Tre finalister tävlar om att bli Årets Turismföretagare i Jämtland Härjedalen vid Guldgalan i Östersund 7e november 2019, JHT Academy med tema Framtidens turism i JH del II är ett steg vidare mot en ny strategi för besöksnäringen i JH, anteckningar från förra JHT Academy den 4e september: Framtidens turism del I och debattinlägget från turismaktörer i Sveriges norra inland: Inlandsbanan skapar kapacitet för järnvägen och besöksnäringen i halva Sverige.
Finalister Årets Turismföretagare 2019
Jämtland Härjedalen Turism tillsammans med Visita och ETOUR, delar ut priset ”Årets turismföretagare” i samband med Guldgalan i Östersund 7e november. Finalisterna som tävlar om priset är Västgård Game Fair i Kallbygden, Wikners i Persåsen och Clarion Grand Hotel Östersund. Pristagaren vinner stipendier och utgör Jämtland Härjedalens nominering till det nationella Stora Turismpriset 2020
JHT Academy – Framtidens turism i JH del II
Förutom en fortsättning av första mötet så innehåller tillfället den 12e november information om Interreg-projektet Welcome! som JHT driver tillsammans med Tröndelag Reiseliv. Vid detta tillfälle har Robert och Mats hunnit träffa samtliga destinationer och kommuner i regionen och vi kan titta på en mer konkret strategi för hur vi tillsammans utvecklar Jämtland Härjedalens besöksnäring på ett hållbart och smart sätt.
Anteckningar JHT Academy 4/9
Med temat Framtidens turism i JH del I, samlades ett betydande sällskap på Gamla Teatern i Östersund för att lyssna till Ewa Lagerqvist VisitSweden, Magnus Nilsson styrelseordförande JHT, Susanne Andersson Pripp Svensk Turism, Thomas Holm Vice VD Svenska Handelsfastigheter, Maria Kumpula Region Jämtland Härjedalen samt Mats Forslund VD JHT och Robert Pettersson Etour.
Artikeln innehåller anteckningar och presentationer för dig som inte hade möjlighet att delta.
Inlandsbanan skapar kapacitet
De kapacitetsproblem som idag råder i det svenska järnvägsnätet påverkar konkurrenskraften negativt medan en upprustning av Inlandsbanan är ett infrastrukturprojekt som vi menar skulle ge mycket stora vinster för banan i sig, det skulle gynna besöksnäringen och övrigt näringsliv men även avlasta de idag tungt trafikerade järnvägsförbindelser som går till norra Sverige.
Debattinlägg från turismaktörer i inlandet, inklusive JHT, till media september 2019.
Läs hela nyhetsbrevet v39 2019 här