Björnen Alpint. Foto Andreas Edholm

Rekryteringskampanjer

18 november, 2022
Morgondagens medarbetare. Foto: Andreas Edholm, JHT

Inom projektet Morgondagens medarbetare har vi kunnat testa nya grepp för att hjälpa till med kompetensförsörjningen och bidra till en bättre bild av branschen och förhoppningsvis ett ökat intresse för de olika tjänster som erbjuds. En SoMe-kampanj lanserades under hösten 2022 med en sammanlänkad rekryteringskampanj via Region Jämtland Härjedalens projekt En attraktiv region som upphandlat en extern kommunikationsbyrå med specialistkompetens inom rekrytering.

Kampanj i sociala media för att skapa intresse för besöksnäringen i regionen

För att få fler i den yngre målgruppen att upptäcka de olika möjligheter som finns inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen genomfördes en kampanj i sociala medier för att öka trafiken på JHT:s web för under hösten 2022. Kampanjen genomfördes av Adeprimo i kanalerna facebook, Instagram och TikTok. Totalt spenderades omkring 20 000 sek på kampanjen inklusive arbete, med filmklipp från den längre filmen ” Morgondagens medarbetare. I helhet skapades 5 600 nya sessioner av 4 400 helt nya besökare till sidan. I snitt tittade de på 1,5 artiklar hos jht.se innan de lämnade sajten. Artikeln som kampanjmottagarna landade på är jht.se:s i särklass mest välbesökta: Säsong i fjällen – jobba i Jämtland Härjedalen med totalt 12 650 besök 2022-11-18.

Samverkan med Region Jämtland Härjedalens projekt “En attraktiv region”

Genom Regionens projekt “En attraktiv region” har i tillägg ett omfattande arbete genomförts för att öka inflyttningen och därmed också tillgodose de kompetensbehov länet har. Alla åtta kommuner i länet har varit delaktiga i projektet och webbsidan tasteget.nu har redan bidragit till att fler har valt att flytta till Jämtland Härjedalen. Genom ett samarbete mellan länets kommuner och arbetsgivare gör projektet det enklare för den som vill flytta till Jämtland Härjedalen. Ta steget är en del av projektet En attraktiv region som finansieras av Region Jämtland Härjedalen med medfinansiering från länets kommuner, Länsstyrelsen, Jämtkraft och Länsförsäkringar.

JHTs projekt “Morgondagens medarbetare” har löpande under projektet samverkat med “En attraktiv region” vilket har mynnat ut i en digital rekryteringskampanj för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Destination Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen är de destinationer som valt att deltaKampanjsidan har hittills varit välbesökt (2595 besökare t o m november 2022, varav 1908 unika besökare) och de deltagande destinationernas företagare har kunnat dra nytta av detta inför vintersäsongens rekryteringar. Kampanjen ska också ses över tid och är till för att bygga högre kännedom om besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Inom ramen för projektet En attraktiv region har digitala kampanjer även genomförts för IT och vårdbranschen. Är du nyfiken på hur kampanjen lagts upp och hur annonserna sett ut, samt resultat så finns en presentation.

Joanna Gustafsson film Morgondagens medarbetare 2022
Joanna Gustafsson berättar i filmen Morgondagens medarbetare om sitt val att studera turism vid Mittunniversitetet i Östersund. Filmen är skapad av Aloq 2022

GODA FÖREDÖMEN FÖR BESÖKSNÄRINGEN

Filmer och porträtt framtagna för några av de 100 jobb som vi räknar med i besöksnäringen i Jämtland Härjedalen.

Filmer

  • Filmen Morgondagens medarbetare med Emma Thalin, Thomas Bäckman, Fio Chanon Sunun, Joanna Gustafsson, Josefin Bergström och Rickard Svedjesten.
  • Emma Thalin, receptionist L Home i Lofsdalen. Trivs med jobbet som innebär uthyrning av boende, skoteruthyrning och restaurang. 50 sekunder.
  • Thomas Bäckman, guide och mekaniker hos Skoterhuset i Lofsdalen. 50 sekunder.
  • Fio Chanon Sunun, student Hotell och Restaurangutbildningen vid JGY, Jämtlands gymnasium, med önskan om att jobba som bartender och som gillar Bartender jonglering – Flairing, med flaskor. 50 sekunder.
  • Joanna Gustafsson, student vid Turism och destinationsutvecklingsprogrammet vid Mittuniversitetet i Östersund. 50 sekunder.
  • Josefin Bergström, skidlärare i Bydalsfjällen som älskar att jobba med gäster i alla åldrar. 50 sekunder.
  • Rickard Svedjesten, VD Bydalsfjällens värdshus. ”Man ska vara “Service Mindly” i besöksnäringen” och ”Det finns inget bättre jobb i hela världen”. 60 sekunder.
  • Elisabeth Richardsson, marknadsansvarig Destination Östersund. 2,21 min.
  • Pelle Bergvall, turismutvecklare, eventarrangör, stuguthyrare, auktionist, underhållare och begravningsentreprenör i Ragunda. 2,46 min.
  • Peter Ekholm, tidigare VD för Inlandsbanan. Om kopplingen utbildning och yrken inom besöksnäringen. 2,45 min.

Artiklar

Skip to content