![Vitsippor](https://jht.se/wp-content/uploads/2022/08/Vitsippor-Tege-maj-2020-300x225.jpg)
Gästnattsstatistik maj 2022
Maj visar finfina siffror trots att det traditionellt är en av de volymmässigt mindre månaderna när det gäller kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen. Totalt var
ÄLGAR
"Ledande på naturbaserade upplevelser"
I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring som omsatte 6,57 miljarder sek (+16%) 2022.
Näringen genererar 8 450 helårsarbeten (+10%)
132 700 Invånare (+0,5%)
Besöksnäringen är en stark medskapare till en livskraftig region. Den skapar arbetstillfällen, bidrar till attraktiviteten för hela regionen, utvecklar och bidrar till att bibehålla en levande bygd samt skapar stolthet och gemenskap bland de fast boende. Besöksnäringen innefattar enorm kompetens i form av företagare som berikar Jämtland Härjedalen med engagemang och innovation – som utvecklar och tar regionen framåt, skapar skatteintäkter och tillväxt. Den skapar också många förstagångsjobb, som för samman människor och kulturer och därmed bidrar till ökad integration.
Siffror från 2022 med %-förändring jämfört med 2021, sammanställda av Nordanalys och JHT.
Maj visar finfina siffror trots att det traditionellt är en av de volymmässigt mindre månaderna när det gäller kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen. Totalt var
April 2022 resulterade i strålande siffror, +31% jämfört med fjolåret. Även om månaden blev ”boostad” av påskeffekter, så är det uppenbart att utlandsmarknaden nu börjar
Mars månad visade upp en dämpad utveckling med +1%, men i den siffran kan vi utläsa en viss ”påskeffekt”. Delar av påsken 2021 var tidig.
Februari 2022 visar en fortsatt fin utveckling med +16%. En tydlig trend är att utlandsmarknaderna (i volym tydligast för de nordiska marknaderna) ökar kraftigt, medan
+19% jämfört med 2020 och endast 48 000 färre gästnätter än 2019, innan pandemin, så lyder det sammantagna resultatet. Det är framförallt den svenska marknaden
Den kommersiella gästnattsstatistiken för januari 2022 visar fortsatt positiva siffror i samma linje som tidigare månader, även om ökningstakten nu successivt mattas av. Ökningen i
Jämtland Härjedalen Tourism was contacted by a research team of Dania Academy – Center for Hospitality and Experience Economy, currently looking into how companies and
Evenemangen är viktiga för Jämtland Härjedalen. De ökar kännedomen om Jämtland Härjedalen och genererar gästnätter, intäkter och arbetstillfällen. Andra effekter är ökad sammanhållning och ökad
Bland sevärdheterna lockade Storsjöbadet i Östersund flest besökare med över 247 000 besökare 2019, med inom- och utomhusbassänger samt vattenrutschbanor. Äventyrsbadet på Holiday Club lockade
I rapporten Fakta om turismen Jämtland Härjedalen finns en hel del matnyttigt om näringens omfattning och betydelse, var gästen kommer ifrån, bilden av Jämtland Härjedalen,
Behöver du en enkel bild som sammanfattar aktuella fakta om turismen i Jämtland Härjedalen?Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter, sysselsättning
Under maj 2020 genomfördes en kännedomsundersökning bland 1100 slumpvis utvalda svenskar. Undersökningen ger värdefull kunskap om vilken bild genomsnittssvensken har av Jämtland Härjedalen samt vilka
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON