Andreas och Johan dec 2022

Nyhetsbrev v48 2022

1 december, 2022
Text: Anne Adsten, JHT
Johan Ericson och Andreas Edholm tar hand om projektet Organisering av vandringsleder.

Rader från VD om att ge tillbaka. Ny pod om hur natur och kultur ger förutsättningar för att leva i Jämtland Härjedalen med Anna Hansson, VD Destination Vemdalen. Ny projektledning för JHT:s projekt Organisering av vandringsleder. Rekryteringskampanjer via projektet Morgondagens medarbetare. Social hållbarhet i fokus vid senaste Forum för Naturturism. Köpstarka nya medelåldern är perfekt för besöksnäringsföretagare som önskar förlänga säsonger.

Rader från VD 

Att ge är att få…

“Jag har under lång tid, i mina olika yrkesroller alltid värnat om vikten att ge tillbaka. Jag ser det som en förmån att faktiskt alltid ha haft arbeten som jag tyckt om och utvecklats inom. Jo, givetvis har det funnits och finns dagar och stunder som jag verkligen velat byta eller till och med bryta ihop för, men jag är verkligen så tacksam så här långt i livet.”

Läs mer 

Pod: “Naturen och vår kultur är förutsättningar för att leva här” – Anna Hansson

De flesta gäster och besökare vill göra rätt, men ibland behövs mer information. Så hur minskar vi nedskräpningen i naturen utan att det blir en ilsken pekpinne? Kampanjen Fjällen forever tacklar just den frågan och i avsnittet med Anna Hansson, VD för Destination Vemdalen, får vi höra mer om hur en hållbar besöksnäring gynnar lokalsamhället på flera sätt.

Läs mer

Projektstatus och ny projektledning 

Projektet ”Organisering av vandringsleder” har nu kommit en bit på väg och tuffar vidare med ny projektledning. Målet med projektet är att stärka det regionala arbetet med regionens vandringsleder genom samverkan delvis via implementering av det Nationella Ramverket. Till våren planeras en Workshop för att samla aktörer inom leder i regionen och ta arbetet vidare.

Läs mer

Rekryteringskampanjer för besöksnäringen

Inom projektet Morgondagens medarbetare har vi kunnat testa nya grepp för att hjälpa till med kompetensförsörjningen och bidra till en bättre bild av branschen och förhoppningsvis ett ökat intresse för de olika tjänster som erbjuds. En SoMe-kampanj lanserades under hösten 2022 med en sammanlänkad rekryteringskampanj via Region Jämtland Härjedalens projekt En attraktiv region som upphandlat en extern kommunikationsbyrå med specialistkompetens inom rekrytering.

Läs mer 

Social hållbarhet i fokus 

Varje år anordnar Naturturismföretagen konferensen Forum för naturturism. I år hölls den som ett hybridmöte i Lycksele under två dagar den 15 och 16 november, där JHT:s projekt Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0 deltog digitalt på grund av sjukdom. Här följer en sammanfattning från dagarna, med nyttig information om hur besöksnäring och landsbygdsutveckling hänger ihop.

Läs mer 

Den nya köpstarka medelåldern 

I veckan presenterade Visit Sweden sin senaste undersökning av svemester och den inhemska besökaren. En målgrupp som sticker ut och visar sig kunna bidra till att förlänga säsonger är “den nya medelåldern” – en målgrupp vi i Jämtland Härjedalen bör ha i åtanke framöver.

Läs mer 

 

Läs hela JHT nyhetsbrev v48 2022

Skip to content