Rader från VD
Att ge är att få…
“Jag har under lång tid, i mina olika yrkesroller alltid värnat om vikten att ge tillbaka. Jag ser det som en förmån att faktiskt alltid ha haft arbeten som jag tyckt om och utvecklats inom. Jo, givetvis har det funnits och finns dagar och stunder som jag verkligen velat byta eller till och med bryta ihop för, men jag är verkligen så tacksam så här långt i livet.”
Läs mer
Pod: “Naturen och vår kultur är förutsättningar för att leva här” – Anna Hansson
De flesta gäster och besökare vill göra rätt, men ibland behövs mer information. Så hur minskar vi nedskräpningen i naturen utan att det blir en ilsken pekpinne? Kampanjen Fjällen forever tacklar just den frågan och i avsnittet med Anna Hansson, VD för Destination Vemdalen, får vi höra mer om hur en hållbar besöksnäring gynnar lokalsamhället på flera sätt.
Läs mer
Projektstatus och ny projektledning
Projektet ”Organisering av vandringsleder” har nu kommit en bit på väg och tuffar vidare med ny projektledning. Målet med projektet är att stärka det regionala arbetet med regionens vandringsleder genom samverkan delvis via implementering av det Nationella Ramverket. Till våren planeras en Workshop för att samla aktörer inom leder i regionen och ta arbetet vidare.
Läs mer
Rekryteringskampanjer för besöksnäringen
Inom projektet Morgondagens medarbetare har vi kunnat testa nya grepp för att hjälpa till med kompetensförsörjningen och bidra till en bättre bild av branschen och förhoppningsvis ett ökat intresse för de olika tjänster som erbjuds. En SoMe-kampanj lanserades under hösten 2022 med en sammanlänkad rekryteringskampanj via Region Jämtland Härjedalens projekt En attraktiv region som upphandlat en extern kommunikationsbyrå med specialistkompetens inom rekrytering.
Läs mer
Social hållbarhet i fokus
Varje år anordnar Naturturismföretagen konferensen Forum för naturturism. I år hölls den som ett hybridmöte i Lycksele under två dagar den 15 och 16 november, där JHT:s projekt Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0 deltog digitalt på grund av sjukdom. Här följer en sammanfattning från dagarna, med nyttig information om hur besöksnäring och landsbygdsutveckling hänger ihop.
Läs mer
Den nya köpstarka medelåldern
I veckan presenterade Visit Sweden sin senaste undersökning av svemester och den inhemska besökaren. En målgrupp som sticker ut och visar sig kunna bidra till att förlänga säsonger är “den nya medelåldern” – en målgrupp vi i Jämtland Härjedalen bör ha i åtanke framöver.
Läs mer
Läs hela JHT nyhetsbrev v48 2022