Wikners i Persåsen är Årets Turismföretagare 2019 och går därmed vidare till Stora Turismpriset för Region Jämtland Härjedalen 2020. 4 av 10 stannar längre tack vare bra turistinformation visar gästenkät i Jämtland Härjedalen sommaren 2019. Tips för att locka easyJet-resenärer vintern 2019/2020. Booking.com gästade JHT och informerade om hur besökare agerar på nätet. Rapport från en studieresa till Norge med tema besöksservice.
Wikners i Persåsen är Årets Turismföretagare 2019
”Årets Turismföretagare kännetecknas av ett stort engagemang för hela besöksnäringen, och värnar om att sätta vår region på den nationella kartan. Arbetar hållbart i alla led; personalen, maten, produkten och varumärket. Här snidar man sig in i framtiden med kreativitet och inspiration för välbefinnande, med kulturarvet och platsen i centrum. Årets Turismföretagare 2019 är Wikners i Persåsen”
4 av 10 stannar längre tack vare Turistinformation
Att bra besöksservice betyder ökad merförsäljning är nu bevisat efter två gästundersökningar bland besökare hos Turistinformationer, Turistcenter och Infopoints i Jämtland Härjedalen. Av Turistcenterbesökarna angav 4 av 10 att de stannade längre i regionen tack vare den information de fick. 10% av det totala antalet tillfrågade förlängde vistelsen med en dag eller mer.
Tipslista easyJet
Vilka begrepp används för bästa sökbarhet, var finns easyJet-resenären, vad lyfter vi fram som lockar vintergästerna från Storbrittannien, Danmark och Tyskland? Varför är vi kända i Tyskland?
Samt kampanjer och aktiviteter som planeras framåt kommande vintersäsong.
Tips från Booking.com
Att finnas bokningsbar via nätet är idag en nödvändighet. Många väljer att både ha försäljning i egna kanaler och i andras. En möjlighet är att använda sig av Booking.com och därför bjöds Susanne Andersson Booking Norrland och Frida Rydén för Booking.com Västsverige in via projektet Den digitala transformationen till JHT.
Rapport från Norgeresa
Ibland är det först när man ser hur det fungerar på andra platser som man ”ser” hur det fungerar på hemmaplan. Man behöver helt enkelt andra erfarenheter för att kunna reflektera över det invanda, vardagliga. Förutom reflektion så ger studieresor viktiga insikter och inspiration till innovation samt utbyte mellan kollegor som främjar det egna arbetet och samarbetet mellan destinationer. I augusti gjordes en resa till vårt grannland via JHTs projekt Framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen.
Läs hela nyhetsbrevet v46 inklusive länktips här