Ingen regel utan undantag heter det som bekant, men så här tänker vi på JHT om hur vi kommunicerar nyheter om besöksnäringen i Jämtland Härjedalen.
Ingen regel utan undantag heter det som bekant, men så här tänker vi på JHT om hur vi kommunicerar nyheter om besöksnäringen i Jämtland Härjedalen.
Vi gör ett pressmeddelande och lägger upp det till jht.se ”Pressrum” samt sprider det via vårt MailChimp-system där vi har en lista för mediakontakter (media kan själva prenumerera genom att lägga in sin mailadress i JHTs Pressrum och avsluta sina prenumerationer).
Vi lägger även ut nyheten på JHTs LinkedIn.
Vid kommande Nyhetsbrev så läggs nyheten med.
När en nyhet inte når pressmeddelandestatus så gör vi en artikel på jht.se, se t ex artikeln om att skriva en artikel som ger tips om hur artikeltexter/pressmeddelanden kan se ut.
Det finns plats för max 3 liggande bilder i formatet och max en film. Det går att bifoga pdf:er.
Vi tar med artikeln i kommande nyhetsbrev och därefter sprider vi den via LinkedIn.
JHTs nyhetsbrev har en läsfrekvens över 40% av de ca 900 prenumeranterna som finns över hela Sverige och några utomlands. Det är fritt för alla intresserade att följa JHTs nyhetsbrev och man prenumererar genom att lägga in sin mailadress på jht.se/nyheter.
Nyhetsbrevet görs i MailChimp, torsdagar var 3e vecka: ungefär vecka 2–26 samt vecka 33–50. Nyhetsbreven läggs även upp som artiklar i sin helhet på jht.se för att ta till vara länkning inom sajten samt att locka nya prenumeranter. Nyheterna i nyhetsbrevet kommer från en daglig rapport som JHT betalar för från Meltwater enligt upplagda sökord samt ett antal andra nyhetsbrev/mail som scannas dagligen.
Nyhetsbrevet är dels ett sätt att kommunicera med medlemmar och deras medlemmar i Jämtland Härjedalen, och samtidigt ett sätt att dela med oss av det vi gör till andra som arbetar inom besöksnäringen samt ett sätt för JHT att visa utåt vad som åstadkoms inom vår verksamhet inklusive projekt.
“Era nyhetsbrev är så ”matnyttiga” och alla era medlemmar finner många gånger tips och händelser, och en massa idéer skapas.
Ert ”nav” JHT för turistnäringen i Jämtland, har jag sett vara framgångsrikt och proffsigt”, säger Hasse Gerremo tidigare VD för SLAO
JHT har en podd som skapats via projektet Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0.
För varje poddavsnitt görs en artikel på jht.se och vi lägger upp länkar till samtliga avsnitt.
Målgruppen är intressenter både inom och utom regionen för besöksnäringens roll för regional utveckling.
På vår facebook delar vi nyheter om besöksnäringen i Jämtland Härjedalen som våra destinationer eller andra aktörer lagt ut, som vi tror att fler vill läsa. Genom att dela dem får nyheterna högre organisk spridning och därmed hjälper vi våra medlemmar. Vi ser att andelen som ”lajkar” en delad artikel inte är jättemånga, däremot så kan vi se att det är många som nås av en delad nyhet (antal kan läsas om man är inloggad som admin).
En och annan vacker bild i flödet gör att vi når nya målgrupper som vi då bjuder in att följa vår facebook. När vi känner till passande grupper på facebook som kan tänkas vilja läsa nyheten, så försöker vi även dela nyheter inom dem.
Målgruppen för JHTs facebook är i första hand media, turoperatörer och transportörer. För att nå dem behöver vi nå en bredare målgrupp – gärna via ambassadörer för regionen som har bekanta på andra håll inom vår kärn-målgrupp.
Adventuresweden.com är vår sajt med fler artiklar på engelska än på svenska. Målgrupp: media, turoperatörer och transportörer.
Formatet ger obegränsad tillgång till antal text-, bild-, film-avsnitt. Dessutom ett särskilt tagg-avsnitt för att möjliggöra sökning på t ex ”Funäsfjällen” inom sajten, samt så kan vi göra ett särskilt länk-avsnitt med användbara länkar och en avdelning längst ned i artikeln med hänvisningar till att läsa andra artiklar.
Via statistik från sidan kan vi se att sidan används flitigt och via förfrågningar/kontakter från media, turoperatörer och transportörer vet vi att sidan är lätt att hitta. Läs mer om hur vi jobbar med sajten Adventuresweden.com
På Instagram-kontot Adventuresweden_com delar vi bilder för en i huvudsak internationell målgrupp av media, turoperatörer och transportörer. Vi delar eget material, skriver på engelska eller frågar någon som lagt upp en representativ bild som vi vill dela om det är ok att lägga upp den på Adventuresweden-instagram (utom under pandemin då vi adresserade hemester/svemester-målgruppen). Aktörer som vill att vi uppmärksammar deras inlägg får gärna tagga oss @adventuresweden_com
I och med att målgruppen är internationell så har projektet Welcome! huvudansvar för kanalen.
Hashtags som vi använder: #jämtlandhärjedalen #adventuresweden
På Instagram-kontot JHturism delar vi bilder som speglar vår verksamhet inom JHT. Till exempel möten, workshops, konferenser etc. Målgruppen är våra medlemmar samt övrig besöksnäring och intresserade av vår verksamhet.
På JHTs LinkedIn-konto delar vi våra egna nyheter/nyhetsartiklar samt andra artiklar som vi anser ”talar i vårt syfte”.
JHT har ett konto, men vi kommunicerar inte öppettider etc i och med att vi inte är den typen av organisation. Läs mer om hur du tar kontrollen över ditt eget Google My Business-konto här.
På Vimeo lagrar JHT filmer av branschkaraktär för att kunna länka ”in dem” på framförallt jht.se
Det kan vara en film som beskriver projektarbete inom JHT eller liknande.
På Youtube-kanalen AdventureSweden – Jämtland Härjedalen lägger vi upp filmer som vi gärna vill att både media, turoperatörer och transportörer samt en och annan ”vanlig besökare” hittar in till för att i sin tur förhoppningsvis sprida. På sajten Adventuresweden.com länkar vi in filmer från Youtube-kanalen från och med 2022.
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON