Direktflyg Köpenhamn-Åre/Östersund
Utifrån SAS direktflyg CPH-OSD vintern 2023/24 har vi inom projektet valt att satsa på den danska marknaden inför vintersäsongen i ett samarbete med SAS, Swedavia, Strawberry och Visit Sweden tillsammans med åtta av våra vinterdestinationer: Östersund, Storlien, Bydalsfjällen, Trillevallen, Åre, Vemdalen, Lofsdalen och Funäsfjällen. Kampanjen består av:
- En journalistresa 18-21 december till Östersund och Vemdalen samt enskilda journalistresor på egen hand eftersom intresse uppstår i samarbete med Visit Sweden.
- En SoMe-kampanj i Danmark med både bildkaruseller och små filmer som visar 8 destinationer i Jämtland Härjedalen (en karusell och en film per destination): Storlien, Trillevallen, Bydalsfjällen, Åre, Östersund, Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen. Kampanjen leder till en landningssida på vår plattform. Och därifrån finns en artikel om vardera åtta destinationer samt en artikel om hur barnvänliga vi är och en om hur man reser till oss (flyg, tåg, färja+bil).
- Pressmeddelande och presskontakter via en dansk byrå.
Cykelartikel via Nordis
21-25 september reste cykeljournalisten Thomas Elmentaler till regionen. Han åkte runt med husbil och testade cykling i Lofsdalen, Åre och Östersund under fyra dagar. Därefter fortsatte han till södra Sverige för ytterligare ett reportage. Thomas kommer att skriva och fotografera för en flersidig artikel som kommer att publiceras i en cykelbilaga via tyska magasinet för skandinavienfrälsta, Nordis. Magasinet distribueras dessutom vid 6 olika resemässor i Tyskland, via deras SoMe och web under 2024.
Kinfolk book about journeys skriver om Vildmarksvägen
Kinfolk resehandböcker handlar om konsten att resa medvetet. De är pionjärer inom så kallad Slow travel – där man tar sig tid att verkligen lära känna de områden man reser till. Filosofierna som genomsyrar Kinfolk resehandböcker är enkelhet, äkthet, avsiktlighet och omsorg om samhället. Sedan tidigare finns böcker om allt från museiresor i Tasmanien till fågelskådning i London och nu kommer dessutom en bok att innehålla en resa längs Vildmarksvägen! Läs mer om när Kinfolk var på här
Intressant studie kring biltåg
Inom projektet har vi också tagit till oss en presentation av Albin Kvarnefalk, som är utredare på tågtrafik och logistik på Sweco, som utrett möjligheter kring biltåg och ser stora kompletteringsmöjligheter till befintliga trafik. Vi är övertygade om att vi kommer att behöva en utveckling av samtliga trafikslag för ökad hållbarhet i besökares resor till regionen. Biltåg kan vara ett medel för att minska turistresors miljöpåverkan då det kombinerar järnvägens energieffektivitet och låga utsläpp med bilens räckvidd, bekvämlighet och flexibilitet. Biltåg är inget nytt koncept för Sverige. På 1950- och 60-talet var det möjligt att pollettera sin bil på en godsvagn över ett rikstäckande nätverk. Det senaste biltågskonceptet som fanns i Sverige gick somrarna 1984-1992 mellan södra Sverige och övre Norrland. I Finland, Tyskland, Österrike med flera länder har däremot systemet vidareutvecklats och är idag ett bekvämt sätt att ta sig längre sträckor med sin bil utan att själv behöva köra. Läs hela artikeln om presentationen här
Swedish workshop i London
Swedish Workshop UK (tidigare Swedish Matchmaking) är ett tillfälle att träffa utvalda, kvalitetssäkrade researrangörer som alla är intresserade av att paketera, marknadsföra och sälja resmålet Sverige på den brittiska marknaden. Tillfället anordnas av Visit Sweden och via dem kan köpare och säljare boka mötestider i 20 minuters intervaller. JHT har tillfrågat 17 researrangörer om möten och hittills har 15 tackat ja inför mötesdagen 7 november i London. Anne Adsten från JHT och Elisabeth Richardsson från Destination Östersund kommer att åka London och representera Jämtland Härjedalen
Bild/film-avrop
De aktörer som vi genom projektet har avtal med om bilder/filmer har tillfrågats om vilka arkivbilder de kan ha till salu för projektets räkning. De förväntas skicka in förslag senast 31 oktober enligt en lista med önskvärda motiv för framtida presentationer/marknadsföring inom projektet. Kostnaderna för bild/filminköpet kommer att tas inom projektet.
Har du frågor om projektet, kontakta Anne Adsten
Har du frågor om höstprogrammet inom export, kontakta Johan Ericson