Kampanj i sociala media för att skapa intresse för besöksnäringen i regionen
För att få fler i den yngre målgruppen att upptäcka de olika möjligheter som finns inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen genomfördes en kampanj i sociala medier för att öka trafiken på JHT:s web för under hösten 2022. Kampanjen genomfördes av Adeprimo i kanalerna facebook, Instagram och TikTok. Totalt spenderades omkring 20 000 sek på kampanjen inklusive arbete, med filmklipp från den längre filmen ” Morgondagens medarbetare. I helhet skapades 5 600 nya sessioner av 4 400 helt nya besökare till sidan. I snitt tittade de på 1,5 artiklar hos jht.se innan de lämnade sajten. Artikeln som kampanjmottagarna landade på är jht.se:s i särklass mest välbesökta: Säsong i fjällen – jobba i Jämtland Härjedalen med totalt 12 650 besök 2022-11-18.
Samverkan med Region Jämtland Härjedalens projekt “En attraktiv region”
Genom Regionens projekt “En attraktiv region” har i tillägg ett omfattande arbete genomförts för att öka inflyttningen och därmed också tillgodose de kompetensbehov länet har. Alla åtta kommuner i länet har varit delaktiga i projektet och webbsidan tasteget.nu har redan bidragit till att fler har valt att flytta till Jämtland Härjedalen. Genom ett samarbete mellan länets kommuner och arbetsgivare gör projektet det enklare för den som vill flytta till Jämtland Härjedalen. Ta steget är en del av projektet En attraktiv region som finansieras av Region Jämtland Härjedalen med medfinansiering från länets kommuner, Länsstyrelsen, Jämtkraft och Länsförsäkringar.
JHTs projekt “Morgondagens medarbetare” har löpande under projektet samverkat med “En attraktiv region” vilket har mynnat ut i en digital rekryteringskampanj för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Destination Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen är de destinationer som valt att delta. Kampanjsidan har hittills varit välbesökt (2595 besökare t o m november 2022, varav 1908 unika besökare) och de deltagande destinationernas företagare har kunnat dra nytta av detta inför vintersäsongens rekryteringar. Kampanjen ska också ses över tid och är till för att bygga högre kännedom om besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Inom ramen för projektet En attraktiv region har digitala kampanjer även genomförts för IT och vårdbranschen. Är du nyfiken på hur kampanjen lagts upp och hur annonserna sett ut, samt resultat så finns en presentation.