Gästnattsstatistik augusti 2019
Ännu en utmärkt månad, totalt +12% i augusti, där framförallt den svenska marknaden gick bra. Augustirapporten innehåller positiva retroaktiva korrigeringar av juni och juli, och
ÄLGAR
"Ledande på naturbaserade upplevelser"
I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring som omsatte 6,57 miljarder sek (+16%) 2022.
Näringen genererar 8 450 helårsarbeten (+10%)
132 700 Invånare (+0,5%)
Besöksnäringen är en stark medskapare till en livskraftig region. Den skapar arbetstillfällen, bidrar till attraktiviteten för hela regionen, utvecklar och bidrar till att bibehålla en levande bygd samt skapar stolthet och gemenskap bland de fast boende. Besöksnäringen innefattar enorm kompetens i form av företagare som berikar Jämtland Härjedalen med engagemang och innovation – som utvecklar och tar regionen framåt, skapar skatteintäkter och tillväxt. Den skapar också många förstagångsjobb, som för samman människor och kulturer och därmed bidrar till ökad integration.
Siffror från 2022 med %-förändring jämfört med 2021, sammanställda av Nordanalys och JHT.
Ännu en utmärkt månad, totalt +12% i augusti, där framförallt den svenska marknaden gick bra. Augustirapporten innehåller positiva retroaktiva korrigeringar av juni och juli, och
Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar (hotell, stugbyar, vandrarhem, camping, förmedlat boende) ökade med +19 329 gn (+5%) i juli 2019 jämfört med föregående år. Samtliga boendeformer
Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar (hotell, stugbyar, vandrarhem, camping, förmedlat boende) i Jämtland Härjedalen ökade med +10 489 gn (+7%) i juni 2019 jämfört med samma
Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar (hotell, stugbyar, vandrarhem, camping, förmedlat boende) minskade med -5 318 gn (-7%) i maj 2019 jämfört med samma månad 2018. Campinganläggningarna
Som förväntat medförde den så kallade påsk-effekten en betydande ökning av antalet kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen under april 2019. Totalt blev ökningen 14% där
Mars 2019 skulle kunna beskrivas som en “intressant” och lite svårtolkad månad. Eftersom påsk infaller under olika datum varje år så påverkar det statistiken tydligt
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON