Rapport om senaste gästnattsutvecklingen (april +24%), status i skoterbranschutvecklingsprojektet, nya digitala ambassadörer inom JH besöksnäring, film där mathantverkare från JH reflekterar över resetrender och porträtt av nya kollegorna i regionens besöksnäring: Sara Häggström för Krokoms kommun och Anna Hansson för Bergs kommun.
Kommersiella gästnätter upp 14%
Som förväntat medförde den så kallade påsk-effekten en betydande ökning av antalet kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen under april 2019. Totalt blev ökningen 14% där den svenska marknaden står för de stora volymerna och de nordiska marknaderna står för de procentuellt högsta ökningarna. Även marknaderna Estland (små volymer) och Storbritannien hade en bra utveckling.
Status Skoterbranschprojektet
“Det finns ett stort engagemang bland alla som är verksamma inom snöskoterturismen. Det har därför varit mycket givande att arbeta med förarbetet till att etablera branschorganisationen. Under projektet har det framkommit ett stort behov av att samordna de krafter som verkar inom branschen och nu ser det ut att finnas goda möjligheter att förverkliga det”, säger Andreas Edholm som är projektledare för projektet.
Nya digitala ambassadörer
Under våren 2019 genomfördes en fyradagars kurs i digital kommunikation specialdesignad för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. 20 deltagare har träffats under sammanlagt fyra dagar för att få kunskap och inspiration till att ta nya steg inom digital kommunikation. Samma kurs återkommer under hösten 2019 med en påbyggnadskurs under våren 2020.
Mathantverkare från JH om resetrender
Under våren 2019 fick utvalda mathantverkare från Jämtland Härjedalen reflektera över internationella trender inom måltidsturism – resultatet blev en 3.20 min lång film som ska hjälpa andra mathantverkare att ta till sig Visit Swedens trendrapport.
Sara är turismsamordnare i Krokom
I turismstrategin som besöksnäringen och Krokoms kommun gjorde förra året visade det sig att det behövdes en samordning av turismen, därför har Sara Häggström anställts. Hon blir spindeln i nätet där hon både jobbar operativt för en digital turistinformation samtidigt som hon tittar strategiskt på utvecklingsmöjligheter. JHT säger välkommen till nya kollegan Sara!
Anna är turismstrateg i Berg
Även Bergs kommun har jobbat fram en turismstrategi som Anna Hansson tar vidare i en kommande handlingsplan. Anna kommer närmast från Storhogna Högfjällshotell & Spa som Vd och har stor insikt i hur det är att vara företagare i Bergs kommun. JHT säger välkommen till nya kollegan Anna!
Läs hela JHT nyhetsbrev v21 här