Problem inom besöksnäringen
Besöksnäringen är en personalintensiv näring och viktig jobbskapare. Den erbjuder arbetstillfällen i ett stort antal delbranscher, för personer med olika kompetenser och utbildningsnivåer. Problemen med kompetensförsörjningen lyfts fram som ett stort hinder för tillväxt och ökad konkurrenskraft.
En av besöksnäringens största utmaningar är den bristande attraktiviteten i många slags jobb inom näringen, till exempel problem kopplade till branschens attraktivitet och villkor ur ett medarbetarperspektiv, så som obekväma arbetstider, stress, deltidsanställningar och säsongsarbete. Bilden som framträder är den av en instegs- och genomgångsbransch, med otydliga karriärvägar där det är svårt att göra karriär via högre utbildning, och där människor (särskilt unga) jobbar i några år för att sedan söka sig vidare.
På den svenska arbetsmarknaden råder även hård konkurrens om stora delar av arbetskraften, och genom sin bredd konkurrerar besöksnäringen med andra branscher som kan erbjuda bättre anställningsvillkor. Näringen har överlag påverkats starkt av coronapandemin, som tvingade anställda att söka jobb i andra branscher – där många valt att stanna.
Det är inte bara bara besöksnäringen som har brist på kompetens, det har i stort sett alla branscher i Sverige.
Problem i utbildningssystemet
Ett antal problem har identifierats kopplade till utbildningssystemet samt till behoven av kompetensutveckling. Besöksnäringen har en mycket bred rekryteringsbas och kompetensförsörjningen är främst kopplad till gymnasieutbildningar och specifika yrkesutbildningar. Ökat antal utbildningsplatser samt en starkare samverkan mellan utbildningssystemet och näringen efterfrågas, för att öka tillgången på arbetskraft och höja utbildningarnas kvalitet och relevans. Besöksnäringen ligger även generellt sett efter andra branscher vad gäller kompetensutveckling av befintliga medarbetare.
Matchningsproblem
Bristande matchning är ett problem som präglar svensk arbetsmarknad generellt, även besöksnäringen. Många som påbörjar en utbildning inom hotell och restaurang väljer att ta anställning i andra branscher. Endast ett fåtal av de som går besöksnäringsutbildningar arbetar sedan i branschen. Bristande matchning är nära kopplad till branschens attraktivitet.
En myndighet eller ett nätverk av myndigheter bör få ett nationellt matchningsuppdrag kring kritiska och specifika kompetenser.
Kontextuella problem
Problem som ligger utanför besöksnäringens system för kompetensförsörjningen men som likväl starkt påverkar branschens möjligheter att rekrytera den kvalitet och kvantitet av kompetens som behövs. Kontextuella problem är svåra för systemets aktörer att påverka.