Ewa Lagerqvist VD Visit Sweden
Ewa Lagerqvist inledde med att tala om framtidens turism och den internationella besökarens perspektiv. Hon påtalade vikten av bra samarbete och bra samverkan, men menade också att alla inte kan vara med jämt. Det handlar om rollfördelning.
Ewa talade också om att i och för förändring, måste vi förändras. Visit Swedens uppdrag i den internationella turismtillväxten har förändrats från att vara storstadsfokuserade till att tänka hela Sverige – Hela Sverige ska synas. Hon talade även om ett utvecklat nordiskt (Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island, Grönland osv.) samarbete för att nå långdistans-marknaden.
Under presentationen talade hon om att Visit Swedens uppdrag är att hantera hela kundresan (dreaming – planning – boarding – experience – sharing) och tänka målgrupper, kanaler och Sverigebild. Ewa talade i detta om att förbättra system för att veta var besökare kommer ifrån. Visit Sweden fokuserar speciellt på att hitta rätt typ av turist, i nuläget främst Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna Storbritannien, Frankrike, Kina, USA och Indien. Hon talade om design, mat och natur som viktiga fokusområden för att locka besökare. Vi behöver geografisk kännedom om vilka platser den globala resenären vill besöka (e.g. Höga Kusten J/H, ÖSD, Jamtli).
Ewa berörde dessutom de globala drivkrafterna som gör att vi reser mer
– hur vi lever – en globaliserad värld – urbanisering och miljö – den digitala revolutionen.
Maria Kumpula från Region Jämtland Härjedalen
Maria Kumpula talade om arbetet med revidering och utveckling av den regionala utvecklingsstrategin, RUS. I den reviderade strategin ska ett nytt arbetssätt implementeras – fler ska vara mer delaktiga än tidigare – och att det är viktigt att skapa en entreprenöriell process.
Det görs/har gjorts en utvärdering av existerande RUS. RUS är en övergripande strategi som ses över vart fjärde år. Det är en samlad bild över sektorer och revideringsarbetet sker parallellt med arbetet med en smart specialiseringsstrategi (innovationspolitik, inkluderande och regionspecifik). Hon påtalar att RUS är en strategi, men också en process och att det är viktigt att tydliggöra rollerna.
Maria talade även om livsvalen och betydelsen av dessa avseende regional utveckling. Vi vet t ex att många väljer att flytta till Jämtland Härjedalen av livsstilsskäl.
Thomas Holm Vice VD Svenska handelsfastigheter
Thomas Holm berättade om deras satsning på gränshandel i Storlien. Han talar dels om vilka intäkter som satsningen genererar men också om att detta stärker Storlien som resmål i stort. Thomas menar att det är många, i synnerhet norrmän, som kommer till Storlien för att shoppa såväl som att vandra, cykla eller åka skidor. Blomsterleden är t ex en av de mest besökta lederna i Jämtland Härjedalen.
Thomas beskriver också med exempel från andra satsningar bolaget gjort, bla. Kristianstad, hur handel och turism kan fungera gemensamt där handelsområdet utvecklats med lekparker som blivit besöksmål i sig.
Storlien är sedan länge en attraktiv destination i Åre kommunen och handelsområden kan vara en del i att stärka en destination med gränshandeln som en starkt bidragande faktor. Utmaningar finns sedan tidigare i Storlien vad gäller boende, förskola mm men om detta finns en bra dialog med kommunen. Boendefrågan berör även fritidshusboendet, bl a beroende på att norrmännen, som står för en stor del av fritidsboendet i området, som regel inte hyr ut sina stugor.
I samband med Thomas presentation uppkom en intressant diskussion bl a om vad som är fin respektive ful turism – bättre respektive sämre turism. Handel ses normalt som en självklar och viktig del av besöksnäringen men avser det all handel? Hur kan vi uppmuntra och driva hållbarhet på mer än ett sätt? Kan vi kombinera arbete för mindre utsläpp med Inom besöksnäring kan vi tex. inte vara ”emot flyg” – men vi kan pusha för bättre bränslen etc.
Magnus Nilsson ordförande JHT och fd ordförande Svensk Turism
Magnus Nilsson talade under sin presentation om den nationella besöksnäringsstrategins begynnelse, utveckling och betydelse även på regional och lokal nivå. Den röda tråden uppstod i samband med Svensk Turisms studieresa till Dubai 2008 som bl a medförde att man 2010 började samla de olika besöksnäringsorganisationerna, som fram till dess i stor utsträckning ”dansat efter sin egen pipa” och inte sprungit åt samma håll. Målet var att skapa en gemensam strategi som ett levande dokument som skulle samla näringen och även tydliggöra att näringen är en basnäring i Sverige.
Magnus talade också om vikten av finansiering och förbättrad lönsamhet inom företagen, vikten av att höja statusen och ”proffsigheten” inom besöksnäringens olika branscher och av att kunna höja statusen inom branschen som helhet.
Susanne Andersson Pripp ordförande Svensk Turism
Susanne Andersson Pripp talade om den pågående revideringen av den nationella strategin som Magnus gav bakgrunden till samt framtidsstudien Visit the Future som ett viktigt underlag i det arbetet. Visit the future är en strategisk process som ska ge inspel och stöd i revideringsarbetet där ett preliminärt mål är att besöksnäringen i Sverige 2030 ska vara den mest framgångsrika näringen i landet, vara en av de fem mest framgångsrika destinationerna i Europa 2035 samt bli världens mest hållbara besöksdestination 2035. Arbetsprocessen ske bl a genom Think tanks kring olika teman där deltagare från både näringsliv, forskning och offentliga aktörer medverkar.
Susanne berättade även om regeringens initiativ till en strategi för en tydligare politik för besöksnäringen. Ett arbete som ska vara avslutat före jul 2019 och som sker i nära samarbete med besöksnäringen bl a via Svensk Turism. T ex så deltar regeringens utredare i de think tanks som genomförs.