Rader från VD v43 2025
Tack till alla som varit med och format besöksnäringen i Jämtland Härjedalen de senaste 30 åren!
Läs min hälsning, som inledde JHT:s 30-årsjubileum under torsdagen den 16 november 2025, i samband med Turismdagen på Gamla Teatern i Östersund.
Läs mer
Årets turismföretagare 2025
30-årsjubileum för JHT och den femte Turismdagen i ordningen firades bland annat med utdelning av priset Årets Turismföretagare. Årets vinnare gör något som få andra lyckas med: de förvandlar en plats till en världsscen. År efter år. Inte genom tur – utan genom träning, planering, svett och samarbete. Nämligen Svenskt Skidskytte i Östersund!
Årets hederspristagare blev Susanne Andersson VD för Visit Sweden, och en stark ambassadör för Jämtland Härjedalen. Årets eldsjäl är Fjällräddningen Jämtland Härjedalen som gör att både bofasta och tillresta känner sig trygga till fjälls.
Läs mer
Fakta om turismen i Jämtland Härjedalen 2025
Besöksnäringen bidrar till regionens attraktivitet och tillväxt, skapar arbetstillfällen, inflyttning, integration samt skatteintäkter, bidrar till levande bygder, innovation och skapar stolthet samt gemenskap bland de fast boende. 2024 års siffror visar att Jämtland Härjedalen i ett 10-årsperspektiv visar en omsättningsökning om +46% (inflationen ökade 30% under motsvarande period). Turismen omsatte 6,48 miljarder kronor, skapade omkring 8 000 årsarbeten och bidrog med omkring 755 miljoner i skatteintäkter till kommuner och regionen.
Läs mer
Fler direktflyg CPH – OSD
SAS fortsätter med direktflyg från Köpenhamn till Åre Östersund Airport även vintersäsongen 2025/2026. Antal flygningar har ökat sedan SAS berättade i våras att de fortsätter satsningen den kommande vintern utifrån ett ökat intresse från den danska målgruppen. Det tolkar vi som ett kvitto på att våra kampanjer på den danska marknaden ger utdelning.
Läs mer (inklusive nedladdningsbar pdf med flygdagar)
Vinterkampanjer FIN + DK
Hösten 2025 genomför vi de sista vinterkampanjerna inom projekt Välkommen åter, som avslutas vid nyårsskiftet. Det är nu den tredje kampanjen för den danska marknaden som genomförs i anslutning till projektet och den andra för den finska marknaden. Vi har nu hittat modeller för hur vi ska formulera målmarknader och vi vet mer om vilka typer av bilder och budskap som marknaderna reagerar bäst på och kan vara effektiva.
Läs mer
FAM-trip för researrangörer
Via projektet Välkommen åter anordnade JHT en visningsresa, även kallad ”FAM-trip” (familiarisation-trip), för att visa upp regionen för utländska researrangörer. En researrangör från Tyskland och en från Storbritannien deltog tillsammans med JHT:s representanter Pauline & Anne samt representanter från respektive destination under titeln City Break in the Swedish Mountains.
Läs mer
Event för husbilsinfluencers
Under tre dygn fick tyska husbilsinfluencers uppleva allt från att laga mat på Trangiakök, doppa fötterna i isvatten och känna Woolpower-effekten, en guidad tur till Glösa hällristningar, besök på Mus-Olles, friluftsmat och utmaningar på Andersön, prova på skidskytte till en historievandring på tyska bland Jamtlis gårdar. Vi vet att många tyskar väljer Jämtland Härjedalen som resmål via rekommendationer från vänner och bekanta och vi är säkra på att dessa influencers nu har postat lockande inlägg i sina respektive kanaler.
Läs mer
Exportdag 14 november
Fredagen den 14 november arrangerar Jämtland Härjedalen Turism den sista exportdagen genom projektet Välkommen Åter. Under tre års tid har vi samlat på oss exportkunskap och jobbat för att sätta Jämtland Härjedalen på kartan internationellt genom utbildningar, exportmognad, workshops, visningsresor och marknadsföring. Under årets exportdag kommer vi presentera resultat av projektet, dela med oss av exportkunskap, lyssna till gästföreläsare och goda exempel från regionen.
Läs mer
Campingar har ökat sin digitala närvaro
I takt med att digital närvaro blivit allt viktigare för företag, står många små aktörer inför frågan: hur kan vi synas mer – och bättre – online?
Inom projektet Samverkan och utveckling av campingar i Jämtland Härjedalen ville vi ge företagen verktyg och självförtroende för att kunna ta nästa steg i sin digitala kommunikation och därmed öka den digitala närvaron.
Läs mer
Information om vandringsledernas attraktionskraft för kommunpolitiker
Inom projektet Organisering av vandringsleder har kommunpolitiker i alla åtta kommuner i länet informerats om arbetet med samordning och utveckling av vandringslederna i länet. Vandringslederna är Jämtland Härjedalens främsta besöksanledningar under barmarksperioden och bidrar till inflyttning till regionen, men vi behöver ett strategi för framtida skötsel.
Läs mer
Steg för steg-fonden
Jämtland Härjedalen Turism har startat en fond för hållbara spår och leder i Jämtland Härjedalen. Fonden presenterades på Turismdagen den 16 oktober 2025. Alla föreläsare under dagen samt tidigare ordföranden och vd:ar i JHT som var på plats fick ett gåvobevis till fonden som tack för sina insatser.
Läs mer
Gränsöverskridande samverkan för pilgrimsleder
I S:t Olavs fotspår genomfördes en studieresa till Stiklestad och Trondheim den 6-7 oktober 2025. Representanter från Jämtland Härjedalen och Västernorrland som arbetar med pilgrimslederna utbytte erfarenheter och kunskap inom gruppen samt med olika personer och organisationer som arbetar med pilgrimslederna på norska sidan.
Läs mer
Läs hela JHT nyhetsbrev v43 2025