10% minskning av de kommersiella gästnätterna i Jämtland Härjedalen
Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar (hotell, stugbyar, vandrarhem, camping, förmedlat boende) landade 2023 på 2 911 706 gästnätter, vilket är en minskning med -312 348 gn (-10%) jämfört med 2022. För hotellen var minskningen -22 430 gn (-2%), medan vandrarhemmen redovisade -16 607 gn (-10%). Campingen landade på -35 454 gn (-6%). Störst minskning i absoluta tal redovisades för förmedlat boende som visade på -182 622 gn (-15%), men även stugbyarna, som ökade mycket under pandemi-perioden fortsatte att tappa, -55 235 gn (-17%).
Utlandsmarknaden ökar – men inte i den grad som ger kompensation
Det var den svenska marknaden som låg bakom hela minskningen och lite därtill, totalt -328 402 gn, varav en absolut merpart under vintersäsongen. Marknaden utanför Europa ökade mest av utlandsmarknaderna i absoluta tal, följt av Norge, Danmark, Finland, Storbritannien och Estland. Övriga marknader minskade, tydligast för övriga Europa och Holland. Ökningen av utländska kommersiella gästnätter kompenserar inte för den mängd svenska gästnätter som minskade jämfört med föregående år.
Arbete pågår inom bland annat JHT:s projekt Välkommen åter med att locka utländska besökare till regionen som kompensation för tidigare svenska gästnätter som nu troligtvis läggs utomlands när det åter är fritt att resa efter pandemin. Det osäkra läget i världen inklusive ekonomi gör det dock svårt att förutse hur utvecklingen kommer att se ut framåt.
Berg, Ragunda, Östersund och Strömsund redovisar helårsökningar 2023
Berg, Ragunda, Östersund och Strömsund redovisar helårsökningar, även om det genomgående är små volymer. Största tappet står Härjedalens kommun för med nästan -212 000 gn. Samtliga fjälldestinationer minskade (Södra Årefjällen marginellt) och de största volymerna är kopplade till Vemdalen och Funäsfjällen. Samtidigt var ökningarna mycket stora under 2021 och 2022 efter pandemin. Även Åre backar tydligt liksom Lofsdalen och Bydalsfjällen. Detta bekräftas även av annan statistik, bland annat skiddagar via SLAO.
Fördelning mellan barmark och vintersäsong 2023
63% av de kommersiella gästnätterna härrör från maj till oktober 2023 och 37% av de kommersiella gästnätterna räknas till vintersäsongen 2023 mellan november och april.
Riket som helhet
Jämfört med övriga regioner har Jämtland Härjedalen en sämre utveckling, även om 2023 som helhet inte var något anmärkningsvärt starkt år. Riket som helhet ökade med +1%, Dalarna redovisade -4%, övriga Norrland -0%, medan Värmland backade med -1%. Det betyder att Jämtland Härjedalen har tappat mark jämfört med övriga regioner efter den starka återhämtningen efter pandemin. Jämfört med 2019 har Jämtland Härjedalen minskat med -8%. Dalarna redovisar på motsvarande sätt -4%, Värmland -2%, medan övriga Norrland har ökat med +5%. Riket som helhet ökar med +2%.
Turismens betydelse för regional utveckling är så mycket mer än kommersiella gästnätter
De kommersiella gästnätterna (hotell, vandrarhem, camping, pensionat, förmedlade stugor och lägenheter) beskriver inte hela bilden av den totala betydelsen av besöksnäringen för Jämtland Härjedalen – se mer om hur betydelsfull besöksnäringen är för Jämtland Härjedalen via den korta filmen
Jämtlands modellen.
Kommersiella gästnätter den senaste 10-årsperioden
- 2023: 2,9 miljoner
- 2022: 3,2 miljoner
- 2021: 3,1 miljoner
- 2020: 2,6 miljoner
- 2019: 3,2 miljoner
- 2018: 3,1 miljoner
- 2017: 3 miljoner
- 2016: 3 miljoner
- 2015: 2,9 miljoner
- 2014: 2,6 miljoner
Följande gästnätter räknas inte in i kommersiella gästnätter: AirBnB, fritidshus som hyrs ut via Blocket, Facebook etc, fri camping med husbil och tält exempelvis i fjällen, boende hos
släkt och vänner, boende i eget eller lånat
fritidshus.
Du kan hitta en jämförelse av de 10 senaste årens
beräknade totala antal gästnätter i Jämtland Härjedalen i
Fakta om turismen 2022, på sidan 11 (se bild).