Om delarna i programmet:
Projektsatsningar
JHT tillsammans med Tröndelag startar f o m 1 januari ett exportinriktat interreg-projekt med namnet Welcome! Projektet syftar till ökad internationell attraktions- och konkurrenskraft hos företagen inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och Tröndelag, Norge, året runt. Ett annat projekt som startar våren 2019 är Den Digitala Transformaitonen som i första hand vänder sig till mindre destinationer, kommunala företrädare med turismfokus och företagare i områden utan en stark destinationsorganisation. En kort genomgång gjordes av JHTs samtliga projektsatsningar och föreningens nya verksamhetsinriktning (se nedladdningsbar pdf nedan).
Naturturism
Marcus Eldh driver det prisbelönta naturturismföretaget Wild Sweden som tar emot besökare från hela världen för att visa upp Sveriges fantastiska natur. Han har mer än 15 års erfarenhet av att skapa upplevelser för internationella besökare som kommer för att uppleva Sveriges exotiska natur, från älgsafari i Skinnskatteberg till norrskensresor i Jokkmokk. Marcus har föreläst ett flertal gånger i Jämtland tidigare. Under dagen delade Marcus med sig av sina framgångsfaktorer kring produktutveckling, paketering och marknadsföring av naturturism.
Marcus kom med flera konkreta tips och råd till företagare som vill satsa på naturturism på export. Exempelvis hur man sätter namn på sin produkt och hur man med ord kan beskriva en produkt för att belysa den och motivera en högre kostnad som gör att det sedan finns ett visst “överskott” att använda till provisioner eller egen marknadsföringskostnad.
Element för en lyckad naturturismprodukt:
- Namnet på upplevelsen är viktigt för att fånga intresse – lägg tid på titel och beskrivning. Vi vill att gästen ska tänka: “- That´s so ME!” när den läser om våra upplevelser.
- Gästen lockas av engagemang – viktigt att guiden är engagerad i den hen visar.
- Fråga efter förväntningar vid bokningstillfället, inte bara kontaktuppgifter till gästen.
- Guidade naturupplevelser är ett sätt för gäster att möta andra gäster – det sociala är nog så viktigt som själva naturupplevelsen. Guidens förmåga att möta gäster är i många fall nog så viktigt som hens kunskapsnivå om det som visas.
- Lägg in lär-upplevelser i turen för ökat värde.
- Gästen kan gärna vara en del av förberedelser och tillrättaläggning före och efter som en del av upplevelsen.
- Tänk visuellt – gästen ska vilja sprida bilder om sin upplevelse!
- Maten under turen är viktig. Historia och proveniens!
- Upplevelsen kan gärna innehålla “foraging” – att plocka, samla, fånga ingredienser som en del av upplevelsen.
- Personas: Tänk ur gästens perspektiv för att skapa nya produkter. Vad vill x ha, hur tror du att x vill få information om upplevelsen?
- Se till att ha en bra relation till markägare (behövs skriftliga avtal för nyttjande?) och till lokalbefolkning.
Programpunkten med Marcus Eldh genomfördes tack vare projektet Kompetensutveckling/Nya jobb via Landsbygdsprogrammet och Länsstyrelsen Jämtlands län. Via projektet kommer Marcus att erbjuda ett destinationsupplägg där intresserade aktörer kan delta och i workshop-form ta fram egna exportprodukter utifrån egna idéer. Mer information om projektet får du av Eva B Jonsson.
Måltidsturism på export
Rachel Rau berättade engagerat om trender, marknads- och målgruppsinsikter samt digital kommunikation/tillgänglighet. Rachel är projektledare för kunskapsspridning inom måltidsprogrammet för Visit Sweden.
Några trender:
- Lagomhälsa – hellre än strikt mat och motion.
- Funktionsätande – t ex äta collagen istället för att smörja det utanpå huden för bättre hälsa inifrån.
- Allt Naturligare – Mer fokus på att äta mat utan tillsatser.
- Riktiga upplevelser – Inte arrangerade. Autenticitet efterfrågas.
- Food Tours – Att uppleva lokal matkultur.
- Helhetsupplevelser – Matproduktion och historia tillsammans med kultur etc.
- Story-telling – Vi vill ha berättelsen runt produkten.
- Digitalt – Wearables (t ex pulsklockor) som oxå kan berätta vilken mat vi kan äta (info om allergier trådlöst till restaurangen etc).
- Vikten av det visuella
- Appar som gör det lättare att hitta matproducenter
- Robotrestauranger – T ex sallad eller hamburgare som bereds av en robot.
Läs mer om hur JHT deltar i Visit Swedens satsning kring Måltidsturism här
Se VisitSwedens filmer om målgrupper inom Måltidsturism här
Se Rachels presentation via nedladdningsbar pdf nedan.
Kompetensutveckling för nya jobb på landsbygden
Eva B Jonsson är projektledare på Länsstyrelsens Landsbygdsenhet för ett projekt via Landsbygdsprogrammet som ska hjälpa till att skapa nya jobb på landsbygden. Via projektet som Eva leder finns möjligheter till affärsutveckling, delta i kursverksamhet och rådgivning samt delta i studieresor. Satsningen vänder sig till företag som vill starta, eller har befintlig verksamhet inom besöksnäringen och till jordbruksföretag som vill diversifiera sig, på landsbygden .
Eva kommer att berätta mer om de två huvudområden där turismföretagare/blivande turismföretagare och eller jordbruksföretag som vill diversifiera sig på landsbygden, kan få stöd:
- Kompetensutveckling: Inom naturguidning, kommunikation/webbutveckling eller tillgänglig besöksverksamhet.
- Affärsutveckling: Enskilt eller i grupp via upphandlade rådgivningsföretag.
Broschyren för “Kompetensutveckling för företag på landsbygden i Jämtlands län” hittar du här. Observera att det kan komma att bli ändringar och tillägg med tiden när det blir aktuellt med nya kursupplägg t ex, eller om det tillkommer nya kurser eller rådgivare. Alla kurser och rådgivning inom projektet är tillgänglig för hela målgruppen (även jordbruksföretag som t ex vill bredda sin verksamhet med att starta ett B&B).
Mer info: Anne Adsten, JHT