Fakta och statistik är ett sätt att påvisa betydelsen av besöksnäringen i regionen och ett sätt att följa upp och sätta mål för fortsatt hållbar utveckling. Strategier, är verktyg för hur vi tillsammans verkar för att nå uppsatta mål.
Strategier mot gemensamma mål
Den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och den regionala besöksnäringsstrategin har ett naturligt samband med det gemensamma målet att verka för regionens utveckling. På samma sätt har kommunala och destinationsspecifika strategier för besöksnäringen samband med den regionala besöksnäringsstrategin.
Revidering av den Regionala Utvecklingsstrategin (RUS)
Den 18 december 2018 beslutade Regionala Utvecklingsnämnden att den Regionala Utvecklingsstrategin ska revideras med startskott den 1 januari 2019. Målsättningen är att en ny regional utvecklingsstrategi kan antas under hösten 2020. Styrgrupp för revideringsarbetet är Regionens samverkansråd.
Parallell revidering av besöksnäringsstrategin
Jämtland Härjedalen Turism planerar att under 2019 inleda en revidering av den regionala besöksnäringsstrategin tillsammans med sina medlemmar: kommuner, destinationer och aktörer som tillsammans verkar för en hållbar utveckling av besöksnäringen i regionen.
Målen i den nuvarande versionen av besöksnäringsstrategin handlar om utveckling av kommersiella gästnätter, omsättning i besöksnäringen, årsarbeten, omsättning per gästnatt, antal hållbara evenemang och andel nöjda kunder. Andra mål kan komma att formuleras in i kommande reviderade besöksnäringsstrategin.
En övergripande målsättning för besöksnäringen är en hållbar utveckling ur alla perspektiv – ekonomiskt, ekologiskt och socialt. I Jämtland Härjedalen benämner vi det FLERVÄRDE.
Utlysning – stärkt kapacitet för regionalt utvecklingsarbete
För att möjliggöra för fler aktörer att stärka det lokala strategiarbetet och därmed också bidra i arbetet på regional nivå har Region Jämtland Härjedalen gjort en utlysning med möjlighet till medfinanisering. Läs mer om utlysningen här
Nyckeltal för en kommun eller destination
Målbilden för en kommun/destination formuleras parallellt med den regionala besöksnäringsstrategin och den regionala utvecklingsstrategin. I tillägg kan den byggas utifrån den typ av turism som kommunen/destinationen vill prioritera/bli bäst på.
T ex så kan en kommun med fokus på fisketurism ta med mål som handlar om antal sålda fiskekort. Skoterturism om antal sålda ledbevis. Vandring kan handla om att mäta antal vandrare längs en specifik led via t ex fotocell. Flervärde kan innefatta antal bilder i marknadsföringssammanhang för olika kön etc.