Stängningen av skidanläggningarna och de långsiktiga konsekvenserna
Trots att det inte varit skidåkningen i sig som utgjort en större risk och ett mycket aktivt arbete med åtgärder för att minska risken för spridning ute i anläggningarna så blev resultatet att de allra flesta stängde inför påsken. Med det har anläggningsägarna, destinationerna och deras företag tagit ett stort ansvar för att minska smittspridningen, vilket naturligtvis varit positivt för vården, men samtidigt fått stora konsekvenser för berörda företag och samhällen. Den samlade bilden av inte bara den här åtgärden utan även all annan påverkan på besöksnäringen återstår att skapa. I det sammanhanget kommer det att bli viktigt att också belysa vad som faktiskt sker i de olika branscherna där vi bland annat nu kan se hur företag inom andra näringar kan börja starta upp sin verksamhet igen medan många företag i vår näring tappat i stort sett hela grunden för verksamheten under lång tid. Här finns en stor utmaning.
Anpassning av JHT:s projektverksamhet
Hos både finansiärer och projektägare pågår en diskussion om möjligheten att nyttja olika delar av stödsystemet inklusive pågående projekt för att underlätta för de företag och individer som drabbas av Corona. Som vi berättat om tidigare så agerar även JHT i den här riktningen.
För att det här nu ska gå rätt till så har vi informerat våra huvudsakliga finansiärer om våra planer och hittills bara fått positiv återkoppling. Bl a gäller det projektet ”Morgondagens medarbetare 2.0” där redan namnet antyder att det bör gå att styra om delar av projektet vilket nu också sker. Kontaktperson här är Andreas Edholm.
I ett tidigare nyhetsbrev har vi berättat om hur vi inom projektet Welcome! nu arbetar annorlunda bl a genom att pausa samtliga inbokade press- och turoperatörsresor från Storbritannien, Tyskland och Danmark. Istället fortsätter samarbetet med internationell media och turoperatörer bl a genom att förse dessa med intressanta texter och bildmaterial. Kontaktperson här är Linda Wasell.
I projektet ”Digitala transformationen” ser vi att vi till stor del kan fortsätta planerad verksamhet men då via videokonferenser. Dessutom kommer delar av innehållet i det projektet liksom i de övriga att samordnas med den utbildning som nu planeras. Se mer nedan. Kontaktperson här är Anne Adsten.
Turism Post Corona 2020
-Är namnet på det utbildning riktad till företag i besöksnäringen som JHT tillsammans med Region Jämtland Härjedalen nu arbetar för att kunna starta inom några veckor. Det är en innovativ användning av företagsstödet, med utgångspunkt från det regelverk som gäller för det, som möjliggör detta som i en liknande version redan startats av Västsvenska turistrådet. Stödet avser täcka del av företagens lönekostnader och utbildningskostnader och är avsett att vara ett komplement till andra nu förekommande stödinsatser. Informationen har gåt ut brett via destinationer, kommuner m fl och riktas i första hand till företag med aktivitetsinriktning och med en nationell och internationell målgrupp. Utbildningen samkörs med Destination Höga Kusten och Destination Sundsvall, där många föreläsningar kommer att ske gemensamt. Kontaktperson är Mats Forslund.
På JHT:s webplats
-fortsätter insamlingen av exempel för nytta och inspiration under rubrikerna ”Utmaningar i spåren av Corona” och ”Goda exempel i spåren av Corona”. Här finns också länkar till bl a regionens näringslivssupport som nu kompletterats med ytterligare kompetens. Det finns även en sida som sammanfattar möjliga scenarios för hur Turismprodukter i spåren av Corona.