logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Mia Forsgren och Rebecca Andersson med flera vid Diös kommunikationsavdelning.

Studentmedarbetare är tillgångar hos Diös

9 februari, 2021
Text: Anne Adsten, JHT
Mia Forsgren och Rebecca Andersson med flera vid DIÖS kommunikationsavdelning.

Jämtland Härjedalen Turisms projekt Morgondagens medarbetare 2.0 nominerades hösten 2020 till priset Årets studentfavorit på Guldgalan i Östersund och slogs på mållinjen av fastighetsbolaget DIÖS. Bolaget är i högsta grad en del av besöksnäringen med förvärv, förädling och förvaltning av fastigheter som omfattar och påverkas av turistisk verksamhet i och omkring fastigheterna.

För att höra mer om hur bolaget agerar som “Studentfavorit” stämde projektledarna möte med Mia Forsgren, kommunikationschef på DIÖS och ordförande i Samling Näringsliv samt tidigare praktikanten Rebecca Andersson, numera innehållsansvarig vid DIÖS kommunikationsavdelning.

Söderbo Östersund Göran Strand
Diös projekt “Söderbo” i Östersund. Foto: Göran Strand

Mia Forsgren

”DIÖS ser potentialen i att regelbundet ta emot praktikanter för att integrera studenter som kan bli framtidens medarbetare i företaget”, inleder Mia Forsgren kommunikationschef hos Diös.

DIÖS har sedan länge en bra dialog med Mittuniversitetet. Intresserade studenter skickar in en ansökan och får sedan besked om de antas till intervju, och därefter eventuell praktikplats. Självklart är det viktigt att matcha kompetens och personlighet med både handledare och uppdrag inom företaget.

”I grunden handlar det mycket om att ta in ny kunskap som möter erfarenhet och en plats för studenter att få god insikt. Det blir en win-win för båda parter”, berättar Mia.

Att ta emot praktikanter handlar mer om vilja än struktur. Det är mer ett arbetssätt än en modell. Praktikanter hos DIÖS blir direkt integrerade i verksamheten, följer med på möten och får verkliga uppgifter utifrån vad individen tros ha mest förutsättningar för. Särskilt inom kommunikationsavdelningen är det värdefullt att ta del av studenters inspel. En ny generation t ex, som är uppvuxna med helt digitala förutsättningar. DIÖS är ett bolag med många kompetensområden och välkomnar praktikanter inom t ex ekonomi, fastighetsförvaltning, kommunikation & marknadsföring, energioptimering, HR och sälj/kundrelationer.

Tips för praktikanordnare

Det kan vara en idé att välkomna två till tre studenter som praktiserar samtidigt så att de kan samtala, hjälpa varandra och utmana varandra med riktiga uppdrag för att verkligen åstadkomma nytänkande lösningar. I kombination med en handledare, som kan komma med tidigare erfarenheter, kan helt nya lösningar uppstå.

Samling Näringsliv

Mia är även ordförande i Samling Näringsliv, en kraft för och drivande av utveckling av näringslivet i Jämtland Härjedalen, som uttalat prioriterar kompetensförsörjning. Tillväxt är nyckelordet och nyligen lanserade de en idé om ett nytt tillväxtmål för Östersund med 100 000 och för länet 200 000 invånare. Jenny Grip är ny verksamhetsledare på Samling Näringsliv.

Rebecca Andersson DIÖS
Rebecca Andersson, DIÖS.

Rebecca Andersson

Rebecca är en av de studentmedarbetare som gjort praktik hos DIÖS. Hon studerade Kommunikations- och PR-programmet på Mittuniversitetet i Sundsvall och gjorde en 10 veckors praktik på DIÖS när halva utbildningen var genomförd (efter 1,5 år). Därefter fick hon erbjudande om att jobba extra hos DIÖS ca 60 timmar i månaden under sista året på utbildningen. Efter avslutad utbildning fick hon erbjudande om fast anställning från sommaren 2020.

En lycklig slump

Det var slumpen som gjorde att hon sökte praktikplats på DIÖS. Hon har en bekant som jobbade på DIÖS och som tipsade henne om att söka. Rebecca hittade en kontaktperson via DIÖS hemsida och skickade in en ansökan. Därefter följde en telefonintervju.

En grundplan med utvecklingsmöjligheter

Rebecca kände sig väl mottagen av sin handledare som presenterade en plan över praktikperioden och alla på företaget var öppna och välkomnande. Planen innehöll en lista med faktiska uppdrag som DIÖS önskade hjälp med att lösa och Rebecca kände att hon fick stor frihet att komma med egna förslag och lösningar.

”Min praktikperiod kändes genomtänkt med meningsfulla uppgifter och riktiga case. Det var spännande att för första gången få omsätta teorier från utbildningen i verkligheten” säger Rebecca.

Vill nischa sig mot projektkommunikation

Hon trivs bra på DIÖS och ser sin närmaste framtid där. Hon får chans att utvecklas i yrket och upplever att hon lär sig mer och mer. Inför framtiden vill hon gärna fortsatt nischa sig mer inom yrket mot projektkommunikation, d v s kommunikation som verktyg för att underlätta, effektivisera och skapa intresse kring projekt.

Tips inför praktik

Rebecca betonar att man som praktikant måste visa att man är intresserad och engagerad. Praktiktiden är till för att lära sig, men när man börjar bli varm i kläderna kan det vara en god idé att visa vad man går för om det är ett företag man trivs på och vill ha en chans att stanna kvar i. Visar man att man är nyfiken och vetgirig så ökar chanserna för ett fortsatt arbete på praktikplatsen.

”Jag är övertygad om att kombinationen mellan ny kunskap och de mer erfarna yrkesutövarnas vana och kunnande är viktig för en dynamisk och aktiv arbetsplats. Som nyutexaminerad kan praktikplatsen vara en viktig väg in på arbetsmarknaden”, avslutar Rebecca.

***

Fler tips för praktikanordnare hittar du här

Fler tips inför att söka, antas och vara på praktik hittar du här

Artikeln är en del i Jämtland Härjedalen Turisms projekt Morgondagens medarbetare 2.0.

Skip to content