32 st anmälda

Den 15 november intog 20 aktörer teorisalen på Östersunds Arena och 12 st var med på länk när Marcus Eldh från Wild Sweden föreläste om “Hur vi ska nå ut på en internationell marknad”. Marcus har en vision om att göra sina kunder nöjda redan innan de kommer och besöker hans företag och aktiviteter. De skapar man genom bra och tydlig information på sina plattformar och bra dialg med kunderna redan innan de kommer. Dels kan man fysiskt själv höra av sig via exempelvis mail, men det finns idag också system som man köper där systemet skickar mail med budskap, påminnelser och feedback där ni själv förbereder ert budskap. På så sätt känner sig kunden sedd, omhändertagen och omtyckt redan den kommer. Marcus tryckte vidare på att det är viktigt att verkligen veta vilken marknad vi vänder oss till när vi skapar produkter. Är det ett land, en målgrupp eller företag? Vet vi inte det kommer den potentiella besöken inte veta om det är för dem. De vi vill känna “wow, this is so me!!”, och vilja trycka på boka-knappen direkt.

Har man idag en verksamhet och vill nå ut till en internationell marknad måste man också fundera hur man kan ska bra upplevelser för en marknad med redan befintliga produkter. På dagens föreläsning fick deltagarna sitta två och två och diskutera fram hur de skulle kunna nå ut till en internationell marknad med eras befintliga produkter. Marcus tipsade också om vad som kan vara bra att ha om utländska marknader söker på äventyr och semester i vår region. Några tips var att ha bra hemsidor och bra flöden på sociala medier, men också skriva blogg om sin verksamhet eller intressanta ämnen kring sitt företag. Länka bra artiklar om till exempel paddling eller vandring på hemsidor eller sociala medier, de kan skapa förtroende. Använd och uppdatera gratisverktyget Google My Business som ett bra sätt att marknadsföra verksamheten och arbeta med researrangörer.

Något som var återkommande under exportdagen var Marcus sätt trycka på och verkligen få fram vikten av att samverka och sampaketera sina tjänster. Vi måste bli bättre på det helt enkelt! Det är allas ansvar i byar, samhällen och områden att åka runt och besöka, knyta kontakter och lära känna varandra. Det finns 4 steg vi måste bli bättre på för att samverka. 1. Känna till varandra. 2. Rekommendera varandra. 3. Sälja varandra. 4. Sampaketera med varandra.

När man ska samverka och sampaketera behövs en producent, dvs den som äger paketet och säljer det. Mest lämpligt är en aktör som har boende som är producent, exempelvis en camping. Sedan behövs leverantörer och det skulle kunna vara en yogainstruktör, en kanotuthyrare och en vandringsguide. Skapa därefter en komplett upplevelse där ni kommer överens om priser och med datum när detta paket gäller och marknadsför det på respektive plattformar. Största myten är att man tror att bara för att man gör ett paket så ska det automatiskt vara billigare för resenären att köpa, men det är fel. Tänk istället att ni hjälper er kund att hitta en upplevelse som de bara trycka på en knapp för att köpa utan att behöva lägg ned tid på det, den tjänsten kan man istället lägga på i avgiften som en serviceavgift. Vilka vinster gör man om man samverkar? Ja dels ger det ökad vinst i verksamheten men de ger också ökad beläggning på mellansäsongerna om ni väljer rätt datum för paketeringen, det blir mer intressant utbud för er verksamhet, ni kan knyta tiller en ny målgrupp, ni får nöjdare kunder och det ÄR roligare att arbeta tillsammans.

Marcus avslutade dagen med tips på hur man arbetar med researrangörer och avtalskrivningar. Vet man inte hur man ska gå till väga med det är det viktigt att man tar hjälp och ser till att det går rätt till. Det går alltid att förhandla med arrangörer men det är viktigt att ni kommer överens om under vilken period de ska sälja era paket och produkter. Tips här är att se till ni hittar ett samarbete där de bokar under er ordinarie lågsäsong. Arrangörerna vill har provision och det är dumt att ge bort pengar under en period då ni vet ni kommer vara fullbelagda.

 

Johan Ericson delar ut diplom till Alexandra Hafmar. Foto Anne Adsten
När sista föreläsningen avslutats fick de som aktivt varit med 3 gånger under höstprogrammet ett diplom. Här delar Johan Ericson på JHT ut diplom till Alexandra Hafmar. Foto: Anne Adsten JHT

Utländska marknaderna

Under andra delen av höstprogrammet startade vi utbildningar, föreläsningar och workshops till utvalda utländska marknader. Här fick varje aktör välja fritt vilken marknad de vill fördjupa sig i och få mer kunskap om. Vissa aktörer var med på flera föreläsningar och vissa valde att vara med på enstaka och det var mellan 20-30 st aktör med på varje föreläsning.

 

Finska marknaden 9/11

30 st anmälda

Heli Blomberg, som arbetar EEN (Enterprise Europe Network) på Almi Mitt, är från Finland men bott i Sverige i många år och hon tog sig an uppdraget att föreläsa om våra finska resenärer. Hon inledde med personliga 80-talsbilder från när hon besökte Åre första gången och delade med sig av hennes syn på att semestra i länet. Sedan visade hon oss en del fakta i siffror om befolkning, hur många som reser och om det finska språket. Något som Heli kom in tidigt på, och som var återkommande genom föreläsningen, var kulturen kring att bada bastu. Man älskar att bada bastu i Finland och man har räknat ut att det finns ca 3,2 miljoner bastun i landet. Det gör att det finns fler bastu än bilar. Att bada bastu är också till stor del också hur finländare väljer att bo när det reser till Sverige. De bor gärna i egen stuga eller lägenhet med bra kök för att kunna laga sin egna mat. De bor gärna för sig och vill ha lugn och ro. Att det då finns bastu är ett stort plus men också spa-bad är populärt.

De allra flesta reser med egen bil via båt/färja. Nästan ingen åker tåg och de som flyger bor runt Helsingfors. Åre är det mest kända resmålet för skidor och de väljer det före alperna. Att finländare väljer att åka till Sverige beror bland annat på att det är billigare här, enkelt att resa hit, det är barnvänligt, intressant shopping och de gillar servicenivån. I Finland är man stolt över sin historia och därför kommer de till Sverige för att de är nyfikna på vår historia och vill gärna ta del av den. De gillar att vara utomhus i naturen där de gärna fiskar, vandrar och plockar bär. Vad gäller marknadsföring och hur man ska nå resenärer i Finland så är sociala medier ett bra sätt att synas på och rikta sitt budskap till kvinnan, då det är hon som oftast tar besluten. De läser traditionella tidningar och ser helst att man tar kontakt via mail och sms än att prata i telefon. Man ska ge dem tid till att reflektera och fundera fram beslut, inte vara för på.

När man umgås i grupp eller i annat sällskap i Sverige och stämningen blir tyst och krystad kan det upplevas som jobbig, men så är det inte i Finland. Där är tystnad inte farlig och inte alls ovanligt. Man trivs med att vara försiktiga och är inte så ivriga på att ta kommando. Finländare anses som trevliga och ärliga och är alltid punktlig vad gäller tider. Något att ta med sig och som finländare tycker om är ”okända pärlor” i Jämtland Härjedalen. Exempel på det är vattenfall med vida vyer, mindre hotell och värdshus på mindre orter och okända mindre fjälldestinationer. Bra att veta är barnen har skollov vecka 8-10, beroende på vart i Finland men bor, och höstlov vecka 41.

 

Brittiska marknaden (UK) 10/11

30 st anmälda

Ett glatt gäng med företagare, destinationsföreträdare, studenter och aktörer fick höra på Gabriel Dorch från Visit Sweden, med ansvar för UK, berätta om de brittiska resenärerna och hur de fungerar när de är ute och reser. Det finns ca 6,6 miljoner brittiska globala resenärer med Sverige-intresse. Olika värderingar som vägs in när de ska boka en resa är att de vill värna om miljön, de vill resa hela familjen, ha en hälsosam livsstil och ha roligt. De har ett stort spann på vilka upplevelser de vill uppleva. Det är allt från, kultur med traditionell livsstil, uppleva landsbygden och städer till utomhusupplevelser, shopping och rundresor.

Det är ca 10% av de resande britterna som har kännedom om region Jämtland Härjedalen. När resenärerna väl kommit till oss vill 85% bo på 4-stjärniga hotell. 10% väljer vandrarhem eller camping och de hittar sina boenden oftast på TripAdvisor, via google eller rekommendationer från vänner. Antal sökning på Sverige är ökande och det som de söker mest på är Icehotel, semesterpaket, städer och öar. Britter är väldigt digitala och att boka via researrangörer ökar mer och mer medans att boka allt själv minskar. Har man en verksamhet inom besöksnäringen och vill utforska den brittiska marknaden är det därför en fördel att ha nära kontakt med en eller flera researrangörer och då även ha färdiga filmer och bilder på sin verksamhet, ha konkurrenskraftiga priser, möjlighet att boka off-season och gärna info på engelska på sin hemsida.

Varför britter i slutändan väljer att resa Sverige och Jämtland Härjedalen är för de vill komma åt den friska luften, de gillar den svenska livsstilen, de är ett miljövänligt alternativ, de vill undvika överfulla platser och de vill komma och ta del ”Swedish fika”. De som kan hindra britter att komma hit är att de är dyrt, det upplevs som mörkt här, det är kallt och det är en låg kännedom om regionen.

 

Tyska marknaden 22-23/11

25 st anmälda

Om den tyska marknaden fick vi höra på Isabell Kendzia som arbetar på kommunikationsföretaget Erhenberg & Sørensen. Hon började med att berätta att det bor 83 miljoner invånare i Tyskland och ca 53 miljoner av dem reser mer än 5 dagar när de är och reser. 14 miljoner tyskar är intresserade av att resa till Sverige.

Nästan hälften väljer att åka med sin egen bil, husvagn eller husbil, annars är flyget det alternativ de väljer som nummer 2. Något som är viktigt för tyskarna är att de får berättat för sig vad det finns att göra efter vägen till det resmål de ska till för de ser även bilresan som semester. De vill upptäcka orörd natur, de vill ha tillgång till bra hygien och de vill kunna avboka sin resa. Sedan är lokal/regional matkultur väldigt viktigt.

Det är fortfarande väldigt många som fortfarande läser tidningar i Tyskland vilket gör att att man når dem väldigt bra med annonser och artiklar i tysk press. Bland sociala medier är det Facebook som är störst med nästan 46 miljoner användare. Tyskar kollar väldigt mycket på Youtube där videos visar resvägar och verksamheter. Bland yngre resenärer är TikTok mest populärt och den plattformen växer även hos de äldre användarna.

Att campa och bo campingar är det mest populäraste sättet att resa och semestra för tyskarna. Hela 60% av de tyskar som gästar Jämtland Härjedalen väljer att campa. Merparten av resenärerna har egna husbilar eller husvagnar och de reser i genomsnitt 13 dygn när de är ute. De väljer att åka till Sverige för att bland annat vara i naturen, komma till frisk luft, få kontakt med folket, hitta en mental hälsa och vara aktiv såsom vandra och cykla.

De tyska resenärerna är lojala och trivs med att umgås. De rekommenderar och delar med sig av sina erfarenheter till släkt och vänner, därför att det viktigt för en aktör att göra ett så bra intryck som möjligt för att de ska ett gott ryckte. De kommer gärna tillbaka till bra platser och får man nöjda tyska resenärer blir de otroligt bra ambassadörer för en verksamhet utan att de kostar något extra. Ett problem som kan uppstå är att tyskarna gärna semestrar till mitten av september medans många campingar och andra verksamheter avslutar och stänger sin säsong under augusti. Här kan man gå miste om en stor del av sin omsättning och aktörer inom besöksnäringen bör kolla på alternativ för att ha öppet sin säsong längre och på så sätt göra sin verksamhet mer hållbar och attraktiv.

 

Danska marknaden 29/11

30 st anmälda

Mie Faarbech är danska och har arbetar på Skistar sedan Mars 2023. Via hennes tidigare arbetsliv och egna erfarenheter av att resa, föreläste hon för 30 talet aktörer om de danska resenärerna. Något som Mie tog upp tidigt var att när vi i Sverige ska ange avstånd till danskarna är det viktigt att beskriver det i kilometer (km). Beskriver vi i mil kan det uppstå missförstånd då danskarna använder engelsk mile när de pratar mil.

Mie delade upp de danska resenärerna i 3 kategorier. Familjer med barn, seniorer utan barn och grupper utan barn. Familjer med barn vill ha upplevelser och god atmosfär. För att locka dessa ska det visas bilder på lekplatser, grillplatser, bilder på flera barn och att man gör aktiviteter med hela familjen, inklusive mor- och farföräldrar. Seniorer som reser utan barn vill ha soft adventure med vandring, spa och romantik. De vill upptäcka natur, mat och unika upplevelser. Grupper utan barn som reser till Jämtland Härjedalen vill ha aktiviteter med hela företaget eller vännerna där alla kan vara med och glädje och gemenskap är temat.

När våra danska resenärer kommer på sommaren uppskattar de också rundresor att ge sig ut på. Dels resor där de är ute och åker 2 veckor men det kan också vara dagsresor där de är ute på dagarna och kommer tillbaka till ett boende på kvällarna. De vill gärna uppleva nåt varje dag men viktigt är att upplägget är bra beskrivet. Transport är en utmaning i vår region upplevs det som men de är villiga att hyra bil direkt när det anländer till tågstation eller flygplatsen. På vintern är det mest alpint som gäller. Väldigt få åker längdskidor och de säker sig sällan till andra vinterupplevelser. Och köper de liftkort för att åka skidor så utnyttjar det hela liftsystemets öppettider, från morgon till kväll.

Många får inspiration från sociala medier och många seniorer vill fortfarande kunna läsa om upplevelser och resmål på broschyrer. De vill ha information om lokala råvaror och specialiteter som de kan köpa med sig hem. Gärna lokalt öl istället för danskt öl. De söker information på hemsidor och tittar gärna på bilder för att få den rätta känslan. Språket på hemsidan kan vara svenska och engelska. En stor anledning till varför danskar reser till Jämtland Härjedalen är för att det är snösäkert, prisvärt, barnvänligt och ett säkert ställe att vistas på.

 

Benelux marknad 30/11

30 st anmälda

Benelux marknad består av Nederländerna och Belgien, framförallt fick vi höra om norra Belgien. Det var Gerlinde Anderberg från Visit Sweden som höll denna föreläsning. Gerlinde är från Nederländerna men bott halva sitt liv i Sverige. Hon berättade att regionen Jämtland Härjedalen ligger på 11:e plats som resmål till Sverige och de har en genomsnittlig reslängd på 8 dagar. Camping är det mest populära boendeform där hela 68% av resenärerna till vår region väljer det och en bidragande orsak till det är at de vill vara nära naturen.

Norden som helhet börjar bli mer och mer intressant för Benelux. Sommarsemestrarna nere i Europa börja bli för varma och då blir vår region mer attraktivt. De reser hit för att de vill äta på fina matställen, vara utomhus och vintern vill de gärna åka skridskor på naturis. För resenärerna från Nederländerna är resandet viktigt och gör det gärna fler gånger per år. Att resa utanför skolloven ha blivit populärt vilket gjort att de nederländska familjerna nu är bundna till skolsemestrarna och att det överlag inte får tillstånd att avvika från de utsatta datumen för skollov.

Rundresor är intressant, gärna paketerade med resor över regiongränserna för att upptäcka Sverige. De vill vandra och uppleva svensk kultur/livsstil. Resenärer från Nederländerna vill gärna äta lokal mat med besök hos lokala matmarknader och saluhallar medans resenärerna från Belgien äter gourmetmat. Benelux är också nyfikna på lokalbefolkningen och vill träffa dem och se hur de bor och lever. De är vara att prata med främlingar och deltar gärna på aktiviteter som ordnas. De är väldigt digitala och söker information via google, youtube och sociala medier. Potentiella veckor att sy ihop pakeresor till Nederländerna är vecka 7-8, v.18 (Koenigdag) och vecka 43-44.

När denna föreläsning var klar kl 10:00 den 30/11 hade vi avslutat hela höstprogrammet. Otroligt givande höst med ca 75 personer som vart med någon gång och merparten flera gånger. Totalt 14 män och 60 kvinnor som tillsammans deltog i utbildning 342 gånger. Ca 60 företag, kommuner, destinationer och studenter har deltagit och vi har gäster från delar av Sveriges näringsliv som varit intresserade över hur vi jobbar dels i projektet Välkommen Åter men också hur vi lagt höstprogrammet 2023. Alla som deltagit minst 3 gånger under höstprogrammet hat blivit tilldelad ett diplom där det dels står vilka kurser de medverkat i, men också ett bevis på att de har nu mer kunskaper kring att arbeta med en utländsk marknad och export.

 

Direktflyg Köpenhamn-Åre/Östersund

Utifrån SAS direktflyg CPH-OSD vintern 2023/24 har vi inom projektet valt att satsa på den danska marknaden inför vintersäsongen i ett samarbete med SAS, Swedavia, Strawberry och Visit Sweden tillsammans med åtta av våra vinterdestinationer: Östersund, Storlien, Bydalsfjällen, Trillevallen, Åre, Vemdalen, Lofsdalen och Funäsfjällen. Kampanjen består av:

  • En journalistresa 18-21 december till Östersund och Vemdalen samt enskilda journalistresor på egen hand eftersom intresse uppstår i samarbete med Visit Sweden.
  • En SoMe-kampanj i Danmark med både bildkaruseller och små filmer som visar 8 destinationer i Jämtland Härjedalen (en karusell och en film per destination): Storlien, Trillevallen, Bydalsfjällen, Åre, Östersund, Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen. Kampanjen leder till en landningssida på vår plattform. Och därifrån finns en artikel om vardera åtta destinationer samt en artikel om hur barnvänliga vi är och en om hur man reser till oss (flyg, tåg, färja+bil).
  • Pressmeddelande och presskontakter via en dansk byrå.

Cykelartikel via Nordis

21-25 september reste cykeljournalisten Thomas Elmentaler till regionen. Han åkte runt med husbil och testade cykling i Lofsdalen, Åre och Östersund under fyra dagar. Därefter fortsatte han till södra Sverige för ytterligare ett reportage. Thomas kommer att skriva och fotografera för en flersidig artikel som kommer att publiceras i en cykelbilaga via tyska magasinet för skandinavienfrälsta, Nordis. Magasinet distribueras dessutom vid 6 olika resemässor i Tyskland, via deras SoMe och web under 2024.

Kinfolk book about journeys skriver om Vildmarksvägen

Kinfolk resehandböcker handlar om konsten att resa medvetet. De är pionjärer inom så kallad Slow travel – där man tar sig tid att verkligen lära känna de områden man reser till. Filosofierna som genomsyrar Kinfolk resehandböcker är enkelhet, äkthet, avsiktlighet och omsorg om samhället. Sedan tidigare finns böcker om allt från museiresor i Tasmanien till fågelskådning i London och nu kommer dessutom en bok att innehålla en resa längs Vildmarksvägen! Läs mer om när Kinfolk var på här

Intressant studie kring biltåg

Inom projektet har vi också tagit till oss en presentation av Albin Kvarnefalk, som är utredare på tågtrafik och logistik på Sweco, som utrett möjligheter kring biltåg och ser stora kompletteringsmöjligheter till befintliga trafik. Vi är övertygade om att vi kommer att behöva en utveckling av samtliga trafikslag för ökad hållbarhet i besökares resor till regionen. Biltåg kan vara ett medel för att minska turistresors miljöpåverkan då det kombinerar järnvägens energieffektivitet och låga utsläpp med bilens räckvidd, bekvämlighet och flexibilitet. Biltåg är inget nytt koncept för Sverige. På 1950- och 60-talet var det möjligt att pollettera sin bil på en godsvagn över ett rikstäckande nätverk. Det senaste biltågskonceptet som fanns i Sverige gick somrarna 1984-1992 mellan södra Sverige och övre Norrland. I Finland, Tyskland, Österrike med flera länder har däremot systemet vidareutvecklats och är idag ett bekvämt sätt att ta sig längre sträckor med sin bil utan att själv behöva köra. Läs hela artikeln om presentationen här

Swedish workshop i London

Swedish Workshop UK (tidigare Swedish Matchmaking) är ett tillfälle att träffa utvalda, kvalitetssäkrade researrangörer som alla är intresserade av att paketera, marknadsföra och sälja resmålet Sverige på den brittiska marknaden. Tillfället anordnas av Visit Sweden och via dem kan köpare och säljare boka mötestider i 20 minuters intervaller. JHT har tillfrågat 17 researrangörer om möten och hittills har 15 tackat ja inför mötesdagen 7 november i London. Anne Adsten från JHT och Elisabeth Richardsson från Destination Östersund kommer att åka London och representera Jämtland Härjedalen

Bild/film-avrop

De aktörer som vi genom projektet har avtal med om bilder/filmer har tillfrågats om vilka arkivbilder de kan ha till salu för projektets räkning. De förväntas skicka in förslag senast 31 oktober enligt en lista med önskvärda motiv för framtida presentationer/marknadsföring inom projektet. Kostnaderna för bild/filminköpet kommer att tas inom projektet.

Har du frågor om projektet, kontakta Anne Adsten

Har du frågor om höstprogrammet inom export, kontakta Johan Ericson

Skip to content