Rader från VD
“Hur länge tycker ni att man får vara ny på jobbet? Jag har hört 100 dagar, kan det verkligen stämma? Räknar jag veckodagarna är jag i skrivande stund inne på min trettiosjätte, ändå massor av tid kvar att vara ny, sextiofyra för att vara exakt. Min plan är att fortsatt maxa dom med nyfikenhet och möjligheten att ställa frågor utan att veta för mycket om det förgångna”, skriver Teres Gärdin VD för JHT.
Läs mer
Följ oss gärna på vårt nya Instagramkonto @jhturism
Det bästa med att jobba i besöksnäringen
I videoporträttet berättar Elisabeth Richardsson, marknadsansvarig på Destination Östersund, om hur hon valde turism, hennes utbildningsbakgrund, varför hon älskar sitt jobb och vilka som är hennes smultronställen i Östersund.
Artikeln är en del i en porträttserie inom JHTs projekt Morgondagens medarbetare.
Läs mer
JHT Föreningsstämma 29/3
Årets stämma genomförs från JHTs kontor med möjlighet att delta via Zoom-länk med tanke på rådande omständigheter. Vi passar på att beställa hem kaffebröd från någon av stadens restauratörer för riktigt gott fika och riggar för ett luftigt möte för dem som deltar på plats.
Läs mer
Martin är ny projektledare på JHT
Martin Johansson är vår nya arbetskamrat på Jämtland Härjedalen Turism som projektledare för ”Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0”. Närmast kommer han från Östersunds fotbollsklubb och innan dess Steve Perryman Sport Travel. På JHT vill Martin kunna bidra med att skapa ytterligare utvecklingsmöjligheter för regionen.
Läs mer
Film för Kronprinsessparet
När Visit Sweden fick i uppdrag att uppdatera Kronprinsessparet 22 mars 2021 om arbetet med att marknadsföra Sverige som turistdestination och om besöksnäringens utmaningar, fick JHT möjligheten att berätta om evenemangens betydelse för regionen via film.
Läs mer
JHT bidrar med yrkesbenämningar
Bättre matchning mellan arbetsgivare och arbetstagare är en av ingredienserna i projektet Morgondagens medarbetare 2.0 och en av förutsättningarna för att få morgondagens medarbetare att se vilka möjligheter som finns är att vi hittar relevanta yrkestitlar. Som en del i det arbetet har projektledningen tittat på de yrkesbenämningar som finns – eller, INTE finns hos Arbetsförmedlingen.
Läs mer
Gästnattsstatistik januari 2021
Resultatet visar ”bara” minus 10%, vilket i sammanhanget känns positivt och tydligt bättre än jämförbara regioner. Den svenska marknaden ökade med 7% jämfört med samma månad ifjol, medan utlandsmarknaden självklart står stilla under de restriktioner som råder. Allra bäst gick det för destinationerna i Härjedalen där Lofsdalen ökade med 11% och Vemdalen ökade med 9%.
Läs mer
Läs hela JHT nyhetsbrev v12 här